Kada se zaustavite na semaforu i bacite pogled oko sebe na vozače u drugim vozilima najčešće vidite kako se hvataju za mobilni telefon da "ubiju vreme" čekanja. I ovo je kažnjivo. Još opasnije je što ogroman broj vozača svakim danom sve više koristi telefon i tokom vožnje. Znate li koliko vam lajkovanje, slikanje i snimanje telefonom odvlači pažnju sa puta, ali prevedeno u metre koje za to vreme pređete vozilom?
Više od 58.000 vozača u Srbiji kažnjeno je tokom prošle godine zbog nepropisnog korišćenja mobilnog telefona, a to je, posle prekoračenja brzine i nevezivanja sigurnosnog pojasa, najčešće evidentirani prekršaj u saobraćaju, pokazuju podaci Ministarstva unutrašnjih poslova Srbije. I to su samo oni koji su uhvaćeni na delu. Ostalih ima mnogo više.
Prosečan vozač tokom jednog sata vožnje provede tri minuta koristeći mobilni telefon, te se ovaj uređaj nalazi i na visokom trećem mestu uzročnika saobraćajnih nezgoda. Naime, istraživanja sugerišu da je 25 odsto svih saobraćajnih nezgoda povezano sa distrakcijom (poremećaj pažnje),
Svakako postoji mnogo razloga zbog kojih vozači tokom vožnje skreću pažnju sa saobraćajne situacije (reklamni panoi pored puta, igranje igrica, paljenje cigarete, menjanje pesme na radiju, šminkanje, razgovor u vozilu, korišćenje „touch screen“ uređaja, saobraćajna nezgoda koja se dogodila u suprotnoj traci itd.) ali svakako je najčešće skretanje pažnje na ekran mobilnog telefona.
Upotrebom telefona (razgovor, čitanje i slanje poruka, čitanje vesti, ažuriranje statusa, lajkovanje, traženje telefona po džepovima i torbi itd.) pažnja vozača se preusmerava sa saobraćajne situacije, a vreme potrebno dа vozаč reаguje nа određene situаcije u sаobrаćаju je tada povećano.
Osim što reaguju sporije, vozači koji koriste telefon tokom vožnje ne zapažaju veliki broj detalja i situacija iz okruženja, dok se moždana aktivnost pri vožnji automobila smanjuje za čak 37 odsto pri slušanju glasa koji dopire iz mobilnog telefona, što sve zajedno za posledicu ima nastanak saobraćajne nezgode.
Razgovor mobilnim telefonom, prema istraživanjima, odvlači pažnju od upravljanja vozilom od jedne do dve sekunde, a to u praksi znači da pri brzini od 50 km/h za samo dve sekunde pređete čak 28 metara. A najmanje dve sekunde vam je potrebno da vidite na ekranu telefona ko vas zove ili ko vam je poslao poruku.
Dakle, 28 metara ćete voziti praktično na slepo i to samo da biste bacili pogled na telefon, a u tih 28 metara može da zakoči auto ispred vas, da stupi pešak na kolovoz, da se promeni boja na semaforu itd. Takođe, prema analizi sajta Sigurne staze, koju je preneo Danas.rs, ako se krećemo 60 km/h, odvlačenjem pažnje od pola sekunde naš automobil pređe osam metara, a to je dužina dva pešačka prelaza. U tom slučaju pogled na mobilni telefon može da usmrti pešaka!
Od razgovora mobilnim telefonom tokom vožnje opasnije je ako se telefon koristi za čitanje i slanje SMS poruka, čitanje vesti, lajkovanje, i postavljanje statusa na društvenim mrežama. Osim zauzetosti jedne ruke, sada više ni pogled vozača nije usmeren na put, pa je mogućnost da dođe do nezgode još veća.
Naučnici sa Univerziteta u Barseloni istraživanjem su došli do podatka da je pisanje SMS poruka dok vozite opasnije čak i od vožnje pod dejstvom alkohola, kada je konzumirana doza duplo veća od dozvoljene.
Prema istraživanjima, razgovor telefonom tokom vožnje povećava rizik od nastanka nezgode četiri, a pisanje i čitanje SMS poruka čak osam puta. Neki istraživači u ovoj oblasti porede korišćenje mobilnog telefona sa dejstvom alkohola od najmanje 0,8 mg/ml.
Zanimljiv podatak je da vas slikanje selfija tokom vožnje ometa na 14 sekundi, a proveravanje društvenih mreža može vas omesti na punih 20 sekundi. Ako se krećemo brzinom od 50 km/h, za jednu sekundu prelazimo 14 metara, ako nam je pažnja tokom vožnje usmerena na proveravanje društvenih mreža, u najboljem slučaju ćemo preći 300 metara na slepo.
Važno je napomenuti, da je korišćenje telefona, pisanje poruka, igranje igrica, ili držanje slušalica telefona na oba uha opasno i za pešake prilikom prelaska ulice, bicikliste, motocikliste itd.
Kad je u pitanju vreme tokom kog vozač ne gleda u put ispred sebe zbog korišćenja mobilnog telefona, podaci su sledeći: kucanje poruke (23,3 s), pretraživanje imenika (8,2 s) i pozivanje (7,8 s).
Takođe, istraživanja sugerišu da mladi vozači uzrasta do 24 godine u najvećem procentu koriste mobilne telefone i elektronske uređaje u odnosu na sve druge starosne kategorije.
Bonus video: Treba li kažnjavati vozače koji previše koriste infotejment sistem tokom vožnje
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare