Mate Rimac. Foto: Miranda Cikotic/PIXSELL

Rimac ima ambiciozne planove koji kažu da bi već za tri godine u Zagrebu mogla da bude moguća vožnja u autonomnim električnim taksijima. Konkurs je raspisan i rešenja konstruktora stižu, a ceo projekat bi trebalo da bude završen do kraja 2022. godine. Očekuje se da usluga robotaksija u Zagrebu bude lansirana do 2024. godine. Zbog ove najave otvorile su se brojne polemike u Hrvatskoj.

Osnivač kompanije Rimac Automobili kreće u prvi korak ka realizaciji projekta za razvoj i uspostavljanje mreže električnih autonomnih taksija u Zagrebu, prenose hrvatski mediji.

To znači da će 2024. Zagreb biti jedan od prvih gradova u Evropi u kom će biti dostupna usluga robotaksi – korišćenje samovozećih, električnih taksija putem aplikacije. Prema Mate Rimcu, to će uskoro postati stvarnost. Kako su tamošnji mediji saznali, osnivač kompanije Rimac Automobili kreće u izgradnju parka, trga, skladišta i punjača za električne, samovozeće taksije, odnosno robotaksije.

Kompleks naziva Centar mobilnosti – koji uključuje gradski trg, park i objekat s e-punionicama, samo je prvi korak ka realizaciji skoro 500 miliona evra teškog projekta, najavljenog u januaru ove godine, za razvoj i uspostavljanje mreže električnih, autonomnih taksija u Zagrebu.

Kako je rečeno iz Rimca, ideja je da Centar mobilnosti na Savi u Zagrebu služi za dve svrhe. Ideja je da se na Savi napravi centar autonomne mobilnosti koji bi imao, s jedne strane društvenu ulogu, mesto gde će ljudi moći da dođu da upoznaju nove tehnologije i u prijatnom ambijentu razgovaraju sa stručnjacima, a s druge, funkcionalnu, odnosno za punjenje, održavanje i čišćenje robotaksi vozila na ekološki održiv način, objašnjavaju iz hrvatske kompanije.

Ipak, na ovakav vizionarski poduhvat u Hrvatskoj nisu svi reagovali isto, pa neki ističu da u Evropskoj uniji automobili ne smeju da voze bez vozača. Nije regulisano ni ko bi bio odgovoran u slučaju sudara.

„Autonomna vozila će možda biti u nepovoljnom položaju u situaciji kad se kao vozači dogovoravamo u vožnji neverbalnom komunikacijom. U velikoj gužvi neke situacije ne mogu strogo da se definišu propisima“, rekao je Marko Šoštarić, saobraćajni stručnjak, piše dnevnik.hr.

Zagrebački taksisti još se ne boje robotske konkurencije. Kažu da u gužvi treba biti i te kako snalažljiv.

„Treba prepoznati da automobil dolazi. Vi možete da stojite na jednoj raskrsnici sat vremena čekajući da se stvore idealni uslovi“, rekao je jedan od taksista. „A tu je i ljudski faktor. Ima ljudi koji su hendikepirani, invalidi, kojima treba pružiti ruku, pomoći da uđu u vozilo. Ima situacija kad putnici u taksiju otvore dušu, jer nemaju kome da se požale“, dodaje.

Možda vam neće ponuditi rame za plakanje, ali taksi vozila bez vozača očigledno su bliže nego što smo mislili.

Trenutno nema previše informacija o planovima Mate Rimca i načinu na koji misli da ostvari svoju viziju. Pred njim su, jasno, brojni izazovi – i tehnološki i regulatorni pa se zaista čini neverovatnim da bi već za 3 godine Zagrebom mogli da voze taksiji u kojima neće biti vozača. Ali, tako se pre desetak godina činilo neverovatnim da će Rimac Automobili postati kompanija kakva je danas – poznato ime na globalnom tržištu (električnih) automobila.

Kako zimo.dnevnik.hr navodi jedan komenatar hrvatskog biznismena za kraj – „A ako u tome Rimac i ne uspe, imaćemo krivca za naš omiljeni sport – pljuvanje onih koji su pokušali nešto što se mi nismo ni usudili“.

 

 

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar