Pomoć na putu ADAC-a (Nemački automobilski klub) prošle godine je dobila 1.038 poziva zbog krađe katalizatora, znatno više nego prethodnih godina. Određeni automobili se izdvajaju kao lakša meta za krađu, pre svega zbog katalizatora koji je lako dostupan.
ADAC je saopštio da su češće pogođena starija vozila sa benzinskim motorima kod kojih je katalizator lako dostupan, uglavnom na središnjem delu poda automobila. Lopovi ciljaju na skupe plemenite metale kao što su platina, paladijum i rodijum u katalizatorima.
Plemeniti metali se nalaze u svakom katalizatoru. Doduše, u vrlo malim količinama, ali je i to ipak dovoljno da kradljivcima donesu mnogo novca. Primera radi, kilogram rodijuma košta više od 400.000 evra, što je znatno veća cena od zlata. U 2018. ADAC-ova patrola na putu zabeležila je 77 ukradenih katalizatora, godinu dana kasnije 169, a u 2020. godini zabeleženo je 420 ukradenih katalizatora, dok je tokom 2021. brojka bila 959.
Kao idealni automobili za krađu katalizatora izdvajaju se starije Astre, Priusi i primerci VW Pola. Kako piše Revija HAK, u novijim modelima katalizator je montiran blizu motora radi bržeg postizanja radne temperature nakon paljenja, pa ih je samim tim dosta teže ukloniti.
Ovi modeli su posebno pogođeni krađom katalizatora:
– VW Polo III (godine proizvodnje od 1994. do 2001.)
– Opel Astra G (od 1998. do 2005.)
– Toyota Prius III (od 2019. do 2016.)
– Mitsubishi Carisma (od 1995. do 2004.)
– Mitsubishi Space Wagon (od 1998. do 2002.)
– Seat Arosa
– VW Lupo
– Honda Jazz
Bonus video: Zašto ne znamo da postavimo trougao i vredi li Renault Clio kao hibrid?