Srbija planira da od sledeće godine počne sa subvencijama za kupovinu polovnih Euro 6 automobila, kako bi pomogla da se podmladi vozni park u Srbiji, koji je trenutno star 17 godina, a i da nam se malo pročisti vazduh. Uslov će biti reciklaža starih dizelaša Euro 1, 2 i 3 norme. Ipak, iznos koji će država izdvojiti po vlasniku vozila mnogima neće biti dovoljan da kupe taj čistiji, Euro 6 polovnjak, pa evo koliko će novca vlasnici tih starudija morati dodatno da izdvoje za najjeftinije čistije polovnjake.
Vlada Srbije usvojila je krajem prošle godine Program zaštite vazduha u Srbiji do 2030, za koji je najavljeno ulaganje od 2,6 milijardi evra, od kojih je 102 miliona namenjeno zameni najstarijih dizel vozila novijim, a pravo na dodelu subvencije imaju svi koji budu reciklirali automobile Euro 1, 2 i 3 norme.
Najavljena je subvencija od 2.100 evra po vozilu za kupovinu novog ili polovnog putničkog automobila Euro 6 standarda koji je proizveden najranije 2015. godine. Vlasnici automobila Euro 1, Euro 2 ili Euro 3 će morati da deregistruju svoja vozila, i da ih pošalju u reciklažne centre, kako bi ostvarili pravo na subvenciju.
Ipak, treba uzeti u obzir da su automobili od Euro 1 do Euro 3 standarda izuzetno stari, od 19 do 31 godine, pa je i njihova vrednost uglavnom svega par stotina evra. Zato se i s razlogom postavlja pitanje da li će vlasnici ovih automobila, kojih država planira da se reši, imati novca za kupovinu vozila Euro 6 standarda, čak i uz državnu pomoć.
Iznos od 2.100 evra za kupovinu polovnjaka jeste velikodušan, ali treba znati da su retki automobili sa cenom nižom od 5.000 evra koji ispunjavaju Euro 6 norme. To u principu znači da će svaki vozač kojem je odobrena subvencija, morati da doplati još najmanje 3.000 evra za kupovinu i to najstarijeg i najosnovnijeg polovnog automobila Euro 6 standarda.
Prilika za mutljavinu
Država će morati da zaustavi sve pokušaje vozača boljeg finansijskog stanja da iskoriste ove subvencije kako bi kupili nov automobil. Primera radi, sada možete da kupite polovni automobil Euro 1 standarda za svega par stotina evra, a sledeće godine da ga iskoristite za subvenciju od 2.000 evra. Zvuči kao odlična investicija, pa će država morati da stane na put ovim preprodavcima.
Najjeftinijii Euro 6 polovnjaci
Ipak, za one retke koji će moći da dodaju nekoliko hiljada evra, kako bi svoj stari automobil zamenili nešto novijim koji manje zagađuje okolinu, izdvajamo nekoliko najjeftinijih modela sa Euro 6 standardom koji će moći da se kupe uz državnu pomoć. Treba napomenuti da postoje i jeftiniji automobili sa N1 homologacijom sa cenom od 4.000 do 5.000 evra, ali njih nećemo spominjati, pre svega jer nisu previše interesantni privatnim kupcima.
1. Citroen C3 – 4.790 evra
Najjeftiniji automobil koji smo pronašli na oglasima polovnjaka je francuski gradski model Citroen C3, proizveden 2016. godine. Sa benzinskim pogonom i 68 konjskih snaga, svakako nije veliki zagađivač, ali su i performanse vrlo skromne.
Niska cena donosi i neke mane, pa tako ovaj automobil nema klima uređaj. Ipak, za one koji sada poseduju starije dizelaše, može da bude pravo osveženje u vožnji, ali na osveženje u kabini tokom letnjih dana mogu da zaborave. Ako vam se sviđa Citroen C3, ali želite nešto modernije, ovde možete pročitati kakva je aktuelna generacija kao polovnjak.
2. Ford Fiesta – 4.990 evra
Za one koji više vole dinamičnu vožnju, Ford Fiesta je svakako bolji izbor, ali 1.2 benzinac sa 82 KS koji pokreće primerak sa oglasa ipak nije najbolje što ovaj model može da ponudi.
Ipak, za jeftin prelazak na Euro 6 standard je prilično dobra opcija, a model koji smo pronašli je proizveden 2016. godine i prešao je 205.000 kilometara.
3. Opel Corsa – 4.999 evra
Ukoliko ste ljubitelj dizela i ne želite od njega da odustanete, najjeftiniji izbor je Opel Corsa E sa dizelašem zapremine 1,2 litra i skromnih 75 KS.
Sa 140.000 pređenih kilometara, može se reći da je ovaj primerak iz 2016. godine prilično dobar izbor, ukoliko je kilometraža zapravo ispravna.
4. Dacia Sandero – 5.300 evra
Na oglasima smo pronašli nekoliko primeraka sa cenom od oko 5.300 evra, a automobili proizvedeni posle septembra 2015. ispunjavaju Euro 6 standard.
U ponudi se nalaze benzinci kao i verzija na tečni naftni gas, koji bi po troškovima potrošnje goriva mogao da bude čak i efikasniji od starijih dizelaša.
5. Fiat Panda – 5.500 evra
Italijanski mališan je izuzetno popularan u Italiji, zemlji iz koje u Srbiju stiže najviše polovnjaka. Ukoliko je kilometraža tačna i stanje automobila pristojno, Fiat Panda može da bude dobar i pristupačan izbor za prelazak na moderniji polovnjak.
Primerak koji smo pronašli je nešto noviji, jer je proizveden 2017. godine. Sa 100.000 pređenih kilometara i motorom od 84 KS je bolji izbor od mnogih na ovoj listi, pa ukoliko planirate da iskoristite državnu subvenciju za kupovinu polovnjaka, Panda definitivno predstavlja povoljnu opciju.
Ko će moći da doda ovoliko novca da kupi neki od ovih najjeftinijih? Pa ne tako veliki broj vlasnika „krntija“ u Srbiji, što nas opet dovodi u situaciju da ostanemo tu gde smo.
Bonus video: O besmislu državnih subvencija za automobile
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare