Foto: Shutterstock

Aktuelna situacija u svetu i porast cena polovnjaka u prošloj godini uticali su na to da veliki broj potencijalnih kupaca, ne samo u Srbiji nego u čitavom svetu, odloži svoju odluku ili čak potpuno odustane od kupovine polovnog automobila.

I dok su trgovci u Srbiji podeljeni u očekivanjima kakva će ponuda polovnjaka iz uvoza biti u ovoj godini, kupci se, sa druge strane nadaju da će imati veću mogućnost izbora, pokazala je analiza sajta Polovni automobili.

Tradicionalnom godišnjom analizom obuhvaćeni su svi aspekti tržišta polovnih vozila. Podsetimo, prema podacima pomenutog sajta u 2022. godini zabeležen je pad prodaje za 15% u odnosu na 2021, dok je prosečna cena polovnog automobila oglašenog na sajtu porasla za 24% u odnosu na pretprošlu godinu. Pogledajte šta možete da očekujete u narednom periodu kada govorimo o odnosu ponude i potražnje, a na osnovu rezultata ankete sprovedene među čak 11.400 korisnika, odnosno potencijalnih kupaca i 189 trgovaca automobilima, kojom su ispitani njihovi stavovi i prognoze.

Da li i dalje pada potražnja za automobilima?

Kada je reč o potražnji, prognoze trgovaca automobila za naredni period nisu optimistične, te većina očekuje određene promene u ponašanju kupaca. Tako, nešto više od 42% anketiranih prodavaca očekuje da će kupci odložiti kupovinu, a čak 22% veruje da će kupci potpuno odustati od kupovine usled aktuelnih dešavanja. Svega 15% njih navodi da ne očekuje promene u ponašanju kupaca, a 10% smatra da će kupci tražiti jeftinije automobile nego ranije.

Foto: Polovni automobili

Sa druge strane, u okviru sprovedene ankete kupci su zapitani i da li su aktuelna dešavanja u svetu uticala na njihovu odluku o kupovini. Gotovo polovina njih (49,23%) iznosi da je odložilo kupovinu, dok je značajan procenat njih (12,55%) čak potpuno odustao.

Sa druge strane, gotovo trećina anketiranih kupaca (32,67%) navodi da aktuelna dešavanja nisu uticala na njihovu odluku o kupovini, a manji procenat njih (5,54%) će se čak brže odlučiti za kupovinu, jer veruje da će doći do rasta cena u narednom periodu.

Foto: Polovni automobili

Važno je naglasiti da se odgovori kupaca na navedeno pitanje, vezano za promenu odluke o kupovini, sada značajno razlikuju u odnosu na odgovore koje su dali u okviru ankete realizovane tokom maja prethodne godine, kada je kupcima postavljeno isto pitanje. Podsetimo se ukratko, u maju mesecu je najveći procenat tada anketiranih kupaca (44,7%) naveo da aktuelna situacija u svetu nije uticala na njihovu odluku o kupovini, a 35% njih je tada podelilo da odlaže kupovinu. Dakle, na kraju 2022. godine znatno je veći broj kupaca koji odlaže kupovinu, a sajt Polovni automobili je ispitao koji razlozi stoje iza ovakve odluke.

Zašto je sada porastao broj onih koji odlažu kupovinu? 

Među anketiranim kupcima koji su odložili kupovinu, čak 36% je to učinilo zato što zbog visokih cena ne mogu da kupe željeni automobil. Značajan broj (22,61%) odlaže kupovinu jer veruje da će doći do pada cena u narednom periodu. Dodatno, kao razlozi za odlaganje kupovine navode se i veći troškovi života (19,71%), kao i neizvesna situacija (18,57%).

Foto: Polovni automobili

Da li će konačno doći do rasta ponude?

Rast cena automobila direktna je posledica manje ponude na tržištu novih vozila, do koje je došlo usled poteškoća u nabavci određenih komponenti i sirovina koje su neophodne za proizvodnju. Manja proizvodnja novih vozila, odnosno njihova manja ponuda, rezultira i u manjoj ponudi polovnih.

Ovo su stavovi prodavaca i kupaca automobila o tome kakva je bila ponuda tokom 2022. godine, kao i kakve su prognoze za naredni period: Procene trgovaca automobila potvrđuju da je ponuda tokom prethodne godine bila manja nego ranije, te je čak 55% njih iznelo ovakav stav. Gotovo 26% prodavaca smatra da je ponuda bila ista, dok svega 19% iznosi suprotan stav od većine i navodi da je ponuda zapravo bila veća.

Foto: Polovni automobili

Kupci misle drugačije od prodavaca

Sa druge strane, kupci automobila imaju značajno drugačije procene. Više od 40% njih navelo je da smatra da se ponuda u 2022. godini nije razlikovala od ranijeg perioda, a približno isti procenat kupaca (39,42%) veruje da je ponuda čak veća nego ranije. Suprotno mišljenju prodavaca, svega 19% kupaca procenjuje da je ponuda bila manja.

Foto: Polovni automobili

U okviru analize prodavci i kupci izneli su i svoja očekivanja o tome kakva će biti ponuda automobila u ovoj godini. Prognoze prodavaca su gotovo podeljene. Nešto više od trećine njih (34,39%) navodi da očekuje rast ponude, druga trećina (33,86%) smatra da će ponuda biti ista kao 2022. godine, a nešto manje od trećine (31,75%) veruje da će doći do pada ponude.

Foto: Polovni automobili

Skoro polovina anketiranih kupaca (47,11%) smatra da će ponuda u 2023. biti veća nego prethodne godine, 39% veruje da će ponuda biti ista, dok gotovo 14% očekuje pad ponude.

Foto: Polovni automobili

Bonus video: Pogledajte kako smo jeftinije platili skuplje gorivo i test Mercedesa T-Klasse

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare