Foto:shutterstock

Nekoliko meseci je bilo potrebno da bi se prikupili globalni prodajni rezultati za 2022. godinu, a prema informacijama JATO Dynamics-a, svetsko tržište automobila je prošle godine zabeležilo pad od 2% u odnosu na 2021.

Tokom 2022. godine, širom sveta je prodato 79,4 miliona novih vozila, što je manje za 2% u odnosu na 80,7 miliona primeraka prodatih 2021. godine. Pozitivni rezultati na nekoliko rastućih tržišta (Indija, Bliski Istok, Jugoistočna Azija, Afrika) donekle su nadomestili pad koji je zabeležen u Severnoj Americi, Evropi i Kini.

„Za ovaj pad prodaje zadužena su dva glavna faktora. Prvi je problem sa lancima snabdevanja i nedostatkom mikročipova u Severnoj Americi i Evropi koji je doveo do manje proizvodnje, a drugi je pad potražnje i prodaje u Kini, koja je najveće svetsko automobilsko tržište“, izjavio je Felipe Munoz, globalni analitičar JATO Dynamics-a koji je dodao da ova tri regiona čine 69% svetskog tržišta.

Foto:JATO Dynamics

Pored toga, rat u Ukrajini je takođe doprineo slabijoj prodaji. Kao primer se navodi Rusija, gde je zbog sankcija prodaja novih automobila pala za čak 59%, odnosno za otprilike milion automobila.

Što se proizvođača tiče, Toyota nastavila svoju dominaciju tokom 2022. Japanski proizvođač je povećao svoj globalni tržišni udeo za 0,3%, pre svega zahvaljujući dobrim rezultatima u Kini. Na ovaj način, Toyota je po prodaji prestigla Volkswagen Grupu čak i u SUV segmentu.

Foto:JATO Dynamics

Kao i 2021. godine, Volkswagen Grupa je zauzela drugu poziciju po ukupnoj prodaji, ali je nemački koncern isporučio čak 10% manje vozila, što je dovelo do pada njihovog tržišnog udela za 0,7%. Na trećem mestu po prodaji našao se korejski gigant Hyundai-Kia, a na četvrtoj poziciji je Stellantis.

Kada govorimo o najprodavanijim modelima, primetna je dominacija Toyotinih modela, ali i sve veća prodaja dva najpopularnija modela marke Tesla. Model Y je tokom 2022. bio treći najprodavaniji putnički automobil na svetu, iza tradicionalnih bestselera kao što su Toyota RAV4 i Toyota Corolla.

Foto:JATO Dynamics

„Ovo je istorijski momenat, ne samo jer je potpuno električno vozilo tako blizu vrha po prodaji, već i po tome što je relativno nov brend tako uspešan širom sveta, pogotovo kada se uzme u obzir da njihovi automobili nisu među najpristupačnijim“, dodao je Felipe Munoz.

Na dnu liste 10 najprodavanijih automobila nalazi se Tesla Model 3, koji je izgubio jednu poziciju u poređenju sa 2021. Toyota ima čak 5 modela na ovoj listi, dok po jedno vozilo imaju Ford, Nissan i Honda.

Uprkos padu prodaje na globalnom tržištu, prodaja SUV modela je dostigla rekordnu brojku od 32,8 miliona primeraka, i veća je za 2,3% u odnosu na prošlu godinu. Najveći rast prodaje SUV-ova je u Evropi, gde sada ovaj segment čini čak 43% automobilskog tržišta.

Bonus video: Vozili smo model Toyota Corolla u osveženom izdanju

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar