Često osporavani američki dizajner Chris Bangle koji je vodio dizajnerska odeljenja Fiata i BMW-a, osvrnuo se nedavno na svoju karijeru, a pre svega na svoj rad u bavarskoj kompaniji.
Bangle je karijeru započeo početkom 1980-ih u Opelu, a nakon što je 25 godina bio glavni čovek za dizajn Fiata i BMW-a, odlučio je da otvori konsultantsku kompaniju.
Kada je 1999. godine postao šef dizajna u BMW-u, promenio je način komunikacije između pojedinih odeljenja, a potom i vizuelni identitet bavarskih limuzina.
Bangle je bio zadužen i za izgled BMW-a Serije 7 E65, za koji mnogi smatraju da je najružniji BMW ikada. Ipak, i pored svog dizajna koji mnogima nije odgovarao, ovaj automobil je zabeležio izuzetan uspeh na tržištu.
Pored ove limuzine, poznati dizajner izdvaja još jedan model koji je bio meta kritika, ali su ga kupci obožavali.
„Serija 5 E60 je izazvala mnoge polemike ali je postala bestseler, a Sedmica iz istog perioda se takođe jako dobro prodavala. Pozicija menadžera je neobična. Radite na projektima, potpisujete ih, ali pritom ne bi trebali da uzimate zasluge za tuđi rad. Mogu reći i da je prilično stresna. Ne samo zbog pritiska koji osećate iako su greške vidljive nakon dve ili tri godine. Problem je što s vremenom gubite identitet“, izjavio je Bangle u intervjuu za Auto Klub.
Kako on tvrdi, u BMW-u je za dizajn automobila zadužen ogroman tim, pa samim tim Bangle ne može da preuzme svu odgovornost, ali i pohvale za izgled modela bavarske kompanije tokom prve dekade 21. veka.
Ipak, postoji jedan automobil za koji Bangle tvrdi da ga je u potpunosti sam dizajnirao, a radi se o modelu Fiat Coupe.
„To je jedan od retkih automobila za koje ću reći da je to apsolutno moj dizajn. Za sve ostale neću preuzeti zasluge, jer je puno drugih kolega radilo na njima. Iskreno, bio sam šokiran kada su u Fiatu prihvatili tu dizajnersku ideju, posebno kada se Coupe pojavio na tržištu, jer to je bio dobar komad aluminijuma koji nije bio jeftin“, navodi Bangle.
Aktuelni dizajn BMW-ovih automobila je podjednako avangardan i kritikovan kao i u doba kada je on bio zadužen za dizajn, a američki dizajn je komentarisao i sve veće „bubrege“ na novim modelima BMW-a.
„Može se reći da su novi podeli spreda i pozadi vizuelno prenaglašeni, a u sredini zanemareni. Ali, veliki bubrezi mi u osnovi ne smetaju jer znam šta se krije iza njihovog rasta. Naime, nekada je prednja maska služila za dovod vazduha do hladnjaka i motora, a danas kako bi štitila kamere, senzore i radar. Ono sa čime se danas dizajneri BMW-a muče jeste kako funkcionalno smestiti svu tu tehnologiju koja ne funkcioniše iza lima, već je za to neophodan veliki crni komad plastike“, dodaje Bangle.
Za mnoge je E46 najupečatljiviji M3 u istoriji, a Chris Bangle je potpisao i njegov dizajn. Ipak, on smatra da je njegov kolega odradio najveći deo posla.
„Za taj automobil zasluge moram da predam Ulfu Weidhaseu koji je odradio najveći deo posla. Morali smo da nateramo inženjera da promeni metalni deo karoserije, kako bi lukovi blatobrana bili više izbačeni ka spolja, a sa svim ostalim elementima, to je uveliko doprinelo završnom izgledu“, tvrdi Bangle.
Chris Bangle je takođe novinarima otkrio deo svoje svakodnevnice, ali je i pričao o nekim drugim projektima iz prošlosti, kao i o svojim aktuelnim interesovanjima. Opširni intervju sa slavnim dizajnerom možete pročitati na Auto Klubu.
Bonus video: Vozili smo novi BMW Serije 7