Da li bi Opel uspeo bez Kadetta i Astre?

Auto 03. avg. 202120:20
Podeli:
Foto: Promo/Opel

Kada bi se spojili zajedno, svi Opelovi kompaktni automobili ikada prodati imali bi dužinu veću od 100.000 kilometara i formirali bi lanac vozila koji bi obišao planetu dva i po puta. Tokom 85 godina prodato je više od 24 miliona primeraka modela Opel Kadett i Opel Astra. Među brojnim generacijama, od kojih se mnoge i dalje voze po Srbiji, svako ima svog favorita.

Opel je u poslednjih nekoliko decenija poznat po svojim pristupačnim, kompaktnim modelima koji se prodaju u milionima primeraka. Međutim, malo je poznato da je ova priča počela pre čak 85 godina, tačnije 1936. godine kada je predstavljen prvi Opel Kadett. Model koji je tokom kasnijih godina i generacija bio posebno cenjen i kod nas, a na ulicama Srbije ga i dalje viđamo.

A, nedavno predstavljena Astra L trebalo bi da nastavi tradiciju pristupačnih automobila, koja je započeta sa prvim Opel Kadettom. U daljem tekstu u čast jubileja, izdvajamo generacije modela po kojima je Opel najpoznatiji.

Opel Kadett 1936.-1940.

Tokom 1930-ih, kada je Opel postao deo General Motorsa, otvoreno je odeljenje za dizajn u Riselshajmu na inicijativu glavnog dizajnera GM-a, Harley Earla.

Jedan od prvih rezultata dizajnerskih promena bio je Opel Kadett koji je predstavljen 1936. sa integrisanim svetlima unutar karoserije što je tom modelu donelo moderan izgled.

Foto: Promo/Opel

Posle modela Opel Olympia koji je bio prvi automobil proizveden u Nemačkoj sa potpuno čeličnom karoserijom, i Kadett je dobio ovu revolucionarnu tehnologiju. Sa motorom zapremine od 1,1 litra i 23 KS mogao je da dostigne skoro 100 km/h, ali ono što je najvažnije jeste da je bio pristupačan za većinu nemačkih porodica.

Opel Kadett A 1962.-1965.

Nakon Drugog svetskog rata, počeo je snažan ekonomski oporavak u Nemačkoj, a jedan od simbola ovih promena bio je Opel Kadett A, koji je predstavljen 1962. Veliki prtljažnik, dovoljno mesta za četiri osobe, nov i živahan motor, kao i niski troškovi održavanja bili su dovoljni da ovaj model bude vrlo popularan za široke mase.

Foto: Promo/Opel

Opel je od 1962. do 1965. proizveo 650.000 primeraka. Motor sa četiri cilindra zapremine jednog litra razvijao je 40 ks, a od marta 1963. pokretao je i novi Kadett karavan.

Opel Kadett B 1965.-1973.

Nova verzija bila je duža od četiri metra i na taj način dosta veća od prethodnika. Što se tiče modne figure – dizajneri su bili inspirisani od strane kolega sa druge strane okeana.

Foto: Promo/Opel

Ravan zadnji deo podsećao je na fastback modele koji su bili popularni u SAD. Ne samo da je dužina bila veća – bila je i snaga. Bazični agregat od 1.078 cm3 razvijao je 45 ks. Takođe je bio dostupan i 1,1-litarski S motor sa većom kompresijom koji je imao snagu od 55 ks.

Opel Kadett C 1973.-1979.

Porodica Kadetta C je imala više lica: pametan porodični automobil, šik drugi auto sa praktičnim otvorom za prtljažnik, ili kao kompetitivni sportski kupe u ratničkim bojama. Ukupno 1,7 miliona jedinica je proizvedeno između 1973. i 1979. Kadett C sa pogonom za zadnjim točkovima debitovao je u avgustu 1973. sa autentičnim dizajnom karoserije i kardanskim vratilom.

Foto: Promo/Opel

Snažni GT/E debitovao je na Salonu automobila u Frankfurtu 1975. Njegov 1,9 litarski agregat sa Bosch L-Jetronic ubrizgavanjem je razvijao 105 ks i pogonio 900 kilograma teškog Kadetta do maksimalne brzine od 184 km/h.

Opel Kadett D 1979.-1984.

Četvrta generacija posleratnog Kadeta dovela je novu eru kompaktne klase u Opel. Na IAA Salonu 1979., Opelov prvi model sa pogonom na prednje točkove debitovao je kao automobil modernog izgleda sa nazivom Kadett D. Celokupan paket je bio vrlo ubedljiv.

Foto: Promo/Opel

Iako je novajlija bio 126 mm kraći od prethodnika sa svojih 3.998 mm, imao je više prostora u kabini. U januaru 1983. usledio je sportski Kadett GTE, sa maksimalnom brzinom od 187 km/h i četvorocilindarskim agregatom zapremine 1,8 litara koji je razvijao 115 ks.

Opel Kadett E 1984.-1991.

Drugi Kadett sa pogonom na prednjim točkovima, pravljen od 1984. do 1991. i proglašen je za „Automobil godine 1984.” Zasnovan na inženjerskim rešenjima svog prethodnika ali sa potpuno novim hečbek dizajnom, Kadett E je bio spreman za sjajnu karijeru.

Foto: Promo/Opel

Sa koeficijentom otpora vazduha od 0,39, Kadet D je već bio najbolji u klasi, ali je ova brojka bila bleda u poređenju sa njegovim naslednikom. Nakon što su inženjeri proveli 1.200 sati podešavajući automobil u vazdušnom tunelu, model E je stigao do senzacionalne brojke od 0,32.

Opel Astra F 1991.-1997.

Naslednik Kadeta je preuzeo ime svog sestrinskog modela iz Britanije (četvrta generacija Kadetta se od 1980. u Ujedinjenom Kraljevstvu prodavala kao Vauxhall Astra). Nekih 4,13 miliona Astri F je proizvedeno između 1991. i 1997., što je ovaj model učinilo najprodavanijim Opelom ikada.

Foto: Promo/Opel

Sve Astre su imale aktivni sistem pojaseva sa zatezačima na prednjim sedištima, pojaseve i sedišta podesiva po visini kao i bočnu zaštitu sa ojačanjem u svim vratima u vidu dvostrukih čeličnih cevi.

Opel Astra G 1998.-2004.

Tokom proleća 1998., Astra sa izgledom poput kupea ponuđena je od početka kao hečbek sa troje ili petoro vrata i kao karavan. Sedan, kupe i kabriolet su kasnije dodati u ponudu.

Foto: Promo/Opel

Progresivan dizajn, dinamična šasija i nova tehnologija pogonskih jedinica kao i gotovo dvostruka torziona krutost u odnosu na prethodnika bile su samo neke od karakteristika druge generacije Opel Astre. Međuosovinsko rastojanje je bilo oko deset centimetara duže, što je omogućilo više prostora u unutrašnjosti, posebno više prostora za kolena pozadi i veću zapreminu prtljažnog prostora od 370 litara.

Opel Astra H 2004.-2009.

Sa dvanaest agregata koji su razvijali od 90 do 240 ks i sedam varijanti karoserije,ponuda modela Astra H koja je prodata u više od 2,7 miliona jedinica je bila izvrsna.

Foto: Promo/Opel

Tehnološke novine koje su krasile ovu Astru bile su adaptivni IDSPlus sistem šasije sa kontinuiranom elektronskom kontrolom amortizera (CDC), nešto što je do tada moglo da se pronađe samo u klasama luksuznih i ekskluzivnih sportskih modela automobila, kao i sistem adaptivnih prednjih svetala (AFL) sa dinamičkim svetlom za osvetljavanje krivina.

Opel Astra J 2009.-2015.

Opel Astra J nije samo oslikavala novu filozofiju dizajna brenda, već je takođe asistirala vozaču sa mnoštvom tehnologija koje su imale značajan doprinos uspehu limuzine Insignia.

Foto: Promo/Opel

Opel Eye sistem prepoznavao je saobraćajne znakove i obaveštavao vozača o ograničenju brzine ili zabrani preticanja. Sa šasijom opremljenom FlexRide adaptivnom tehnologijom, Astra J je mogla da prikaže svoj talenat dinamične vožnje.

Opel Astra K 2015.-2021.

Do 200 kg lakša, prostranija unutra i pored smanjenja dužine, i efikasnija zahvaljujući upotrebi agregata nove generacije – nova Opel Astra bila je kvantni skok u razvoju i imala je svoju svetsku premijeru na Salonu automobila u Frankfurtu u septembru 2015.

Foto: Promo/Opel

53 godine nakon što je predstavljen u Kadettu, motor sa zapreminom jednog litra vratio se u Opelov kompaktni model. Ipak, u ovom slučaju je to bio skoro dvostruko snažniji, trocilindarski agregat sa izlaznom snagom od 105 ks zahvaljujući direktnom ubrizgavanju i turbo punjaču.

Opel Astra L 2021.-

Sa potpuno novom Astrom, nemački proizvođač otvara novo poglavlje jer je po prvi put jedan njihov kompaktni model elektrifikovan. Biće dostupna dva plug-in hibrida, a pored toga tu su i visoko efikasni benzinski i dizel agregati.

Foto: Promo/Opel

Takođe, ovo je i prva Astra otkako Opel posluje u okviru PSA, odnosno Stellantis grupe, pa koristi i njihove platforme. Astra L dolazi sa potpuno novim izgledom spoljašnjosti koji je inspirisan novim dizajnerskim rečnikom Opela, a nemačka kompanija se nada da će ovaj model biti podjednako uspešan kao i njegovi prethodnici tokom poslednjih 85 godina.

Da li će uspeti u tome pokazaće naredni period.

U galeriji pogledajte neke od starih oglasnih rešenja za Opelove kompaktne modele.

Bonus video: Novi BMW Serije 2 Coupe u akciji

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Komentari

Vaš komentar