"Sleeper" automobili su oni koji izgledaju sasvim obično, prosečno, kao da su proizvedeni u milionima primeraka, ali ispod haube kriju zver koje se ne bi postideli ni najbolji sportski automobili. Nije bilo puno ovakvih modela kroz istoriju a da su takvi izašli iz fabrike, jer su "sleeperi" uglavnom standardni automobili koji su tjunirani. Međutim, s vremena na vreme skoro svaki proizvođač je izbacio određeni model koji izgleda sasvim obično, ali ima neverovatne performanse, a u ovom tekstu pogledajte najbolje od njih.
Da, svima je jasno da je Audi R8 brz automobil već kada ga vide, izgledao bi brzo čak i kada bi ga pokretao agregat od motokultivatora.
Međutim, na drugoj strani automobilskog spektra nalazi se grupa automobila koji kriju vrlo ozbiljne pogonske jedinice ispod sloja metala koji ih čini prilično običnim, dosadnim i svakodnevnim automobilima.
Dakle, da bi se jedan model okarakterisao kao „sleeper“ potrebno je da ima performanse sportskog automobila ali mora da izgleda sasvim obično. Takoreći, vuk u jagnjećoj koži.
Upoznajte 10 fabričkih primeraka koji su odlično skrivali svoj sportski identitet.
1.Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 (1975.)
Ovaj model je bio baziran na šasiji W116 modela sa produženim međuosovinskim rastojanjem, ali je dobio 6,8-litarski V8 agregat sa 290 KS, što je sedamdesetih bilo u rangu Ferrarija. Ubrzanje od 0 do 100 km/h za 7,4 sekunde i maksimalna brzina od 225 km/h zvuče impresivno čak i u današnje vreme, a pogotovo za automobil težak 1.985 kg.
Mercedes je odlučio da izgled ovog automobila bude prilično neprimetan, jer se od modela 450 SEL razlikovao samo po oznaci 6.9 na zadnjem delu. Bio je ekstremno skup, a od 1975. do 1980. proizvedeno je 7.380 primeraka.
2.BMW M5 E28 (1985.)
Mnogi ljudi smatraju da je ovo bio prvi sleeper ikada, ali ipak nije. Doduše, jeste kreirao šablon za super brze porodične sedane srednje veličine koji su mnogi kasnije preuzeli.
Pogledajte njegov izgled, nikada ne biste rekli da se ispod krije motor iz M1 superautomobila, zar ne? Radi se o linijskom agregatu sa 6 cilindara sa 290 KS, a za razliku od M5 modela koji su usledili kasnije, ovaj M5 se nije previše razlikovao od standardne Serije 5.
3.Lancia Thema 8.32 (1986.)
Izgled standardne italijanske limuzine, a ispod haube Ferrarijev V8 agregat. Da, Lancia Thema 8.32 je definicija „sleepera“, ali ovaj model nije bio značajno brži od Theme Turbo sa dvolitarskim agregatom sa 4 cilindra.
I dok je 8.32 imao ubrzanje od 0 do 100 km/h za 6,8 sekundi i maksimalnu brzinu od 240 km/h, bio je duplo skuplji od Turbo verzije koja je mogla da dostigne 225 km/h, a do stotke joj je trebalo 7,6 sekundi.
4.Ford Sierra Sapphire RS Cosworth (1988.)
Problem sa regularnim Cosworthom jeste masivni zadnji spojler koji je otkrivao njegovu tajnu, ali sedan sa četvoro vrata koji je kasnije usledio bio je dosta diskretniji.
Ipak, i dalje je imao moćni dvolitarski turbo agregat sa 220 KS sa pogonom na svim točkovima, što je bilo dovoljno za ubrzanje do stotke od 6,6 sekundi, a sve to u jednom prilično standardnom pakovanju.
5. Mercedes 500E (1990.)
Bilo je potrebno dobro uvežbano oko kako bi se primetila razlika između 500E (W124) i njegovih jeftinijih i slabijih rođaka. Ova verzija dobila je drugačiji prednji branik, veće lukove točkova i oznaku 500E na vratima prtljažnika (kasnije E500 kada je Mercedes promenio nomenklaturu).
Mercedes 500E dobio je petolitarski V8 agregat iz SL-a, a pošto je 500E bio širi od standardnog W124, nije mogao da stane na Mercedesovu proizvodnu traku, pa ga je sklapao Porsche, i to vrlo polako: za svaki 500E bilo je potrebno 18 dana. V8 agregat je 326 KS prenosio na zadnje točkove, a 500E je od 0 do 100 km/h stizao za 6,1 sekundu.
6.Opel Lotus Omega (1990.)
Lotus je početkom devedesetih sarađivao sa Opelom, a jedan od rezultata ovog partnerstva je Opel Lotus Omega, koji je izgledom bio vrlo sličan standardnoj Omegi, ali je imao maksimalnu brzinu od čak 285 km/h.
Linijski šestocilindraš sa 382 KS omogućio je ubrzanje do stotke za 5,1 sekundu, a ukoliko bi se neko dublje zagledao u ovaj performantni automobil, video bi oznake Lotusa koje otkrivaju njegov pravi karakter.
7.Volvo 850 T5-R (1994.)
Volvo je pokazao svoju divlju stranu kada je predstavio model 850 T5-R koji je nastao u saradnji sa Porscheom, a petocilindraš imao je „overboost“ funkciju kada se snaga povećavala na 240 KS. Maksimalna brzina od 250 km/h i ubrzanje do stotke za 7 sekundi nisu toliko impresivni, ali su tada bili pravo iznenađenje od proizvođača štedljivih, bezbednih i praktičnih automobila.
Teško je biti neprimećen u žutom 850 T5-R poput primerka na fotografiji, ali je Volvo nudio ovaj model i u crnoj i tamno zelenoj boji, kada je više izgledao kao standardni 850.
8.Volkswagen Passat W8 (2001.)
Decenijama su čelnici Volkswagena tvrdili da Passat treba da pozicioniraju kao udoban, porodični model i da performantna verzija nije potrebna. Čak su i 1977. odbili zahtev inženjera da naprave GTI model, ali su 2001. godine promenili mišljenje, kada su ispod haube stavili četvorolitarski W8 motor sa 270 KS.
Skromni Passat je sada od 0 do 100 km/h stizao za 6,3 sekunde, što je brojka koju su početkom veka ostvarivali sportski automobili, a performansama ovog modela doprineo je i 4Motion sistem pogona na sva četiri točka.
Oznaka W8 na maski hladnjaka i na zadnjem delu, kao i buka iz četvorostrukog završetka izduvnog sitema otkrivali su da je ovaj Passat jedinstven.
9.Audi S6 V10 (2006.)
Audijevi RS modeli su neverovatno brzi, ali takođe imaju i dizajnerske razlike koje otkrivaju da se radi o performantnim verzijama. Doduše, ne i S modeli, i to konkretno Audi S6 iz 2006. jer se on od standarne verzije razlikovao samo po četvorostrukom završetku izduvne cevi, kao i po diskretnoj oznaci.
Primera radi, retko ko bi pomislio da se ispod haube ovog Audija nalazi V10 agregat sa 435 KS i da model koji praktično izgleda isto kao standardni A6 stiže do stotke za 5,2 sekunde i da ide skroz do 250 km/h.
10.Tesla Model S P100D (2016.)
Kompanija Tesla je sa Modelom S prešla igricu kada se govori o „sleeper“ automobilima, jer se ispod prilično standarnog dizajna spoljašnjosti krije neverovatna snaga, piše Autocar.
Verzija sa oznakom P100D od 0 do 100 km/h ubrzava za samo 2,3 sekunde, što je pre pet godina bilo brže od tada vrlo ekskluzivnih sportskih automobila kao što su Ferrari 488 GTB ili Lamborghini Huracan Performante, a sada je dostupna još brža Plaid verzija.
Naravno da dobrih „sleeper“ modela ima još mnogo, ali mi smo izdvojili 10 najlegendarnijih. Da li biste proširili ovu listu i sa kojim automobilom?
Bonus video: Ne spavaj u levoj traci i kakav je sad ovo BMW?
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare