Kako najlakše pobediti na Evroviziji, najgledanijem šou programu na svetu? Odgovor na ovo naizgled jednostavno pitanje postavio je ugledni „Njujork tajms“ i došao do sedam lakih koraka koje bi trebalo da prati svako ko ima ovu ambiciju. U deljenju saveta, oni su se dotakli i pobede Marije Šerifović, koja je svojom pobedom zapravo srušila neka pravila.
Da li bi trebalo da na takmičenje dođete sa disko pesmom o davno zabravljenom vojnom sukobu (kao što je to uradila Abba sa pesmom „Waterloo“)? Ili pesmom za treniranje na francuskom (kao pobednička pesma Selin Dion 1988)? Ili nekom kul rok pesmom o tome kako kroz život ideš uz ritam svog bubnja (kao Maneskin)?
Novinar „Njujork tajmsa“ Aleks Maršal analizirao je muziku, tekstove i žive nastupe svakog pobednika od 200. godine naovamo kako bi otkrili tajnu za savršenu pesmu za Evroviziju.
Naš Princ od Vranje nastupa večeras u polufinalu, pa ćemo videti kako će proći. On ne ispunjava većinu uslova njujorških novina, ali to nas ne sprečava da se nadamo do poslednjeg trenutka da će proći dalje.
Dobar početak je da imaš pesmu o tome koliko veruješ u sebe, kako si ti gospodar sopstvene sudbine i kako te mišljenje okoline ne zanima previše.
Uzmite za primer Končitu Vurst, bradatu dreg kraljicu koja je 2014. predstavljala Austriju sa epskom pesmom „Rise Like a Phoenix“. Sve je jasno već u naslovu: Končita se uzdiže iz pepela i za sobom ostavlja probleme iz prošlosti i niko ne može da je u tome zaustavi.
Dima Bilan je 2008. godine doneo pobedu Rusiji pesmom „Believe“, u kojoj peva o tome kako niko ne može da zaustavi njegove snove. „Čak i kad me svet vuče na dno, neću mu dozvoliti da ugasi moj plamen“, peva Dima. I Mans Zelmerlov u pobedničkoj pesmi iz 2015. u pesmi „Heroes“ peva da svako može da bude „heroj u svom vremenu“.
Feministički momenat u priči o osnaživanju omogućio je predstavnici Izraela Neti da 2018. godine pobedi sa pesmom „Toy“. Pesma počinje tako što Neta kvoca kao pile, ali dok dođe do refrena, ona je druga osoba: „Nisam ja tvoja igračka / Ti glupi dečače!“
PRINC: Ne bi se baš moglo reći da Princ ispunjava ovaj kriterijum. Njegova pesma je ljubavna, a inspirisana je delom Antoana de Sent Egziperija.
Evrovizijska pravila ranije su od učesnika zahtevala da pevaju na maternjim jezicima. Međutim, 1999. godine pravila su promenjena, a od tada je većina pobednika pevala na engleskom. Podaci „Njujork tajmsa“ pokazuju da je čak 18 od 24 pobednika pevalo na engleskom jeziku, dok su još dva kombinovala taj jezik i maternji.
Primer je Ruslana, koja je donela pobedu Ukrajini 2004. godine sa pesmom „Wild Dances“. Prva dva stiha je pevala na engleskom (“I want you to want me as I dance / Round and round and round”), da bi onda uz dramatične plesne pokrete prešla na ukrajinski.
Ipak, teško je definitivno zaključiti koliko je važan izbor jezika. Pesma „Fairytale“ Aleksandra Ribaka pobedila je 2009. godine, ali pitanje je da li bi ova brza pesma u čijem je prvom planu violina postala takav hit da je otpevana na – norveškom.
PRINC: Definitovno ne ispunjava ovaj uslov.
Pravi je evrovizijski kliše spojiti tradicionalnu muziku sa poletnim pop refrenom. Tu negde obavezno mora da bude harmonikaš (bilo gde!) na bini, kao u pesmi „Trenuletul“, koja je predstavljala Moldaviju 2007.
Ovo se itekako isplati: Čak sedam pobednika od 2000. do danas koristili su fiolk instrumente ili tradicionalne melodije. Sertab Erener je tako Turskoj doneo pobdu 2003. godine pesmom „Everyway That I Can“, koja je imala bliskoistočne ritmove, a na bini je imala trbušne plesačice.
Dve godine kasnije, Helena Paparizu, predstavnica Grčke, pobedila je sa pesmom „My Number One“, pop pesmom u stilu Britni Spirs, koja je imala solo deonice na kritskoj liri, trožičanom instrumentu sličnom violini.
Ukrajinci Kalush pobedili su 2022. godine pesmom „Stefania“, koja je imala zaraznu melodiju odsviranu na telenki, ukrajinskoj fruli.
Upozorenje: Ne idite predaleko u ovome. Nemojte slati pravu folk pesmu. Evrovizija je pop takmičenje; lepo je imati malo folk šmeka, ali čisti narodnjaci nikad nisu pobeđivali.
PRINC: Samo donekle ispunjava ovaj uslov. Pesma donekle ima etno prizvuk, ali u suštini je u pitanju čista pop balada.
Promena u tonalitetu pri kraju pesme nekad je bila ključna za svaku pobedu na Evroviziji. Samo poslušajte pesmu braće Olsen „Fly on the Wings of Love“, koja je Danskoj donela pobedu 200. godine. Na dve trećine pesme, braća prave dramsku pauzu, pružaju ruke uvis i onda ispaljuju refren za jedan ton više.
Danas, promena tonaliteta nije toliko preporučljiva.
Tu dolazimo do Marije Šerifović, koja je Srbiji donela pobedu pesmom „Molitva“ 2007. godine. Kako piše „Njujork tajms“, reč je o ljubavnoj baladi koja nema jednu, nego čak dve promene u tonalitetu. Ništa slično se od tada nije desilo ni sa jednom pobedničkom pesmom. Nestanak promena u tonalitetu bio je toliko izražen da su organizatori Evrovizije 2003. godine u jednom blog postu zvanično žalili za jednim od „najdražih pop trikova“.
PRINC: Nije baš da nedostaje promena u tonalitetu. Možda ne baš kao kod Marije Šerifović, ali tu su.
Fenomenalna pesma ti nije dovoljna da bi pobedio na Evroviziji. Trebaće ti i nastup ili autfit zbog kojih će gledaoci morati da ustanu i viknu: „Šta je ovo bilo, dođavola?!“
Nemo je možda najbolji primer. Nebinarni izvođač je Švajcarskoj doneo pobedu pesmom „The Code“ dok je balansirao na džinovskom rotirajućem disku. Dima Bilan je takođe dobar primer: Pobednik iz 2008. godine je u svoj nastup uključio mini klizalište na kojem je on pevao, dok su oko njega klizali igrači.
Pravila Evrovizije zabranjuju da radite bilo šta previše otkačeno. Primera radi, korišćenje živih životinja zabranjeno je na bini. Ali, upečatljiv nastup ne mora da bude čudo tehnologije. Šveđanka Lorin je 2012. godine koristila samo nekoliko džinovskih ventilatora da bi postigla dramatične efekte tokom izvođenja plesnog hita „Euphoria“.
Izvođači ipak moraju da budu obazrivi, upozorava „Tajms“. Trikovi na bini ne smeju da budu previše blesavi. Poljaci Donatan i Kleo su 2014. imali pesmu „My Slowianie“ kojim su slavili svoje slovensko nasleđe dok je žena u narodnoj nošnji bućkala maslac. Završili su na 14. mestu.
PRINC: Delimično ispunjava uslov. Princ svakako ne luduje na bini, jer je nastup sveden i vrlo stilizovan, sa ružom kao glavnim simbolom, opet po uzoru na Sent Egziperija. Postoji jedan impresivan momenat, doduše, kada igračica visi sa plafona i odmotava se preko crvenog platna.
Šta god da se desi na bini, jedna stvar će sigurno pomoći: Vatra! Čak osam skorijih pobednika koristili su vatru i pirotehniku u svojim nastupima na Evroviziji.
Danska je 2013. pobedila pesmom „Only Teardrops“ u izvođenju Emeli de Forest. Imajući u vidu naslov pesme, možda je neko očekivao vodopad na bini na kraju izvođenja, ali umesto toga s plafona je sukljala vatra.
Plamen čak i ne mora da bude pravi. Ruslana je na pobedničkom nastupu 2004. nastupala pred ekranima sa digitalnim infernom. Moguće da budžet koji je imala na raspolaganju nije bio dovoljno velik za pravu vatru.
Ono što nikako ne smete da uradite je da spalite klavir na sceni. Austrijski indi bend The Makemakes uradio je baš to na polovini nastupa 2015. godine, kada je pevač Dominik Murer pokazao umeće sviranja na klaviru koje je bilo toliko virtuozno da je ceo instrument buknuo u plamenu. Bili su poslednji na takmičenju; broj poena: nula.
PRINC: Na bini ne gori ništa osim Princovih bicepsa. Da li je to pirotehnika? Hm.
Bendovi i pevači sa šaljivim konceptom nastupa često su nastupali na Evroviziji, ali samo jednom su pobedili od 2000. godine do danas. Reč je o finskim hevimetalcima Lordi, koja je 2006. godine pobedila sa pesmom „Hard Rock Hallelujah“. Članovi grupe nosili su autfite nalik na čudovišta, a frontmen Mr. Lordi u jednom trenutku je razvio šišmišja krila, a ka publici je zamahivao džinovskom sekirom.
Iako nisu često pobeđivali, šaljivi izvođači lako su postali deo folklora Evrovizije. Ko još može da zaboravi Subwoolfer, norveške kandidate iz 2022. sa pesmom „Give That Wolf a Banana“? Ili Verku Serdučku, SF dreg-kraljicu koja je predstavljala Ukrajinu 2007. godine sa pesmom „Dancing Lasha Tumbai“?
Verka je završila na drugom mestu, ali najverniji fanovi Evrovizije i danas pamte njenu kemp himnu, zaključuje „Njujork tajms“.
PRINC: 100 poena! Kod našeg predstavnika ima nula posto sprdnje, 100 posto emocija.