Foto: APFootage / Alamy / Alamy / Jose Hernandez / Shutterstock Editorial / Anatolii Stepanov / AFP / Profimedia/EPA-EFE/MIKHAEL KLIMENTYEV / SPUTNIK / KREMLIN/EPA-EFE/FILIP SINGER

Američki predsednik Džozef Bajden obavestio je danas lidere Grupe 7 na samitu u japanskom gradu Hirošima, da će Vašington podržati odluku prema kojoj bi, zajedno sa saveznicima, bila organizovana obuka ukrajinskih pilota na borbenim avionima F-16.

Kako navodi Rojters, obuka će verovatno biti sprovedena u Evropi u narednim mesecima.

Šta je F-16?

F-16 Fajting Falkon je laki borbeni avion koji je prvobitno dizajniran 1970-ih. Prvi put je ušao u službu 1979. godine, a američko ratno vazduhoplovstvo su ga uveliko koristilo u oba rata u Iraku i u Avganistanu.

Prvobitno napravljen od strane SAD u konzorcijumu sa Belgijom, Danskom, Holandijom i Norveškom, mlaznjak, koji može da putuje dvostruko brže od zvuka, postao je jedan od najpopularnijih vojnih aviona svih vremena i ostao je u širokoj upotrebi. Lokid Martin, američki proizvođač, kaže da je u upotrebi više od 3.000 F-16 u 25 zemalja, prenosi Gardijan.

Danas ga je zamenio F-35, ali ga i dalje proizvodi za prodaju Lockhed u Južnoj Karolini. To je zato što je jeftinije – košta desetine miliona – i zato što SAD ne daju uvek dozvolu za izvoz modernijih aviona.

F-16 Foto: EPA/GRZEGORZ MICHALOWSKI

Zašto ih Ukrajina želi?

Ukrajina je na početku rata imala mali broj aviona sovjetskih standarda, koji je iznosio oko 120 borbeno sposobnih aviona, prema istraživačkom centru IISS. Taj broj se smanjio kako se rat nastavlja, međutim – što je neverovatno, s obzirom na broj ruskih aviona i protivvazdušne odbrane – stručnjaci kažu da Ukrajina zadržava ograničene vazdušne kapacitete. Ali kako vreme odmiče, njegove vazdušne snage će morati da se dopune.

Zanimljiva karakteristika rata u Ukrajini bila je njegova relativno ograničena upotreba vazduhoplovnih snaga. Ruska protivvazdušna odbrana se smatra efikasnom, a Moskva nije bila voljna da rizikuje sopstvene vazdušne snage izvan linije fronta, jer takođe želi da svede gubitke na minimum. Bivši general američkog vazduhoplovstva Filip Bridlav opisao je vazdušnu situaciju kao „međusobno poricanje“.

Bez obzira na to, Kijev se nadao da bi eskadrile brzih mlaznjaka mogle da budu iskorišćene da podrže proboj, ili barem da pomognu u otupljivanju velikog ruskog napada.

Foto:profimedia.rs

Kakvo je trenutno razmišljanje na zapadu?

Ukrajina je započela kampanju visokog profila lobiranja za borbene avione u januaru, skoro odmah nakon što su Nemačka i SAD rekle da će po prvi put isporučiti svoje tenkove Ukrajini. Francuska, koja proizvodi sopstvene borbene avione, izgledala je otvorena za tu ideju od početka. Predsednik Emanuel Makron rekao je da njihovo snabdevanje nije tabu, sve dok se ne može smatrati eskalirajućim i da se ne koriste za gađanje ruskog tla.

Međutim, stav Bele kuće je kritičan, jer SAD imaju kontrolu nad ponovnim izvozom aviona i nijedna nacija ne želi da bude van koraka sa Vašingtonom, imajući u vidu zabrinutost zbog moguće ruske odmazde.

Stav SAD je brzo evoluirao, od čvrstog ne od Džoa Bajdena krajem januara, do zapadnih brifinga 19. maja da će SAD podržati zajedničke međunarodne napore da se ukrajinski piloti obuče da upravljaju F-16 i drugim modernim borbenim avionima. Odluka ne znači da će F-16 i drugi borbeni avioni biti isporučeni odmah po završetku obuke. Umesto toga, to će SAD i njihovim saveznicima dati mogućnost da isporuče avione u kratkom roku.

Promena mišljenja odjekuje razgovorima o nabavci druge municije, kao što su tenkovi.

Šta je sa obukom i održavanjem?

Zapadni zvaničnici su 19. maja rekli da će obuka početi u narednih nekoliko nedelja na neodređenom mestu u Evropi i da će biti potrebno nekoliko meseci da se završi.

Naučiti da upravljaju F-16 je posao za iskusne pilote i oni bi morali da budu izvučeni iz rata da bi se obučavali. Navodi se da je Ukrajina identifikovala 50 pilota za koje se nada da će odmah biti obučeni.

Procene se razlikuju, ali bi moglo potrajati četiri do šest meseci da se piloti obuče za borbenu veštinu. Zahtevi prevazilaze i pilote.

Foto: ABACA / Abaca Press / Profimedia

„Avion mora da dođe sa paketom naoružanja, zemaljskom posadom i podrškom“, rekao je Daglas Bari, iz istraživačkog centra IISS, što znači da će Ukrajini trebati rezervno osoblje i da obučava sopstveni kadar. Komplikovanije je nego naučiti kako se koristi zapadni tenk.

PROČITAJTE JOŠ:

Mogu li F-16 napraviti razliku za koju se nadao na bojnom polju?

Delimično je pitanje koliko bi F-16 Ukrajina mogla da dobije. Vazduhoplovstvo ove zemlje hrabro je zatražilo 200, broj koji čak i velikodušni zapad možda ne želi da pruži u prvom slučaju.

Džastin Bronk, vazdušni analitičar iz istraživačkog centra Rusi, upozorio je da je snaga ruske protivvazdušne odbrane značila tradicionalnu blisku vazdušnu podršku – bombardovanje neprijateljskih položaja – bilo teško postići jer su avioni bili primorani da lete nisko da bi izbegli otkrivanje. Kao rezultat toga, njihove prednosti u pogledu oružja i radara mogu biti samo inkrementalne.

„Zapadni borci sa suprotstavljenim oružjem ponudili bi Ukrajini poboljšanu sposobnost da uništi fiksne ruske ciljeve u blizini linija fronta sa bezbednije udaljenosti“, napisao je on na Tviteru, ali „oni bi dodali postojeće opcije za napade kao što su Himars raketna artiljerija i izvlačenje iz ograničene zalihe“.

BONUS VIDEO: Velikom vojnom paradom obeležen Dan pobede u Moskvi

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar