Ivica Dačić i Novica Tončev Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs
Ivica Dačić i Novica Tončev Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

Pored Siniše Malog, Novica Tončev je još jedan ministar iz aktuelne Vlade Srbije čije se ime našlo u dokumentima iz međunarodnog projekta „Pandorini papiri“. Kako je objavio istraživački portal KRIK, Tončev je 2010. godine tajno osnovao ofšor firmu na Britanskim Devičanskim Ostrvima, koju nije prijavio Agenciji za sprečavanje korupcije, što je po zakonu bio u obavezi. Tončev je bio više puta u sukobu interesa, a njegova firma „Tončev gradnja“ dobila je mnogobrojne poslove od države.

Visoki funkcioner Socijalističke partije Srbije Novica Tončev, nakon lokalne, dobio je visoku funkciju u Vladi Srbije kao ministar zadužen za razvoj siromašnih opština. Šta je tačno ovog visokog funkcionera SPS-a kandidovalo za tu poziciju nije jasno, jer je Opština Surdulica, u kojoj je godinama bio na nekim od rukovodećih funkcija, jedna od najsiromašnijih u Srbiji.

Lične poslovne reference Tončeva su, međutim, sasvim drugačije. Reklo bi se, odlične.

Prema pisanju KRIK-a, njegova firma „Tončev gradnja” sklapala je mnogobrojne ugovore sa državom. Gradila je puteve, sređivala kompleks Kliničkog centra u Nišu, rekonstruisala MUP-ove zgrade i hidroelektranu Đerdap.

Njegova firma je postala vlasnica i kuće na Dedinju, vredne 1,2 miliona evra. Kako su otkrili „Pandorini papiri“, Tončev je u istom periodu otvorio ofšor firmu na Devičanskim Ostrvima. Problem je što je nikada nije prijavio Agenciji za sprečavanje korupcije, iako je imao zakonsku obavezu.

Račun u Švajcarskoj

Da je bio vlasnik te firme, otkriveno je u projektu „Pandorini papiri“, koji predvodi Međunarodni konzorcijum istraživačkih novinara – ICIJ. Istovremeno je bio i vlasnik računa u Švajcarskoj.

Poput svog kolege iz Vlade Siniše Malog, i Tončev je pokušao da negira otkriće KRIK-a uz ocenu da je možda potpis falsifikovan. Kasnije se „setio“ da je bio vlasnik kompanije „Service for Efficient Energy”, a zatim objasnio i da nije prijavio Agenciji, jer nikada nije proradila. Skrivanje ofšor firme nije jedina afera Novice Tončeva.

Ovaj aktuelni ministar bez portfelja dok je bio na rukovodećim funkcijama u Opštini Surdulica, kako stoje stvari, koristio je svoju funkciju da pomogne članovima svoje najuže porodice.

Novica Tončev Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

Kako je pisala „Nova“, Tončev je u periodu kada je bio na funkcijama u Skupštini opštine Surdulica, iz gradskog budžeta na račun Fudbalskog kluba Radnik, koji zastupa njegov sin Stanislav Tončev, uplatio više od 135 miliona dinara.

Agencija za sprečavanje korupcije je ustanovila da je aktuleni ministar takvom odlukom prekršio zakon. U rešenju Agencije je navedeno da je Novica Tončev privatni interes stavio ispred javnog, zloupotrebio je funkciju i svom sinu omogućio sticanje koristi.

„Istovremeno je ugrozio poverenje građana u svesno i odgovorno vršenje javne funkcije…“, navedeno je u odluci Agencije, koja je objavljena u Službenom glasniku.

Sve ovo je Novica Tončev negirao uz najavu da će se žaliti na rešenje.

Stari „klijent“ Agencije

Ovo, međutim, nije jedini primer sukoba interesa u kojem je bio ministar bez portfelja. Naime, bivši predsednik Opštine Surdulica je stari „klijent“ Agencije za sprečavanje korupcije.

Foto: Vlada Republike Srbije/Promo

Kako je pisao CINS 2011, Tončev je podneo nevažeći ugovor o prenosu upravljačkih prava Agenciji i nije prijavio učešće „Tončev gradnje“ u desetinama tendera budžetskih ustanova.

Agencija je prihvatila taj ugovor kao validan i tako obustavila postupak protiv njega.

Tončev je takođe bio u sukobu interesa i kada je kao predsednik Opštine Surdulica zaključio ugovor sa Surduličkom RTV na čijem čelu je bio Dejan Petković, čovek na koga je Tončev preneo upravljačka prava u njegovoj firmi „Tončev gradnja“.U izveštaju Agencije se navodi da je sklopljen ugovor po kome je Opština uplaćivala na mesečnom nivou Surduličkoj RTV više od 500.000 dinara.

I u ovom slučaju, kao i u slučaju finansiranja fudbalskog kluba koji zastupa njegov sin, Agencija je izrekla meru javnog obavljivanja odluke o povredi Zakona za sprečavanje korupcije. I to je maksimum predviđen zakonom.

Ako je to maksimum, onda se kao ključno postavlja pitanje šta je to što će javne funkcionere sprečiti da nastave da krše zakon i koriste novac građana za lični interes.

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar