Foto: Nenad Mihajlovic / AFP / Profimedia/Logo promo

Nikola Trivić, suvlasnik "Startinga", nalazi se pod istragom sa još 14 osoba zbog sumnje da su malverzacijama u projektu rekonstrukcije Železničke stanice u Novom Sadu i pruge Novi Sad-Subotica oštetili budžet Srbije za 115 miliona dolara. Firma "Starting" bila je glavni podizvođač na rekonstrukciji stanice, sa oko 71 odsto u ukupnoj vrednosti ugovorenih radova na tom projektu. Kako se u naredbi o sprovođenju istrage navodi, "Starting", iako nije imao kapacitet za radove, sklopio je ugovor, a potom angažovao više od podizvođača.

Portal Nova.rs otkrio je ranije detalje o sprovođenju istrage protiv osumnjičenih, a koji su uhapšeni u okviru finansijske istrage koja je usledila nakon pada nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu, kada je stradalo 16 osoba.

Istragu sprovodi Javno tužilaštvo za organizovani kriminal (JTOK) protiv bivšeg ministra Tomislava Momirovića i Gorana Vesića, njihove pomoćnice Anite Dimoski, bivšeg v.d. direktora „Infrastrukta železnice Srbije“ Nebojše Šurlana, menadžerke za razvoj investicija Slobodanke Katanić, kao i predstavnika podizvođača radova na rekonstrukciji pruge Novi Sad – državna granica (Kelebija) i Železničke stanice u Novom Sadu.

Starting Foto:TV Nova

Jedan od glavni podizvođača je suvlasnik „Startinga“, Nikola Trivić. Portal Nova.rs otkriva detalje o sprovođenju istrage koji se odnose na Trivića, a sumnja se da je on, u periodu od novembra 2021. do novembra 2024. godine u Novom Sadu, kao odgovorno lice tj. direktor privrednog društva „Starting“ d.o.o. iz Beograda, iskorišćavanjem svog položaja i svojih ovlašćenja, pribavio navedenom privrednom društvu protivpravnu imovinsku korist.

Železnička stanica u Novom Sadu Foto:BETAPHOTO/DRAGAN GOJIC

On je to uradio tako što je, radi osiguranja dobijanja posla na Projektu modernizacije i rekonstrukcije mađarsko srpske železničke veze na deonici Novi Sad – Subotica- državna granica (Kelebija), a znajući da nema dovoljno raspoloživih kapaciteta, stupio u pregovore oko angažovanja na ovom projektu po pozivu za davanje ponude od privrednog društva „China Civil Engineering Constuction Corporation Balkan – Ogranak Beograd“ (u daljem tekstu: „CCECCB“), inače kineskog podizvođača glavnih izvođača CRIC-CCCC.

„Nakon pregovora, na osnovu ‘prijateljskog dogovora’, mimo kriterijuma i procedura predviđenih članom 16 Komercijalnog ugovora za izbor podizvođača, sa konzorcijumom ogranaka privrednih društava CCECCB i ’11th China Railway’ (u daljem tekstu: ‘Jedanaesta divizija’) koji u tom trenutku uopšte nije bio angažovan kao podizvođač od strane izvođača „CRIC – CCCC“, zaključio ugovor 1. novembra 2021. za izvođenje radova u tzv. prvoj fazi izvođenja radova na kompleksu Železničke stanice Novi Sad, kako bi se u martu 2022 godine omogućilo otvaranje železničke pruge na deonici Beograd-Novi Sad, a bez sprovođenja javnog, transparetnog i konkurentnog postupka izbora. To je učinio u trenutku kada nije posedovao dokaz o velikoj licenci i kada su mu raspoloživi tehnički i kadrovski kapaciteti, oprema i mehanizacija u najvećem obimu bili angažovani na drugim projektima“, navodi se u naredbi.

Železnička stanica u Novom Sadu Foto:BETAPHOTO/DRAGAN GOJIC

Vrednost ugovora 12 miliona evra

Dalje se navodi da je Trivić, 10. novembra iste godine, protivno odredbi člana 148. Zakona o planiranju i izgradnji, bez Rešenja/Potvrde o prijavi radova, započeo sa izvođenjem radova na objektima železničke stanice u Novom Sadu staničnoj zgradi i peronima, podnoseći samo prijavu gradilišta Odeljenju inspekcije rada Novi Sad, a u ugovorenoj vrednosti po ovom osnovnom ugovoru od 1.922.051 evra, sa zaključena još tri aneksa u ukupnoj vrednosti 1.790.735 evra. Zatim potpisuje drugi, osnovni ugovor na iznos od 5.116.401 evra, sa 8 aneksa ukupne vrednosti 1.330.353 evra, potom i treći na iznos od 2.048.500 evra.

Sveukupna vrednost po svim ugovorima bila je 12.208.042 evra.

Više od 40 podizvođača angažovao

Trivić se sumnjiči i da je usled nedostatka raspoloživih kapaciteta angažovao preko 40 podizvođača za obavljanje ugovorenih poslova, pri čemu je na razlici u vrednosti ugovorenog posla od 1.306.568.918 dinara i plaćanja izvršenih podizvođačima i dobavljačima u iznosu od 961.601.002 dinara, ostvario razliku koja predstavlja dobit od radova na Železničkoj stanici Novi Sad od 344.967.916 dinara.

Starting Foto:TV Nova

On je to, kako se sumnja, učinio na taj način što je fakturisane radove svojih podizvođača, prefakturisao drugoj ugovornoj strani privrednom društvu „CCECCB“ uz uvećanje od 20-30 odsto, i tako ostvario protivpravnu imovinsku korist u navedenom iznosu.

Veliki poslovi

Podsetimo, Nova.rs je već pisala o ulozi „Startinga“ u projektu rekonstrukcije.

Njegovu ulogu donekle je razokrio i Izveštaj Ekspertske grupe za prva tri studentska zahteva, koju je oformio Univerzitet u Beogradu, iako ga nigde nije imenovao. Naime, u tom izveštaju je pisalo da su četiri srpska podizvođača učestvovala sa oko 93 odsto u ukupnoj vrednosti ugovorenih poslova prema zaključenim ugovorima i aneksima ugovora, a da je najviše zastupljen jedan podizvođač, koji je učestvovao sa oko 71 odsto. Naknadno se saznalo da je reč o „Startingu“.

Foto:BETAPHOTO/MILOS MISKOV

Inače, ova kompanija godinama je dobijala velike građevinske projekte, među kojima je i nekoliko zgrada u okviru Beograda na vodi. Starting gradi i na nekoliko lokacija u Bulevaru Milutina Milankovića, a angažovan je i na brojnim infrastrukturnim projektima, uključujući izgradnju novog mosta preko Zapadne Morave u Mrčajevcima, nakon što je stari srušen u poplavama.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar