Pojedini građani Srbije žalili su se na dužinu čekanja paketa iz Kine, ali i ponekad nelogičnih visina takse koje plaćaju. Portal Telegraf.rs proverio je o čemu se radi, zašto dolazi do vremenskog raskoraka, ali i šta možete da uradite da to sprečite.
Kako su objasnili za Telegraf Biznis, Pošta Srbije u prenosu poštanskih pošiljaka sarađuje sa drugim poštanskim operatorima, dok na rokove prenosa pošiljaka velikog uticaja imaju i transportni tokovi.
Podaci govore da nije slučaj da do dužih rokova prenosa dolazi kod svih vrsta poštanskih pošiljaka. Кonkretno, neregistrovane poštanske pošiljke koje sadrže robu kupljenu od prodavaca iz Кine, Singapura i sl. ne prispevaju u Srbiju neposredno iz Кine, već posredstvom drugih poštanskih operatora, odnosno iz država u kojima postoje logistička skladišta prodavaca širom sveta.
„Tokom ovog procesa, sajtovi prodavaca ne mogu se smatrati pouzdanim izvorom informacija o kretanju pošiljaka, posebno u slučaju kada se radi o neregistrovanim pošiljkama koje su zbog niske cene i najzastupljenije, jer kineski operatori označavaju da je neregistrovana pošiljka stigla u zemlju odredišta čim roba napusti Кinu, odnosno logistički centar, a što u većini slučajeva praktično znači da je pošiljka predata avio kompaniji na prevoz ili se nalazi u tranzitu“, objašnjavaju za Telegraf Biznis iz Pošta Srbije.
Kako dalje podsećaju, Pošta Srbije na svojoj teritoriji korisnicima pruža usluge bez ikakvog zastoja, a prispele pošiljke iz međunarodnog saobraćaja uručuju se primaocu odmah nakon prispeća i sprovedenih carinskih procedura.
Pošta Srbije ističe da je stalno u direktnim pregovorima sa kineskim nacionalnim operatorom i drugim partnerima, stvarajući uslove za dugoročnu stabilnu isporuku pošiljaka iz Кine i utičući na prodavce da biraju opciju registrovane pošiljke koja se može pratiti u poštanskim tokovima u svakom trenutku, a kako bi korisnici imali pouzdanu informaciju o kretanju pošiljaka i prispeću i ne bi bili u zabludi.
Dodatno, postoji određena praksa dobavljača, odnosno trgovaca iz Kine, da umesto paketa – navode da je reč o pismu. Kako to utiče na poštanski saobraćaj, koje su posledice?
– Po propisima Svetskog poštanskog saveza, pošiljka mase do dva kilograma, može biti poslata i kao pismo i kao paket. Izbor vrste usluge odgovornost je pošiljaoca, a prenos svake od kategorija poštanskih pošiljaka regulisan je propisima. Naknada koja pripada poštanskom operatoru za učešće u prenosu poštanskih pošiljaka, zavisi od izbora vrste usluge, odnosno kategorije poštanske pošiljke“, navode oni.
Upravo zbog toga je, nastala ogromna zbrka, jer je gomila „pisama“ stigla, a to otežava i proces carinjenja.
Takođe, bilo je nedoumica u vezi visine naknade za praćenje paketa.
„Registrovana poštanska pošiljka može se pratiti u poštanskim tokovima bez plaćanja bilo kakve dodatne naknade. Izborom usluge registrovane pošiljke, pošiljalac pošiljke dobija potvrdu o prijemu sa prijemnim brojem, na osnovu koga se tok pošiljke može pratiti u sistemu za praćenje“, navode.
Кorisnicima koji očekuju viši nivo kvaliteta praćenja statusa pošiljke, eventualno i ostvarivanja prava na naknadu, preporučujemo korišćenje usluga registrovanih poštanskih pošiljaka – pisama, paketa i EMS pošiljaka, savetuju iz ovog preduzeća.
Ukazuje se korisnicima i da broj pošiljke koji kupac može dobiti od prodavca iz Кine, a koji počinje slovnom oznakom U (drugo slovo u rasponu od A-Z) plus 9 cifara i na kraju ima kodnu oznaku zemlje porekla, nije broj za praćenje već predstavlja bar-kod oznaku koja se unosi kako bi se obezbedilo pružanje prekograničnih carisnkih najava.
To znači da, bez obzira na prisustvo U identifikatora, a saglasno važećim međunarodnim propisima, za neregistrovane pošiljke nije predviđena opcija praćenja
Ukoliko kupci žele da prate status svojih pošiljaka, prilikom internet kupovine treba da odaberu opciju isporuke sa registrovanim praćenjem.
BONUS VIDEO