Jedna od najvećih rudarskih kompanija na svetu Rio Tinto - počela je na gotovo svim televizijama u Srbiji da reklamira projekat "Jadar" u okviru kog planira eksploataciju litijuma u okolini Loznice. Na to su reagovale brojne organizacije civilnog društva, koje su zatražile da REM zabrani emitovanje reklame na Javnom servisu, zbog, kako tvrde, kršenja Zakona o oglašavanju. Iz Rio Tinta odgovaraju da su sve uradili u skladu sa zakonskim propisima i da se protiv kompanije vodi negativna kampanja.
Iz meseca u mesec, brojne ekološke organizacije i pokreti upozoravaju da je Rio Tinto ekološka bomba za Srbiju. Iz australijske kompanije u reklami koja se emituje na Javnom servisu – uveravaju da razloga za brigu nema.
Zelene tehnologije, električni automobili, čist vazduh, sve to zavisi od jednog od najznačajnijih ležišta litijuma na svetu, upravo ovde u Jadru – Srbiji“, navode u reklami.
Uprkos porukama u reklami, više od 30 organizacija civilnog društva podnelo je zahtev REM-u da reaguje i obustavi emitovanje na RTS-u.
„Ovim se krši jednakost u smislu toga da za referendumsko rešenje jedna strana će imati i reklame i dostupnost javnog prostora na servisu, dok druga strana koja se protivi litijumu nema nikakvu šansu da se njihov glas čuje, samim tim to znači da referendumsko izjašnjavanje nema pre toga jednu vrstu pravedne kampanje i druga bitna stvar je ukoliko stručnjaci ukazuju na štetnost određenog projekta, pitanje je da li vi tim reklamama iznosite netačne informacije koje se reklamiraju“, kaže Savo Manojlović iz Udruženja za zaštitu ustavnosti i zakonitosti.
Predsednica Saveta REM-a Olivera Zekić za N1 kaže da se Rio Tinto reklamira na gotovo svim televizijama i da će nadležni utvrditi sve detalje.
„Prijava je stigla, i kao u svakom slučaju do sada, Služba za nadzor i analizu REM-a pripremiće izveštaj za Savet. Kada bude završen, članovi Saveta će odlučivati o njemu. Sasvim uobičajeni postupak“, rekla je Zekić.
I dok se odluka REM-a čeka, iz kompanije Rio Tinto poručuju da imaju pravo na oglašavanje i da su poštovali sve zakonske okvire.
„Kompanija Rio Tinto suočena je sa negativnom kampanjom kojom se prema našem misljenju nedopušteno ocrnjuje njen ugled i iznose neistinite informacije o njenom poslovanju – ima pravo i potrebu da se obrati građanima Srbije sa porukom u kojoj će predstaviti sebe i svoj projekat javnosti. Vođeni dugogodišnjom praksom zakonitog i poštenog oglašavanja i ovog puta naša kompanija je poslala potpuno dopuštenu oglasnu poruku, u svemu sa propisima koji regulišu ovu oblast, a pre svega u skladu sa Zakonom o oglašavanju“, saopšteno je iz kompanije.
Dušan Tufegdžić iz pokreta Buđenje kaže da celu situaciju otežava to što ostaje nejasno ko finansira reklamiranje Rio Tinta.
„Samo reklamiranje na javnom servisu je nešto što je svakako podržala i država, država je definitivno stala iza kompanije Rio Tinto, vi imate ovde kod mene u Šapcu da se televizijskim stanicama i lokalnim novinama nude basnoslovne sume novca da bi oni reklamirali Rio Tinto“, tvrdi Tufegdžić.
Vlada Srbije i jedna od najvećih rudarskih kompanija na svetu Rio Tinto – su pre četiri godine potpisale memorandum koji predviđa da iskopavanja u dolini Jadra kod Loznice počnu 2023. Resorno ministarstvo još uvek nije saopštilo da li bi otvaranje rudnika moglo da napravi ekološku katastrofu, kao ni da li je povodom toga urađena studija o proceni rizika.
Bonus video: Nova.rs u dolini Jadra
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare