Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

Vazduh je u toku protekle noći u većini srpskih gradova bio zagađen, i to u periodu kada je saobraćaj bio potpuno zaustavljen zbog policijskog časa, uvedenog kako bi se suzbilo širenje koronavirusa.

Količina PM10 i PM2.5 čestica, koje su okarakterisane kao najveći zagađivači vazduha, u toku protekle noći je bila iznad dozvoljenih vrednosti u Beogradu, Pančevu, Novom Sadu, Nišu, Valjevu, Užicu, Boru, Smederevu. A najveće zagađenje zabeleženo je u Subotici, gde je u ponoć količina PM10 čestica bila čak sedam puta veća od dozvoljene.

Ognjan Pantić iz Beogradske otvorene škole kaže da ga to nije iznenadilo, jer vazduh je lošeg kvaliteta još od početka marta, samo je taj problem zbog pojave koronavirusa sišao sa dnevnog reda.

Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

„Ono što je primetno je da je sinoć, kad praktično nije bio nikakav intenzitet saobraćaja, vazduh i dalje bio prilično zagađen“, objašnjava on.

Prema njegovim rečina, to je samo samo pokazatelj da su „podaci o izvorima zagađenja koji su do sada bili dostupni u izveštajima Agencije za zaštitu životne sredine“ samo potvrđeni.

„Jasno je nama da saobraćaj nije glavni uzročnik zagađena i da mi prioritetno treba da se bavimo načinom na koje se domaćinstva greju. Sa smanjenjem broja automobila na ulicama, u narednim danima ćemo tek jasno videti da to nije iz tog sektora“, naglašava Pantić.

Subvencije za električne automobile ne rešavaju problem

Vlada Srbije usvojila je 12. marta uredbu o subvencionisanju kupovine novih električnih i hibridnih automobila, a za ta sredstva je Ministarstvo za zaštitu životne sredine izdvojilo oko milion evra.

Povezane vesti:

Ministar za zaštitu životne sredine Goran Trivan je u oktobru prošle godine izjavo da su glavni zagađivači vazduha vozila sa zastarelim motorima koji izbacuju otrovne gasove. On je tom prilikom rekao da je rešenje za zagađenje vazduha u dodeli subvencija za prelazak na hibridna vozila i podizanju svesti građana o zaštiti okoline.

U poslednjim mesecima prošle godine, do prekoračenja PM10 dolazilo je u Beogradu, Obrenovcu, Kosjeriću, Boru, Smederevu, Nišu, Valjevu, Beočinu i Novom Sadu, dok je u decembru 2019. Beograd najmanje svaki treći dan bio zagađen. Ipak, kulminacija se desila u prvoj polovini januara ove godine, kada je vazduh u srpskim gradovima bio „prihvatljiv“ samo jedan dan.

Nakon tog talasa zagađenja vazduha, ministar Trivan je rekao da ne negira uticaj drugih zagađivača na kvalitet vazduha u Srbiji, ali da subvencionisanje elekričnih i hibridnih automobila i dalje vidi kao bitnu meru.

Foto: Vesna Lalić

„To je jedna simbolična i važna mera, da pokažemo javnosti da hoćemo da idemo u tom pravcu drugačije vrste vozila i drugačije vrste goriva“, rekao je Trivan za Nova.rs na Kopaonik biznis forumu.  

Pantić ipak smatra, da bi čak i simbolične mere Ministarstva trebalo da budu usmerene u drugom pravcu.

„Grejanje je glavni uzročnik zagađenja, i ako bilo kakva sredstva, makar ‘simbolična’, kako je to ministar Trivan rekao, treba da se izdvoje, bilo bi mnogo bolje da su krenuli od grejanja. Ako su hteli nešto simbolično, bolje da su jednu zgradu obnovili, jednu kuću, da su jednu peć izmenili pa izmerili benefit, nego što su subvencionisali automobile“, kaže Pantić.

Povezane vesti:

On kaže da je u toku prošle noći budno pratio zagađenje, a „pogled na državnu stanicu pokazao je da je vazduh ili zagađen ili prekomerno zagađen praktično svuda gde se meri koncentracija PM10 i PM2.5 čestica“.

„Zagađenje je najviše bilo u sredinama koje imaju dodatni prirodni problem zato što se nalaze u kotlinama, gde na duva vetar, ali su tu i Beograd, Pančevo i Subotica, koja je u ravnici“, kaže on i dodaje da će, po izlasku iz vanrednog stanja, srpska javnost morati intezivnije da se bavi ovim problemom.

Ministarstvo: Ljudi kod kuća zbog koronavirusa, greju se

Kako za Nova.rs kažu iz Ministarstva zaštite životne sredine, do noćašnjeg povećanja zagađujućih materija u vazduhu „došlo je usled činjenice da je noću znatno niža temperatura, a s druge strane, u toku je grejna sezona“.

Iz Ministarstva kažu i da zbog koronavirusa ljudi neprekidno borave u svojim domovima, pa dolazi i do pojačanog grejanja, a napominju i da noćas nije bilo vetra, što je takođe uticalo na prekoračenje graničnih vrednosti zagađujućih materija u vazduhu.

 

 Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram