Svi koji su zbog bolesti prinuđeni da otvore bolovanje od marta naredne godine više neće morati da, u trenutku kad im je loše, brinu o tome kako da poslodavcu dostave doznake, već će se potvrda o privremenoj sprečenosti za rad dostavljati od strane lekara i zdravstvene ustanove elektronskim putem, a isto tako će se i zaključivati bolovanje. Ova usluga e-bolovanja, kako najvaljuju nadležni, povezaće sve institucije koje su važne za pacijenta, a to su poslodavci, zdravstvena ustanova, odnosno lekari i RFZO.
Sistem e-bolovanje, koje predviđa informisanje poslodavca o otvaranju i zatvaranju bolovanja elektronskim putem, trebalo bi da počne krajem marta sledeće godine.
Elektronsko bolovanje znači da će se potvrda o privremenoj sprečenosti za rad dostavljati od strane lekara i zdravstvene ustanove elektronskim putem, a isto tako će se i zaključivati bolovanje. Pacijenti će jedino odlaziti u zdravstvene ustanove kada je potrebno da se radi kontrolni pregled i odluči da li je bolovanje potrebno produžiti ili zaključiti.
Poslodavcu će putem tog sistema biti dostupne informacije i potrebna dokumentacija o bolovanju, što znači da zaposleni više neće morati da nose doznake poslodavcu.
Emilija Ničić iz NALED-a ispričala je ranije da je svrha ovog sistema da se olakša građanima koji više neće morati da bolesni donose doznake poslodavcu, već će poslodavac direktno imati uvid u te informacije od strane zdravstvene ustanove.
„Kad lekar zaključi da je potrebno bolovanje i to unese u sistem, informacija o tome ide direktno poslodavcu, bez potrebe da ga pacijent u papirnom ili bilo kom drugom obliku dodatno obaveštava. Lekari će navesti predviđeno trajanje bolovanja i u nekim slučajevima će biti potreban kontrolni pregled, a kad ne treba, sistem će sam generisati doznake i slati ih poslodavcu. Bitno je naglasiti da poslodavac neće imati uvid u medicinsku dokumentaciju pacijenta, već samo informacije o tome kad je bolovanje otvoreno i koliko bi trebalo da traje“, istakla je ona.
Mirjana Matić iz Padinske skele kaže u razgovoru za Nova.rs da će joj elektronsko bolovanje značajno olakšati život jer se, „čekajući da produži bolovanje, razboli još više“.
„Ja sam mojoj doktorici često govorila kako mi je teško da dolazim po doznake. Imam autoimunu bolest i dok čekam u domu zdravlja za nove doznake, nabacim dva-tri virusa. Uvek sam se razboljevala čekajući, tako da se baš radujem tome, ako to zaista zaživi, a nadam se da hoće“istakla je ona.
Savetnik za digitalizaciju u Ministarstvu zdravlja Nikola Radoman objansio je kako zapravo funkcioniše e bolovanje.
„Pacijent ne odlazi u ustanovu samo po doznake, već kad je zaista potrebno da se radi kontrolni pregled radi ocene zdravstvenog stanja i odluke da li je bolovanje potrebno produžiti ili zaključiti. Poslodavcu će takođe biti dostupne informacije i potrebna dokumentacija o bolovanju. Slučaj bolovanja se digitalnim putem, ako je potrebno, šalje na lekarsku komisiju s pratećom dokumentacijom. Ukoliko postoji kompletirana dokumentacija u elektronskom obliku, pacijent ne mora da nosi papirnu sa sobom, a i u većini slučajeva ne mora fizički da odlazi na lekarsku komisiju, osim kada komisija ili specifičnost odluke komisije to zahtevaju“, naveo je on.
Osim ovog, postoji i ideja, na čemu se takođe radi, da se elektronski kartoni umreže, odnosno da lekari iz jedne ustanove mogu da vide karton pacijenta koji se leči u nekoj drugoj.
„Time je obezbeđen očigledan benefit koji se ogleda u bržem pristupu sveobuhvatnim medicinskim podacima pacijenta, a time i u ubrzanom i olakšanom radu lekara, te poboljšanju procesa preventive i dijagnostike, posledično i efektivnije zdravstvene nege i efikasnije zdravstvene zaštite pojedinca“, objasnio je Radoman.
U planu je, naveo je, da se i lekarima specijalistima omogući propisivanje terapije elektronski i na taj način spreči šetanje pacijenta od specijaliste do doma zdravlja.
„Takođe, želimo da unapredimo sistem elektronskih recepata u vidu mogućnosti da pružimo lekaru informacije o interakcijama leka. Na taj način želimo da u realnom vremenu unapredimo kvalitet informacija lekaru, da ima onu pravu u pogledu bezbednosti samog pacijenta. Ljudi koji su bolesni više neće morati da razmišljaju o doznakama. Ima i pacijenata koji nisu upoznati s propisima, pa se dešava da zakasne s donošenjem doznaka, a propisi kažu da onaj ko dokaz o bolovanju ne dostavi u roku od tri dana može automatski dobiti otkaz“, objašnjava on i dodaje da će na ovaj način biti i bolja kontrola bolovanja.
Kada je pacijent na bolovanju, najvažnije je da njegov poslodavac dobije odmah potvrdu o bolovanju.
Iz Udruženja lekara kažu da je bilo slučajeva da zaposleni ne dostave doznake na vreme, pa se komplikuju situacija i procedura.
„Ali još više je u korist zaposlenog, koji više neće imati taj problem dostavljanja doznaka, što je dužan po zakonu, već će to biti rađeno automatski. Posebno je dobro što će umrežavanjem kartona lekari odmah imati uvid u kompletno zdravstveno stanje pacijenta. Neće morati da donose prethodne izveštaje lekara i dokumentaciju od čega je sve bolovao i koju terapiju uzima. Pacijenti nekad i ne znaju sve to. Nisu sigurni koje lekove piju i koju terapiju uzimaju. Sistem je izuzetno važan i kod urgentnih stanja. Ako, na primer, pacijent padne na ulici i ima samo ličnu kartu, lekar može odmah da vidi od čega je bolovao i celokupno njegovo stanje. Na taj način se skraćuje dijagnostika, a i smanjuje mogućnost eventualnih grešaka“, istakli su iz ovog Udruženja.
BONUS VIDEO: Više od sedam dana dva novopazarska naselja bez lekara
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare