Od 8. do 12. maja, luksuzni hoteli Kempinski Adriatic u Umagu i Kempinski Palace u Portorožu, Istri, ugostili su preko 400 učesnika iz različitih sektora internet biznisa, digitalne trgovine, finansija, internet prava i digitalnog marketinga koji su došli na treći po redu Adria Summit. Više od 80 predavača iz celog sveta delilo je svoja znanja i iskustva, stvarajući plodno tlo za razmenu ideja i povezivanje poslovnih subjekata.
Glavni cilj konferencije bio je osnaživanje kompanija u regionu i stvaranje puteva za poslovanje u SAD-u, s posebnim fokusom na San Francisko kao epicentar internet industrije.
Jedan od najvažnijih momenata Adria Summita bila je najava formiranja Adria poslovne komore, inicijative koja ima za cilj podršku ekonomskog razvoja i kulturnog povezivanja regiona. Ovu inicijativu podržali su Marko Čadež, predsednik Privredne komore Srbije, Stefan Lazarević, predsednik Američke privredne komore u Srbiji, kao i predstavnici poslovne zajednice iz San Franciska.
Na otvaranju, Stefan Lazarević je istakao potencijal regiona da postane „evropska Kalifornija“, podstičući inovacije i preduzetništvo: „Ovaj region ima dosta karakteristika koje mogu da mu pomognu da se pozicionira kao inovativan i preduzimljiv i koje nas na neki način identifikuje kao Kaliforniju u okviru Evrope.“
Zoran Torbica, jedan od organizatora konferencije, naglasio je važnost Adria Poslovne Komore kao oslonca nade i prilika za poslovne subjekte i studente: „U srcu naše vizije leži Adria Poslovna Komora – oslonac nade i prilika kako za poslovne subjekte tako i za studente. Zamislili smo prostor koji ne samo da podstiče ekonomsku razmenu, već i slavi bogato kulturno nasleđe Adria regiona. Posvećeni smo osnaživanju sledeće generacije lidera kroz obrazovanje. Pružanjem stipendija, praksi i mentorskih programa, težimo da prevaziđemo jaz između Adria regiona i svetski priznatih univerziteta u zalivu San Franciska.“
Torbica je istakao da vizija sama po sebi nije dovoljna i predstavio projekat nekretnina kao opipljivu manifestaciju posvećenosti održivosti i samoodrživosti: „Kupovinom zgrade i korišćenjem prihoda od zakupa za finansiranje naših aktivnosti, osiguravamo da Adria Poslovna Komora ostane nezavisna i otporna, sposobna da izdrži bilo koju oluju.“
Ovaj ambiciozni projekat ima za cilj da obezbedi dugoročnu stabilnost i autonomiju Adria Poslovne Komore, omogućavajući joj da kontinuirano podržava poslovnu zajednicu i doprinosi razvoju regiona.
Marko Čadež je na Adria Summitu učestvovao na panelu o mogućnostima upotrebe veštačke inteligencije u biznisu sa predstavnicima Majkrosofta, Milanom Gospićem i Vedranom Bajerom, ističući važnost ovog događaja za razmenu ideja o budućnosti poslovanja: „Na panelu sa našim strateškim partnerom Majkrosoftom razgovarali smo o tome kako koristiti najnovije tehnologije, spuštajući ih na nivo svakodnevne upotrebe u kompanijama. To je upravo i osnovni zadatak Privredne komore Srbije da kroz naš Centar za digitalnu transformaciju i kroz Inovation hub lansiramo alate koji omogućavaju poslovnim ljudima da koriste veštačku inteligenciju i najnovije tehnologije za svakodnevni posao.“
Jedna od značajnih tema na Adria Summitu bila je panel diskusija o lekcijama naučenim prilikom ulaska na američko tržište. Moderator Zoran Torbica spomenuo je termin „paying it forward“, koncept koji je na Balkanu retko poznat, ali ima ogromnu važnost za San Francisko.
Nenad Milanović, osnivač cake.com, detaljnije je objasnio ovaj princip: „Kada izađeš iz biznisa i imaš dovoljno novca, prestaješ da razmišljaš o zaradi. Tražiš nešto drugo što te ispunjava. Kada sam prvi put stigao u San Francisko, upoznao sam mnoge uspešne ljude koji su otišli u penziju i bili su bogati. Za njih je ‘game over’, pa su počeli da igraju novu igru – pomaganje ljudima na početku njihove karijere ili projekata da dostignu njihov nivo. Tako dobijaju satisfakciju kroz pomoć drugima.”
„Kad sam stigao tamo, nisam znao šta radim, ali mnogi su bili tu za mene. Za njih to nije bilo ništa posebno, ali meni je značilo mnogo, posebno jer su tada bili uspešniji od mene. Taj način funkcionisanja me je doveo do toga što sam danas,“ istakao je Milanović.
Ova praksa, poznata kao „paying it forward“, podstiče razmenu ideja, resursa i podrške među članovima zajednice, i ključna je za uspeh Silicijumske doline kao centra internet biznisa i startap zajednice.
Na panelu o budućnosti e-commerce industrije, Konstantin Konstadinov iz Rakuten Vibera govorio je o transformaciji Vibera u super aplikaciju, ističući njenu ključnu ulogu: „Korisnici najviše vremena provode na aplikacijama za dopisivanje. Zato je logično prilagoditi aplikaciju na kojoj provode najviše vremena kako bi mogli da obavljaju apsolutno sve, od novčanih transakcija do naručivanja hrane. Super aplikacija je game-changer. Zašto koristiti deset aplikacija na telefonu kada sve možete imati u jednoj?“
Konstadinov je naglasio da integracija različitih usluga unutar jedne platforme ne samo da pojednostavljuje korisničko iskustvo, već i povećava efikasnost i praktičnost u svakodnevnom životu korisnika.
Jedan od zanimljivih trenutaka na ovogodišnjem Adria Summitu bilo je ponovno učešće Gorana Tintora i Marijane Agić-Molnar. Na prošlogodišnjem samitu predstavljali su kompaniju DATA DO, dok su ove godine nastupili kao deo tima Direct Media United Solutions.
„Prošle godine na Adria Summitu stupili smo u kontakt sa ljudima koji se bave spajanjem firmi. Prišli su nam, prepoznali su potencijal naše saradnje sa Direct Medijom i uočili kako bismo se mogli uklopiti u njihov sistem,“ rekao je Tintor. „Povezali su nas sa Direct Medijom i tada je došlo do akvizicije našeg tima. Sada to odlično funkcioniše i prezadovoljni smo.“
Osim edukativnih sadržaja, učesnici Adria Summita uživali su u raznovrsnim aktivnostima kao što su golf turnir, škola golfa, joga na plaži i agroturizam. Svake večeri su bile organizovane žurke, a 9. maja je održana gala večera u Kempinski Palace u Portorožu.
Poseban događaj koji je dodatno obogatio iskustvo učesnika bila je premijera modne revije „Inner Voice“ dizajnerke Jelene Đukanović. Modele iz njene najnovije kolekcije nosili su regionalni top modeli, što je dodalo glamur i privuklo veliku pažnju. Reviji je prisustvovao i Ashok Murty, čuveni stilista, što je dodatno povećalo značaj i prestiž događaja.
Ova modna revija bila je jedan od vrhunaca Adria Summita, demonstrirajući spoj poslovne i kulturne izvrsnosti i ostavljajući snažan utisak na sve prisutne.
Adria Summit 2024. još jednom je potvrdio svoj status ključnog događaja za poslovnu zajednicu regiona. Kroz raznovrsne panele, radionice i neformalna druženja, stvoreni su temelji za buduće poslovne poduhvate i saradnje, posebno u kontekstu približavanja američkom tržištu i usvajanja najnovijih tehnologija. Inicijativa za formiranje Adria Poslovne Komore predstavlja značajan korak ka daljem osnaživanju regionalne ekonomije i povezivanju sa globalnim tržištima.
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Ostavi prvi komentar