GSP, autobus, gradski prevoz, dan, radni dan, pun autobus, maske, maska, epidemiološke mere, korona, koronavirus,
Ilustracija Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Godinama GSP muči muku sa svojim poslovanjem, ali poslednjih meseci deluje kao da poznato preduzeće tone sve dublje u ponor. Najnoviji podaci pokazuju da duguju dobavljačima skoro pet milijardi dinara, a afere ne prestaju da se ređaju kao na traci: sporne nabavke, skupi autobusi, kvarovi, a na kraju ispaštaju građani. Oni možda neće ni imati javni prevoz za nekoliko godina ukoliko se nastavi sa štetnom praksom u nekadašnjem gigantu, dok gradski funkcinoneri mirno posmatraju dešavaja u ovom preduzeću.

Centar za lokalnu samoupravu objavio je u petak podatke da JKP Gradsko saobraćajno preduzeće Beograd (GSP) duguje dobavljačima 4.84 milijardi dinara, zaključno sa 1. oktobrom 2021. godine.

„Od toga su samo za gorivo NIS-u dužni 2 milijarde dinara, u vezi sa čim je potpisan ugovor sa AIK bankom o ustupanju potraživanja.Grad Beograd je GSP poslednjim rebalansom uplatio još milijardu dinara subvencija, kako bi mogli da servisiraju svoje obaveze do kraja ove godine“, izjavio je Jovanović i podvukao da se planom predviđa gubitak od 2,7 milijardi dinara za 2021. godinu.

Najnoviji podaci koje je izneo CLS pokazuju da se firma koja se bavi javnim prevozom nedvosmisleno nalazi u teškom sitauciji, te da je ovako stanje neodrživo. Afere su brojne, a deluje da je za sada firma koja se bavi javnim prevozom prepuštana samouništenju.

Autobusi se raspadaju već posle dve godine od nabavke

Čak 40 od 170 gradskih autobusa kineske marke „Higer“, na dnevnom nivou, nalaze se van upotrebe zbog različitih oštećenja ili neispravnosti. Na osnovu fotografija do kojih je u posed došla Nova.rs, a o čemu smo već pisali,  može se videti da se autobusi nalaze u jako lošem stanju, samo dve godine od njihove nabavke, iako propisana garancija iznosi 6 do 12 godina, u zavisnosti od vrste oštećenja.

Gradski autobus
a

„Svih 170 autobusa pomenute marke nalaze se u garanciji i ovakva oštećenja ne bi smela da se dešavaju u prvih 6 godina od nabavke autobusa“, objašnjava naš izvor.

Pomenuti autobusi nabavljeni su na spornom tenderu 2019. godine, a nakon nepunih godinu dana dali su 1.85 miliona evra za servis vozila, iako su ona bila pokrivena petogodišnjom garancijom.

Sporne nabavke autobusa po ceni od 340.000 evra

Beograd je u oktobru potpisao ugovor za nabavku 100 novih zglobnih, niskopodnih autobusa na prirodni gas za potrebe GSP. Njihova vrednost bila nešto više od 340.000 evra po komadu.

Iako je još u avgustu sporna nabavka privremeno zaustavljena, krajem oktobra je potpisan ugovor o njihovoj kupovini po ceni koju je ponudio „Solaris“, a što nije prihvaćeno.

Nikola Jovanović iz Centra za lokalnu samoupravu tada je ocenuo u izjavi za Nova.rs da je Beograd izabrao pogrešno rešenje da pređe na autobuse koji koriste prirodni gas, jer je to zastarelo rešenje.

Nikola Jovanović Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

„Rešenje za Beograd su hibridna i električna vozila, a u budućnosti i autobusi na vodonik. Loše je što su autobusi kupljeni preko finansijskog lizinga, što je poskupelo, inače, sumnjivo visoku cenu“, rekao je za naš portal predsednik Centra za lokalnu samoupravu.

Autobusi se zamozapalili u garaži

U avgustu je došlo do jedne naizgled bizarne, ali zapravo veoma ozbiljne situacije kada je u pogonu GSP na Karaburmi došlo do zapaljenja autobusa koji su bili parkirani u garaži.

„Tom prilikom pričinjena je velika šteta na dva autobusa starosti 13 i osam godina, i manja šteta na autobusu starosti 15 godina. Intervencijom vatrogasaca požar je ugašen. Autobus na kome je došlo do samozapaljenja zadnji put bio je u saobraćaju u petak, a detaljnim pregledom nadležne komisije utvrdiće se uzrok samozapaljenja“, naveo je tada GSP u saopštenju.

Vozači rade po šest dana, dobijaju dijabetes, a plata 70.000 dinara

„Start za vozača je od 37.000 do 39.000, to nam je plata. Imate prekovremeni rad, noćni rad, minuli rad, pa tu ulazi i regres i niz dodataaka da bismo mi došli do neke prosečne plate od 70.000 dinara“, objašnjava za Nova.rs predsednik Sindikata vozača GSP Beograd Nebojša Mitrović i dodaje:
Neboša Mitrović, Sindikat vozača GSP-a, Sindikat vozača GSP
Neboša Mitrović Foto: Privatna arhiva

Epilog je ogroman rad za plate koje ne mogu da namire sve potrebe jedne porodice, prosečna plata je, prema rečima Mitrovića, oko 70.000 dinara. Napor i stres uzimaju danak: naš sagovornik tvrdi da su kod vozača sve učestalija i oboljenja poput dijabetesa i srčanih tegoba.

Bonus video: Vozači GSP-a rade 6 dana nedeljno, ko odbije bude kažnjen

***
Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare