Gradski autobus
Gradski autobus FotoPrivatna arhiva

Čak 40 od 170 gradskih autobusa kineske marke "Higer", na dnevnom nivou, nalaze se van upotrebe zbog različitih oštećenja ili neispravnosti. Na osnovu fotografija do kojih je u posed došla Nova.rs, može se videti da se autobusi nalaze u jako lošem stanju, samo dve godine od njihove nabavke, iako propisana garancija iznosi 6 do 12 godina, u zavisnosti od vrste oštećenja.

Nova.rs je do fotografija došla od pouzdanog izvora iz glavnog depoa GSP-a „Karaburma i na njima se vidi da se kineski autobusi marke „Higer“ nalaze u lošem stanju. Vidljiva su oštećenja podova, vrata, oplate, iako je od nabavke prošlo dve godine.

Svih 170 autobusa pomenute marke nalaze se u garanciji i ovakva oštećenja ne bi smela da se dešavaju u prvih 6 godina od nabavke autobusa, objašnjava naš izvor.

Garantni period za boju i oplatu, materijal koji se lepljenjem pričvršćuje za rešetkastu podnu konstrukciju, važi 6 godina. Garancija za podolit (višeslojni podni sistem) iznosi 12 godina.

a

Kako izvor tvrdi, veliki broj autobusa, čak više od 40, nalazi se van upotrebe na dnevnom nivou, što zbog kvarova, nedostatka delova ili različitih saobraćajnih incidenata. Njihova popravka i održavanje zahtevaju veliku sumu novca, iako je za njihovu nabavku iz budžeta bilo izdvojeno čak 205.000 evra po komadu. Naglašava da je ovo rezultat i loše kupovine i lošeg održavanja.

Direktor Centra za lokalnu samoupravu Nikola Jovanović kazao je za Nova.rs da se ovakve stvari nisu smele desiti, jer su u pitanju novi autobusi, te da nije bilo predviđeno da se oni ovako brzo oštete.

„To su od starta jako loši autobusi, a svaki taj autobus nas je, prema javno dostupnim podacima, koštao 205.000 evra po komadu, što je neverovatna cifra“, kazao je Jovanović.

Nikola JovanovićvvFoto: Vesna Lalić/Nova.rs

On podseća da je CLS već ukazivao na problem nabavke ovih autobusa i netransparentost tendera, a da je ovakvo stanje samo dokaz da su njihovi navodi bili tačni.

„Ovaj tender je bio jako problematičan, autobusi su bili preplaćeni, a tender netransparentan. Glavno pitanje je da li će direktor GSP-a i Goran Vesić aktivirati garanciju i reklamirati ove stvari. Javno ih pitam hoće li to biti urađeno i ko će za to snositi odgovornost“, komentariše Jovanović.

Sagovornik smatra da se mnoga pitanja ovde postavljaju.

„Zašto su ti autobusi u ovako lošem stanju, da li su oni uvezeni kao krševi ili je loš servis, šta se tu dešava?“, kaže direktor CLS-a.

a

Naš izvor iz pogona „Karaburma“ naglašava da ova oštećenja, iako naizgled bezazlena, mogu izazvati velike probleme. Na primer, kada se podolit pocepa ili podigne, ispod ostaju samo daske, i ako se one natope vodom autobusi trule i propadaju, te u roku od godinu, dve, ukoliko se ne poprave, ostaju trajno neupotrebljivi.

Gradski autobus FotoPrivatna arhiva

„Ovo je naše upozorenje, i ako se ovako nastavi doći će do totalnog kolapsa GSP-a, na šta sam više puta ukazivao“, zaključuje Nikola Jovanović.

Nova.rs je u više navrata prenosio saopštenja CLS-a u vezi sa tenderom za nabavku gradskog prevoza.

„Podsećamo da su Higer solo autobusi nabavljeni na spornom tenderu 2019. godine, kada je zahtev za ponuđače bio da je u prethodne tri godine isporučeno 4.000 gradskih autobusa, što je stručna javnost okvalifikovala kao uslov koji samo Кinezi mogu da ispune“, nalazilo se u saopštenju Centra za lokalnu samoupravu početkom godine.

Prema tadašnjim navodima CLS-a konačna cena pojedinačnog vozila bila je 204.000 evra, a obuhvatala je i garanciju na pet godina za celo vozilo.

Bonus video: Vozači GSP-a rade 6 dana nedeljno, ko odbije bude kažnjen

***
Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare