GSP, autobus, gradski prevoz, Nikola Jovanović
Foto: Goran Srdanov/Vesna Lalić/Nova.rs

Nabavka 100 novih zglobnih niskopodnih autobusa na prirodni gas za potrebe beogradskog GSP-a, a čija vrednost po jednom vozilu iznosi 342,3 hiljade evra, krajem avgusta je bila privremeno zaustavljena, međutim juče je potpisan ugovor o njihovoj kupovini po istoj ceni nakon što je odbačen prigovor kompanije "Solaris". Centar za lokalnu samoupravu ovaj posao sa turskim autobusima BMC ocenjuje kao loš i navodi da su rešenje hibridni i električni autobusi.

Vrednost ove isporuke sa M.P.N. prometom, ovlašćenim distributerom i serviserom autobusa turskog proizvođača BMC, iznosi 34,2 miliona evra (oko 41 milion evra sa PDV-om), koliko je već ranije koštao „privremeno zaustavljen“ posao. Inače, ova nabavka privremeno je bila zaustavljena do donošenja odluke Republičke komisije za zaštitu prava, a zbog podnetog zahteva za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki.

Naime, prigovor „Solarisa“ je odbačen, pa je na kraju i formalizovana ova nabavka koje je bila privremeno zaustavljena. Prema najavama gradskih čelnika prvih 50 autobusa turskog BMC-a na beogradskim ulicama trebalo bi da se nađu već krajem februara sledeće godine. Iako je Goran Vesić prilikom jučerašnjeg potpisivanja ugovora naveo da će se ovom kupovinom potpuno zameniti svi autobusi u voznom parku koji imaju euro2 i euro3 motore,  predsednik Centra za lokalnu samoupravu Nikola Jovanović ocenjuje za Nova.rs da je ceo ovaj posao loš za Beograd.

Jovanović ističe da je pogrešno strateško opredeljenje da Beograd pređe na gradske autobuse na prirodni gas, zato što je to, kako navodi, zastarelo tehnološko rešenje, koje Evropa više ne uvodi.

Nikola Jovanović Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

„Rešenje za Beograd su hibridna i električna vozila, a u budućnosti i autobusi na vodonik“, kaže za naš portal predsednik Centra za lokalnu samoupravu. On ukazuje da izabrana firma nema dugo iskustvo u proizvodnji autobusa na gas i podseća da je turski BMC ušao na srpsko tržište 2019. godine pod, kako kaže, sumnjivim okolnostima.

„Loše je što su autobusi kupljeni preko finansijskog lizinga, što je poskupelo, inače, sumnjivo visoku cenu“, navodi Jovanović za Nova.rs. Isto tako, naš sagovornik navodi da će biti potrebna ogromna ulaganja u gasnu stanicu za gradske autobuse u pogonu Karaburma, za šta će biti biran, kako kaže, privatni partner umesto da Grad to samostalno uradi.

Govoreći o odbacivanju prigovora kompanije Solaris, Jovanović ističe da je ta firma „dala bolju ponudu, ali da je njihova žalba odbačena iz ‘formalnih razloga'“.

Nikola Jovanović Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Inače, Goran Vesić je nakon potpisivanja ugovora rekao da je GSP, računajući ovu nabavku, za dve godine kupio 344 autobusa, što se nije desilo u, kako tvrdi beogradski zamenik gradonačelnika, istoriji gradskog prevoznika.

„Кupovinom ovih zglobnih autobusa na prirodni gas počinjemo da izvršavamo novu strategiju, da do 2030. godine na ulici nemamo nijedno dizel vozilo kada je u pitanju javni prevoz. To znači da ćemo u narednih pet godina, svake godine, kupiti još 500 autobusa na prirodni gas i na taj način ćemo potpuno obnoviti naš vozni park“, rekao je Vesić.

Zamenik gradonačelnika Beograda tvrdi da će posle ove nabavke od 100 autobusa BMC-a u voznom parku GSP-a biti svega 50-ak vozila sa euro4 motorom,  dok će ostali biti na gas, električni ili euro5, euro6, što je, kako ocenjuje, ekološki prihvatljivije.

Goran Vesić Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

Podsetimo, kada se govori o samoj nabavci 100 turskih BMC autobusa na gas iz same cene proističe da je vrednost jednog vozila 342,3 hiljade evra, od čega samo vozilo košta 279,5 hiljada evra, a lizing naknada 38,2 hiljade evra i cena kompletnog servisiranja i održavanja vozila u periodu od 3 godine 24,6 hiljade evra.

U postupku javne nabavke podneta je još jedna ponuda od strane firme Solaris Bus&Coach Owinska iz Poljske koja je bila znatno povoljnija i iznosila 281 hiljadu evra bez PDV-a. Međutim, ponuda je odbačena kao neprihvatljiva jer „nije ispunjavala formalne uslove da vi se finansijska ponuda uopšte razmatrala“, ranije je saopštio GSP.

Naime, kako se navodi iz prethodne odluke, kompanija iz Poljske je samostalno podnela ponudu bez firme koja pruža uslugu finansijskog lizinga, što GSP-u, kako se tvrdi, nije odgovaralo imajući u vidu da su autobuse želeli da nabave isključivo na ovaj način.

Bonus video – Anketa o klima uređajima u beogradskim autobusima 

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare