Zile Vasic
Živorad Žile Vasić Foto:Promo

U uslovima kada je pandemija kovida 19 devastirala hotelsku industriju u celom svetu, kada su gubici turizma samo u Srbiji dostigli 300 miliona evra, a tek svaki drugi hotel u Beogradu otvorio vrata gostima, veliku pažnju javnosti je izazvala ponuda luksuznog hotela Crowne Plaza u glavnom gradu, koji je Beograđanima, između ostalog ponudio i - vruć burek na kućnoj adresi! Ovo je bio i povod za razgovor sa Živoradom Vasićem, generalnim direktorom hotela Crowne Plaza i regionalnim menadžerom IHG grupe, sa kojim smo pričali, ne samo o ponudi dostave hrane sa hotelskog menija, već i o borbi hotelijera sa kovid krizom, planovima za oporavak i konkretnoj situaciji u sektoru turizma u Srbiji.

Kako se hotel, generalno, prilagođava kovid krizi?

Početak i rasplamsavanje pandemije kovida-19 je ceo svet zatekao nespremnim, kako sa zdravstvenog, tako i sa poslovnog aspekta.

Hotelska industrija je prva koja je došla na udar krize, a moj strah je da će poslednja iz krize da izađe. Hotelska industrija doživela je svoj najveći istorijski kolaps, jer u istoriji hotelijerstva do sada se nije desila ovakva velika kriza. Već posle prva dva meseca milioni ljudi su ostali bez posla, a mnoge turističke destinacije su pretrpele zatvaranje hotela.

Osnovni problem je upravo nemogućnost procene koliko će pandemija da traje, odnosno – koliko dugo će se osećati njeni efekti na poslovanje.

Danas, nakon pet meseci potpuno je jasno da će i način putovanja, a i poslovanje hotela, sve dok ne stigne vakcina, biti potpuno drugačije. Treba mnogo truda da svoje poslovanje zadržimo na nivou opstanka, kroz razne modifikacije, menjanje tipa usluga i proizvoda koje nudimo, prilagođavanja novonastalom, smanjenom tržištu i svemu ostalom što nam daje mogućnost da zadržimo zaposlene i svoj biznis dok se kriza makar ne ublaži.

Zile Vasic
Živora Žile Vasić Foto:Promo

U vreme vanrednog stanja ponudili ste i dostavu hrane?

Tada smo kreirali uslugu koju do tada nismo forsirali, a to je dostava. Prepoznatljivi kvalitet hrane po čemu je naš hotel čuven, u kombinaciji sa najefikasnijim higijenskim uslovima u kojima se hrana priprema, pakuje i otprema obezbedili su nam  značajnu listu korisnika za koje smo kuvali iz dana u dan i na taj način pomogli da se ti momenti što lakše prebrode, makar kada su obroci u pitanju.

Nekako je ostalo prirodno da tu uslugu zadržimo i nakon krizne situacije. Ljudi vole kako mi to radimo, a nama je to sada značajan izvor prihoda. Naša poslastičarnica takođe sada radi i eksterne porudžbine, tako da pravimo torte za sve prilike i prigode. Jednostavno želimo da naši ljudi znaju da nije finansijski nedostupno poručiti hranu ili poslasticu u eksluzivnom hotelu.

Kakav je odziv korisnika po pitanju upravo ovog bureka, ali i dugih jela iz menija za dostavu Crowne Plaze?

Mi smo shvatili da moramo da uradimo nekoliko stvari koje nas razlikuju od drugih restorana, posebno zbog toga što je gastronomska ponuda u Beogradu jako, jako dobra. Želim da naglasim da su ne samo hoteli, već restorani, kafei i svi ljudi koji se bave servisnom industrijom u jako velikim problemima i u borbi za opstanak.

Želeli smo da napravimo drugačiji meni i bazirali smo se na dve stvari. Jedna je da to bude ukusno, da to naši goste vole, a da ne može lako da se napravi kod kuće, a druga je da cena bude jako prihvatljiva tako da gost kaže da mu se više isplati da tu hranu naruči, nego da je priprema od kuće.

 

Kuvali smo i spremali kuvana jela, svakog dana drugo, po ceni od 500 do 700 dinara. U proteklom periodu smo napravili i dva rekorda. Pripremljeno je više od dve hiljade punjenih paprika, a drugi put, pretprošlog vikenda kada je napravljeno 240 tepsija bureka.

Pokazali smo prvo jednim kratkim videom kako pravimo te fantasticne domaće kore za burek i tako je krenula prava revolucija u dostavi hrane. Praksa nam je bila da ljudima preko video postova na Instagramu predstavljamo sva jela koja pripremamo, da vide kako mi to radimo i šta nudimo.

Postoji li posao dostave hrane koji jednom hotelu može da bude „ispod časti“ u uslovima pandemije – pitam vas ovo jer je jedan od komentara upravo na Tviteru bio: „Ne nikako, ne burek!“?

Bilo je mnogo komentara. Svako pojedinačno ima pravo na mišljenje, uvažavamo to i sjajno je što je naša objava stvorila tako veliku pažnju. Reakcije su bile iskrene i ljudske. Mnogo pohvala i po neka kritika. I to je sasvim u redu.

Naš stav je tu jasan: naša filozofija u Crowne Plazi od kada smo otvorili hotel je da budemo najbolji u svemu što radimo i da ništa ne može da nam bude ispod časti. I stvarno se trudimo da pružimo gostima sve što im je potrebno jer naša orijentacija je zadovoljan gost i to je ono na čemu uvek radimo.

Foto: promo

Volimo da malim gestovima iznenadimo gosta. Iako to nije obaveza, vrlo često operemo automobil gostu. I ne, to nam nije ispod časti. Mi jednostavno tako radimo. I pravljenje bureka je deo našeg načina razmišljanja i rada. I naši gosti na to blagonaklono gledaju. Prate naše objave, prisutni smo i bliski tim ljudima, Crowne Plaza je tu i o njoj se priča, što je dobro.

A onda kada sve prođe, a proći će, kada hotelska industrija opet bude na nogama, mi želimo da ostanemo na tržištu, prepoznatljivi, najbolji, onakvi kakvi smo uvek bili.

Većina hotela u našoj zemlji i dalje ne radi, a s druge strane, zbog kovid krize građani su sada usmereni upravo na letovanje u Srbiji?

Vrata našeg hotela su uvek bila širom otvorena, i za strance i naravno za goste iz Srbije.  Zbog veličine i broja konferencijskih sala, naši gosti su uglavnom bili iz biznis i kongresnog segmenta, ali i domaći gosti, individualci i turisti.

Upravo toj grupaciji smo sada više okrenuti. Kreirali smo savršenu letnju ponudu, jedan letnji paket koji je prvenstveno namenjen srpskim gostima i koji se u tom smislu i zove „Srpski pasoš otvara vrata Crowne Plaze“. On će biti aktuelan sve do septembra, a obezbeđuje boravak za dvoje u prelepoj sobi sa pogledom na Beograd, uz posluženje dobrodošlice, bogat doručak, bocu Prosecca, korišćenje bazena i spa zone, besplatni paking, kasnu odjavu iz hotela i sve to za samo 80 evra. Nas konsijerž tim je naravno na raspolaganju da da korisne savete o obilasku Beograda i svim znamenitostima koje možete posetiti u Beogradu.

Da li mere zaštite od kovida otežavaju rad u vašem sektoru?

Ono što nam je u ovom trenutku fokus u radu je naš doprinos u očuvanju javnog zdravlja i zdravlja pojedinaca kroz praćenje  i apsolutnu primenu svih preporuka lokalnih zdravstvenih ustanova, sve u saglasnosti sa izričito strogim i preciznim procedurama InterContinental grupe pod čijim menadžement ugovorom hotel posluje.

Hotel mora biti mesto gde će se naši gosti osećati apsolutno sigurno i on to jeste. Učinjeno je sve i potreban nivo bezbednosti je dostignut. U potpunosti se sprovodi vrlo rigorozan i zahtevan program, takozvani „Clean Promise“ . Svi zaposleni su prošli specijalne obuke operativnosti pod novim okolnostima i pribavljeni su svi neophodni sistemi za obezbeđenje specijalnog nivoa higijene koji su na raspolaganju gostima i zaposlenima.

Kakva je situacija sa ograničenjem broja ljudi u zatvorenom prostoru?

Prilagodili smo naše servise situaciji. Sale za iznajmljivanje su organizovane u skladu dozvoljenog broja korisnika, sa distanciranim stolovima. Obezbedili smo mogućnost održavanja sastanaka na otvorenom sa svom potrebnom opremom u okolnostima otvorenog prostora. Usluga doručka je modifikovana na taj način što je ponuda sa bife stola prošla dodatnu higijensku kontrolu i servirana specijalno upakovana.

Svi timovi u hotelu sprovode programe održavanja čistoće po standardima korporacije- IHG WAY OF CLEAN, poštujuci zadate procedure.

Sve informacije u sobama i restoranima su digitalozovane, sve se praktično dobija putem ekrana, QR kodova i slično. Eliminisali smo sve papirne sakupljače nečistoća. U sobama i javnom prostoru hotela,  najfrekventnije tačke dodira, kao što su kvake, prekidači i sl. se i nakon čišćenja  dvostruko kontorlišu  UV Germicidal lampom koja otkriva mikronske nečistoće.

Provere higijenskog statusa se rade nekoliko puta na dan, kroz kontrolisanje prema  check listi o  čišćenju i održavanju. Bezbednost naših gostiju je naš prioritet i tu smo dostigli maksimum.

Kakvo je generalno stanje u hotelskoj industriji u Srbiji zbog ove pandemije? Postoje li procene gubitaka – i u vrednosnom smislu i u broju gostiju?

Foto: promo

Virus kovid 19 je devastirao hotelsku industriju i za 90 odsto smanjio prihode i prosečnu okupiranost. Gubici u srpskom turizmu zbog pandemije koronavirusa procenjuju se na oko 300 miliona evra u prvih šest meseci ove godine. Mnogi ljudi su ostali bez posla.

Najviše su pogođeni hoteli u Beogradu, Novom Sadu, Nišu. U Beogradu radi 42 hotela od ukupno 110, a za period jun-septembar rezervisano je svega osam odsto kapaciteta.

Smeštajni kapaciteti u unutrašnjosti, a posebno na turističkim destinacijama u ovim okolnostima funkcionisu mnogo bolje. Zbog limitirane mogućnosti izlaska izvan granica ljudi su okrenuti destinacijama unutar Srbije, što makar u ovom segmentu poboljšava situaciju. Ipak sam mišljenja da je interesovanje srpskih turista za lokalne destinacije kratkog daha, jer je ovo samo trend izazvan krizom.

A u Beogradu?

Beograd, u kome se generiše najviše prihoda od turizma, je nažalost od prosečnog zauzeća u hotelima od 71 odsto, pao na svega tri odsto. Hosteli, opcija BB – prenoćište i doručak, RBNB, praktično više i ne postoje. Veliki hoteli se bore na najbolji mogući način shodno situaciji, ali nažalost ni oni ne mogu da pređu zauzeće od sedam do osam odsto.

Situacija je ista u celom svetu, tako i u Srbiji. Ne izgleda trenutno dobro, ali mi hotelijeri ćemo da se borimo, da damo sve od sebe da prevaziđemo ovaj udar. Nadamo se da će i država, kroz specificne vidove pomoći, dati potporu industriji koja je najviše pogođena, a u koju je poslednjih deset godina uloženo mnogo novca u velike hotelske projekte.

Kada može da se očekuje oporavak hotelijerstva u našoj zemlji?

Za potpuni oporavak će biti potrebne – godine.

Sve zavisi od borbe sa pandemijom i početka primene vakcine. Različite preliminarne prognoze, od  optimističnih koje kažu 2021, do pesimističnih koje kažu 2024.  Konsultanti se takmiče da daju svoje ideje i savete.

Moje mišljenje je da će lek ili vakcina i njihova upotreba svakako biti prelomni trenutak u ostvarenju potpune bezbednosti pojedinaca. Tek nakon toga ljudi će se osetiti potpuno slobodni da se vrate svojim ranijim navikama, jer su željni putovanja i susreta sa prijateljima, poslovnim partnerima. Puni potrebe da izađu iz okolnosti rada od kuće, kontakata preko Zoom-a i Team manager. Željni da naprave nove kontakte na kongresima, da upoznaju neki novi grad. Ljudi su željni da sa svojim porodicama odu na letovanje i sve ono što nam je činilo život lepim.

Ne mislim da ovo može večno da traje. Sada se borimo sa izuzetno teškom situacijom u hotelskoj industriji i moramo da nađemo način da sačuvamo biznis, da zaštitimo što više zaposlenih. Nadamo se da će kriza izazvana kovidom što brže da prođe, pa će se i gosti brže vratiti u hotele – svuda u svetu pa tako i u našem Beogradu.

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare