Foto:shutterstock; Goran Srdanov/Nova.rs; Vesna Lalić/NOva.rs; Dragan Mujan/Nova,.rs

Sezonsko sniženje zimske kolekcije je počelo. Popusti mogu da traju do polovine januara, a pojedine prodavnice imaju izuzetno primamljive ponude. Brojni potrošači u Srbiji ipak odlučuju da decembarsku kupovinu preskoče, već da pričekaju januar, a za to postoji razlog – sniženja se, kako vreme prolazi, uglavnom povećavaju. Međutim, postoje i oni koji nestrpljivo hrle u prodavnice čim sniženje krene, u strahu da bi roba mogla da se rasproda i pre nego što dočekaju još veće popuste.

25. decembar je za sve ljubitelje šopinga bio alarm – počinju sezonska sniženja. Taj datum određen je Zakonom o trgovini kao dan kada počinje sezonsko sniženje. Ono može da traje do 10. januara.

Foto: Tamara Marković/Nova.rs

Međutim, akcijska ponuda, odnosno sniženje koje trgovac može da izvrši po sopstvenom nahođenju, ne samo određenih datuma, može da traje 31 dan. U periodu oko praznika, ovakva sniženja često se „lepe“ jedna na drugo, te potrošači imaju i više vremena za kupovinu po povoljnijim cenama, ne samo do 10. januara.

Bez obzira na naziv popusta, naredne nedelje obeležiće snižene cene, najčešće garderobe i bele tehnike.

PROČITAJTE JOŠ

Pojedini potrošači ipak ne pohrle prvih dana u prodavnice, već čekaju januar. Razlog za to je što veliki broj trgovaca sa sniženjima počne lagano – 10 ili 20 odsto. Međutim, kako prolazi vreme, rastu i sniženja, te potrošači u januaru mogu da pronađu proizvode koji su sniženi 50 odsto, pa čak i više.

Kako zaštitnici potrošača ističu, trgovci često povećaju cene za 20 ili 30 odsto nekoliko nedelja ranije, a kada sniženje počne, samo ih vrate na prvobitni nivo. Tako potrošači stiču utisak da su uštedeli, iako zapravo nisu. Stoga, čekanje može da bude isplativo, s obzirom na to da će se u nekim prodavnicama prava sniženja osetiti tek nakon nekoliko nedelja.

Međutim, i ovo može da bude mač sa dve oštrice.

Naime, često se desi da se proizvodi, pogotovo pogotovo oni koji su pre sniženja bili skupi ili kod kojih se uočava velika razlika u ceni, prodaju već u prvim danima. Upravo zato je potrebno da potrošači obrate pažnju na oznaku „dok traju zalihe“.

Sniženje Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

Oni potrošači koji žele da kupe jeftiniju letnju garderobu, pre nego što počne sezona, kada će cene sigurno skočiti, takođe treba da „prikoče“. Tokom sezonskog sniženja, na popustu može da bude samo zimska odeća, što je propisano Zakonom. Međutim, kada se zimsko sezonsko sniženje završi, situacija može da se preokrene, te će tada letnja garderoba biti povoljnija.

Kada piše „rasprodaja“, ne treba čekati

Iako potrošači često čekaju sa kupovinom, kako bi što više uštedeli, oni koji u moru natpisa „sezonsko sniženje“ nalete na „rasprodaju“, ne treba da čekaju. Naime, rasprodaja se koristi samo u slučaju kada se prodavnica zatvara.

Koliki su popusti?

Zakon ne određuje popust koji prodavac mora da ponudi potrošačima. Stoga, ponuda varira od prodavnice do prodavnice. Međutim, poznati trgovinski lanci najčešće nude od 20 do 50 odsto popusta.

Foto:EPA-EFE/OMER MESSINGER

Iako u praksi ima nekoliko načina da trgovci „obmanu potrošače“, postoje i primeri u kojima tokom sezonskih sniženja zaista može da se uštedi značajna količina novca.

Međutim, u poređenju sa nekim evropskim i svetskim državama, popusti u Srbiji nisu toliko veliki. Stoga ni ne čudi što je upravo zima period kada mnogi građani Srbije odlaze na „šoping ture“ u druge države u Evropi.

Primera radi, u Engleskoj popusti idu i do 75 odsto, a isti je slučaj i u Francuskoj. Veliki popusti svake zime beleže se i u gradovima Italije i Španije, dok je austrijska prestonica Beč omiljena destinacija za šoping mnogim građanima Srbije.

Savet u kupovini: Šta znači do 50 odsto

Potrošači se neretko neprijatno iznenade kada u izlogu vide da je roba u prodavnici snižena na 50 odsto, a onda shvate da nisu dovoljno pažljivo pročitali, te da zapravo piše „do 50 odsto“. Ovaj natpis gotovo sigurno znači da će najmanje proizvoda biti na maksimalnom popustu. Međutim, kako za Nova.rs kaže pravni savetnik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Marko Dragić, kada postoji ovakav natpis, makar petina robe mora da bude snižena do navedenog iznosa.

BONUS VIDEO Anketa – čekanje u redu zbog 700 dinara popusta

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar