Radnici Ikarbusa već godinama se suočavaju sa teškom situaciju - od onih koji su uzeli otpremnine i još potražuju zaostale zarade, pa do onih koji su na prinudnom odmoru još uvek i bez prihoda.
Oni su već upozorili da se ne isplaćuju otpremnine za one koji nisu ispunili uslov za starosnu penziju, a da firma iznajmljuje prostor trećim licima. Oni su apelovali na državu da ispuni socijalni program koji je dogovoren 2019. godine, odnosno da im se isplate zaostale plate i poveže radni staž.
Za sada radnici vide da je Ikarbus postao „servis za turske i kineske autobuse, iako je ta fabrika predviđena za njihovu proizvodnju“. Iako je još 2019. godine Grad Beograd najavio kupovinu 100 Ikarbusovih autobusa, od tada do danas nije kupljen nijedan, a za to vreme kupljeno je više od 200 kineskih „Higer“ i turskih „BMC“ vozila.
Prema rečima radnika, sve je eskaliralo u utorak kada je jedan radnik fizički nasrnuo na direktora Ikarbusa Aleksandra Vićetnića, a tom prilikom je stradalo i Vićentićevo službeno vozilo. Radnik koji je nasrnuo na direktora nije mogao da, prema tvrdnjama jednog od bivših radnika za „Novu“, ode u penziju jer mu nije povezan radni staž, a prethodno nije mogao da uzme socijalni program.
Jedan od radnika Ikarbusa uzeo je pre više od godinu dana otpremninu, ali i dalje potražuje više mesečnih plata još od septembra 2019. godine. Ipak, kako kaže, nisu svi mogli da uzmu otpremninu tada, te su neki morali da ostanu u firmi i kako tvrdi na prinudnom odmoru. Prema njegovim tvrdnjama, u poslednje dve godine je više od 100 radnika otišlo, a ostalo je navodno par desetina.
– Žuta banka nije isplaćena radnicima. Nikakav novac, ni prevoz, ni regresi, ni topli obrok – priča on za „Novu“.
Međutim, u fabrici ima osoba koje su angažovane na servisiranju kineskih i turskih autobusa, kako navodi naš sagovornik. On ističe da ove angažovane osobe rade prefarbavanje, remont i servisiranje i to „na veliko“.
– Ostali su neki ‘njihovi’, koji rade, šta ja znam kako. Svi mi advokati kažu nemoj da ti uzimam pare jer vidi Ikarbus ima 100 računa, moguće da će ovaj jedna da se blokira, pa će koristiti drugi. Ja ne mogu da verujem da generalni direktor dve godine sedi u firmi i ne prima platu, kažu njega plaća Kinez – rekao nam je bivši radnik Ikarbusa.
On kaže i da je nekoliko godina pre nego što je otišao situacija u ovoj firmi bila teška, a da je propast nastupila još od „najave dolaska bajnog Mercedesa“.
Nikola Jovanović iz Centra za lokalnu samoupravu kaže da aktuelna beogradska vlast nije kupila nijedan autobus od Ikarbusa, iako su ranije obećavali, kao što je zameik gradonačelnika Beograda Goran Vesić najavljivao kupovinu 100 autobusa Ikarbusa još 2019. godine, a obećavao je i novog strateškog partnera.
– Sve je to bila laž i kupovina vremena i zato su radnici bili ljuti jer su ih lagali od Mercedesa, pa sve do toga da će Beograd da kupuje njihove autobuse. Beograd je izneverio Ikarbus, prvo što im je obećavao da će Grad da kupuje autobuse, a drugo što je sve vreme kupovao turske i kineske autobuse. Neko je namerno uništio Ikarbus da bi on radio za druge – rekao je Jovanović za „Novu“.
Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić je još u aprilu 2019. godine najavio da će do kraja te godine Grad kupiti 50 zglobnih autobusa, a u prva dva meseca 2020. još 50.
Vesić je to saopštio nakon sastanka sa predstavnicima kineske kompanije „Jin Long“ koja je kupila Ikarbus.
– Ikarbus je preuzela kompanija ‘Jin Long’ i oni će u ovom preduzeću proizvoditi električne autobuse i nastaviće sa proizvodnjom dizel autobusa – rekao je tada Vesić.
„Nova“ je kontaktirala i kabinet direktora Vićetnića, ali do zaključenja ovog broja nije nam stigao odgovor na naša pitanja o dešavanjima u samoj fabrici, kao i pomenutom incidentu u utorak.
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare