First minute ponude su nešto za čim poseže veliki broj građana koji planira neko putovanje. Kako se bliži leto, agencije su već počele sa promocijom primamljivih aranžmana. Ipak, ponekad se dešava da, iako u ponudi bude navedena, a kasnije i naplaćena jedna cena, građani kasnije budu “osuđeni” na dodatne troškove koje im agencije, pod različitim izgovorima, nameću.
Prema rečima predsednika udruženja potrošača “Efektiva” Dejana Gavrilovića, iako ovo nije učestala pojava, dešava se da se građani ipak nađu u ovakvim situacijama.
“Iako se ne dešava uvek i ne kod svih agencija, ponekad se desi. Građani rezervišu first minute aranžman, uplate 50 odsto ili čak ceo iznos, a onda kako se putovanje približava, agencija menja uslove i traži doplatu”, objašnjava Gavrilović.
Za to, dodaje, agencije navode različite razloge.
“Nekad agencija kao razlog navede nedovoljan broj putnika, a nekad čak menjaju i datum računajući na to da ljudi neće da odustaju od putovanja jer većina to planira mesecima unapred i na poslu zbog putovanja uzme godišnji odmor. A first minute ponudama one žele da privuku klijente”, ističe naš sagovornik.
Ipak, budući da agencije ne bi smele da menjaju uslove iz ugovora koji je već potpisan sa klijentom. U slučaju da se to ipak desi, građani imaju na raspolaganju dve varijante.
“Prva opcija za kojom građani mogu da posegnu u takvim situacijama jeste obraćanje turističkoj inspekciji. Međutim, do sada se ona nije pokazala kao ažurna, a postoje i opravdane sumnje da su inspektori potkupljivi. Druga opcija su sudovi i pokretanje potrošačkog postupka. Proces traje, ali čekanje vredi, budući da postoji i zatezna kamata”, navodi Dejan Gavrilović.
Gavrilović ističe da se dešava da neregistrovane turističke agencije varaju građane, te da se to uglavnom dešava na društvenim mrežama.
“Reč je o navodnim prejeftinim ponudama koje oglašavaju prevaranti. Onda traže od klijenata da unapred uplate neku sumu, pa samo nestanu sa novcem”, objanjava naš sagovornik.
Prošlog leta, kada su cene goriva rapidno rasle, brojne turističke agencije su od klijenata tražile doplatu za gorivo, a ta praksa se zadržala i kada je rast cena zaustavljen.
Trenutno, kaže Dejan Gavrilović, agencije još uvek nisu počele sa takvim zahtevima.
“Videćemo u narednim mesecima kakva će situacija biti, ali nema logike da sada, kada gorivo pojeftinjuje, neko traži doplatu za gorivo”, zaključuje Gavrilović.
BONUS VIDEO Turska verzija turističkog voza Orijent ekspres uspešno završila ovogodišnju sezonu