Rizik od povreda i rizik od požara navode se kao osnovni razlozi za opoziv - povraćaj vozila od potrošača u Srbiji tokom druge polovine maja, objavljeno je na sajtu domaćeg Registra nebezbednih proizvoda NEPRO. Reč je o više proizvođača i modela: BMW, Mercedes, Iveco.
Opoziv proizvoda, po definiciji Zakona o opštoj bezbednosti proizvoda, je „svaka aktivnost ili mera kojom se vrši povraćaj opasnog proizvoda koji je proizvođač ili distributer već isporučio ili učinio dostupnim potrošačima i drugim korisnicima“, piše N1.
Povlačenje proizvoda је, pak, „svaka aktivnost ili mera kojom se sprečava distribucija, izlaganje ili nuđenje opasnog proizvoda koji je na tržištu“.
To su dve najčešće mere koje se sprovode kada je reč o nebezbednim proizvodima u Srbiji, a registar NEPRO pri Ministarstvu trgovine, redovno objavljuje detalje o takvim proizvodima.
Kada je reč o vozilima, u drugoj polovini maja sve mere se odnose na opoziv proizvoda od potrošača, a na spisku registra NEPRO su motorno vozilo BMW, više modela, motocikl BMW, više modela, motorno vozilo Mercedes-Benz, više modela, kao i kamion Iveco.
Poslednje objavljeno u registru je motorno vozilo BMW modeli 1, 2, 3, 4, 5, 6, X1, X3, X4, X5, X6, M2, M3, M4, X5M, X6M, koji su proizvedeni između 4. januara 2015. i 30. decembra 2015. godine.
„Na obuhvaćenim vozilima usled povećanog pritiska u generatoru gasa vazdušnog gasa može doži do oštećenja prilikom njegove aktivacije i pojave fragmenata koji mogu naneti povrede putnicima u vozilu“, navodi se u registru NEPRO.
Dobrovoljna mera je – opoziv od potrošača.
Ista situacija je i sa motociklom BMW, modeli R1250 GS, R 1250 GS Adventure, R 1250 RT, proizvedeni u periodu od 18. septembra 2017. do 12. januara 2023. godine.
„Na obuhvaćenim vozilima usled neusklađenosti brzine pogonskog agregata i prenosnog mehanizma može doći do preopterećenja kardanskog vratila pri nagloj promeni brzine pogonskog točka i odnosu na agregat što može dovesti do povreda učesnika u saobraćaju. Dobrovoljne mere su opoziv proizvoda od potrošača. Servis će izvršiti softversku adaptaciju vozila“, stoji u registru NEPRO.
Na listi je i Mercedes-Benz, modeli GLE-Class, GLS-Class, nemačkog proizvođača Daimler AG, proizvedena između 29. avgusta 2018. i 2.februara 2021. godine, takođe zbog rizika od povreda, piše N1.
„Na obuhvaćenim vozilima odvodno crevo sistema klimatizacije možda nije ispravno postavljeno. Kao rezultat toga, kondenzacija klime može prodreti u unutrašnjost vozila i izazvati kvarove na različitim električnim komponentama. Ne može se isključiti rizik od požara usled kratkog spoja, automatski poziv u hitnim slučajevima (eCall) neće biti moguće realizovati, odnosno možda neće biti moguće otključati/zaključati vozilo i pokrenuti motor. Dobrovoljne mere su opoziv sa spiskom obuhvaćenih vozila koji je objavljen 12. aprila 2023. od strane proizvođača. Mreža ovlašćenih servisera je obaveštena o opozivu, nakon čega je pisanim putem kontaktirala mušterije za koje je zadužena“, objašnjava se u registru.
Rizik od povreda naveden je i za kamion Iveco, model Daily 4×4, proizveden 2021. godine.
„Na obuhvaćenim vozilima vijci koji pričvršćuju servo upravljač mogu da se olabave što dovodi do gubitka funkcije upravljanja i povreda učesnika u saobraćaju. Dobrovoljne mere su – opoziv proizvoda od potrošača“, navodi se na sajtu NEPRO.
Zbog rizika od povreda 18. maja u registru se našlo i motorno vozilo BMW model 2 series, X1 proizvedeno u periodu 28. juna 2021. do 6. aprila 2023. godine.
„Na obuhvaćenim vozilima pojasevi spoljnih sedišta na zadnjoj klupi mogu se zaglaviti usled pogrešno adaptiranih tapacira što može dovesti do njihovog neefikasnog dejstva zaštite i povreda putnika u vozilu. Dobrovoljne mere su – opoziv proizvoda od potrošača“, navodi se na sajtu.
Još jedan model Mercedesa – GLC-Class, proizveden između 20. januara 2022. i 6. oktobra 2022. godine našao se u ovom registru u drugoj polovini maja.
Ovaj put reč je o – riziku od požara.
„Na obuhvaćenim vozilima postoji mogućnost da snop instalacija na B-stubu može biti oštećen, tako da, u tom slučaju, kod provodnika može doći do kratkog spoja i ne može se isključiti mogućnost od pojave požara. Dobrovoljne mere: opoziv sa spiskom obuhvaćenih vozila je objavljen od strane proizvođača 8. novembra 2022. godine. Mreža ovlašćenih servisera je o obaveštena o opozivu, nakon čega je pisanim putem kontaktirala vlasnike vozila za koje je zadužena“, pojašnjava se na sajtu registra NEPRO.
BONUS VIDEO: Polovni automobili skuplji za 24 odsto