Fabrika vagona u Kraljevu (FVK) sa još sedam pogona u sastavu tog koncerna u stečaju, prodata je na javnom nadmetanju, po početnoj ceni od 4,2 miliona evra, konzorcijumu koji čine kompanije “Nelt“ iz Beograda i “Prvi maj“ iz Čačka. Sada je pitanje kako će se naplatiti dugovanja radnicima. Procene su da ona bez kamate iznose oko 5 miliona evra. Odnosno, svakom radniku se u proseku sa sudskim troškovima i kamatama duguje najmanje 700 hiljada dinara.
Prva zajednička prodaja preostale imovine Koncerna Fabrika vagona Kraljevo u stečaju obavljena je pre nekoliko meseci metodom javnog nadmetanja. A fabrika je prodata po početnoj ceni od 500 miliona dinara.
Osim građevinskih objekata sedam firmi koje su činile Koncern, prodato je i oko 46 hektara zemljišta sa izgrađenom infrastrukturom.
Pokretna imovina Fabrike vagona, oprema i zalihe repromaterijala, prodata je pre dve godine za oko 60 miliona dinara.
“Čekali smo šest godina, dok je trajao stečajni postupak, i onda smo pokrenuli tužbe u sudovima. Čak je Evropski sud za ljudska prava u Strazburu dao mišljenje da radnici Fabrike vagona moraju da budu izmireni iz budžeta Srbije. Da li je cena po kojoj je prodata fabrika realna, nas ne zanima. Tužbe smo pokrenuli i radnici će sigurno naplatiti od države. Kojom brzinom, videćemo”, kaže Dragan Mitrović, bivši radnik FVK.
Ako bi se dugovanja radnika naplaćivala iz novca koji su ova dva preduzeća izdvojili za kupovinu FVK, radnicima bi pripalo svega 2,5 odsto. A zbog visine dugovanja koji se kreću od 700 hiljada pa do 1,5 miliona dinara, to bi bilo dovoljno za mali broj radnika.
“Ukupan dug prema radnicima je oko 5 miliona evra, a sa kamatama i sudskim troškovima će izaći na 7 miliona evra. Imali smo ranijih godina, preko trideset sastanaka sa premijerkom i ministrima. Svi su nas prevarili. Zato smo odlučili da naplatimo svoj novac. Mi nećemo odustati”, rekao je Mitrović.
Ovaj bivši sindikalac smatra da se proizvodnja u Fabrici vagona nikada više neće pokrenuti, jer sve je obezvređeno zbog kupovine iz stečaja.
Ukrajinci su Fabriku vagona u aprilu 2006. godine kupili za 200.000 evra, obavezujući se da će vratiti dugovanja od 7,5 miliona evra i da će u proizvodnju uložiti još 6,4 miliona evra. Obavezali su se i da će izmiriti dug prema radnicima koji je tada iznosio oko 220.000 evra. Ugovor o privatizaciji raskinut je polovinom januara 2010. godine zbog neispunjenja investicione obaveze.
Pre sedam godina, par desetina bivših direktora, inženjera i ekonomista nekadašnjeg kraljevačkog giganta pokrenuli su inicijativu za oporavak preduzeća koje je u najboljim danima proizvodilo 27 vagona dnevno. Ali, i ova ideja je propala.
BONUS VIDEO: Ivan Protić O ćutanju vlasti zbog protesta u Fijatu i ko krši Vašingtonski sporazum/Nova s
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare