U odnosu na države u regionu, gorivo u Srbiji je najskuplje, a u petak je i dodatno poskupelo. Pojedini ekonomski stručnjaci smatraju da je sadašnji način utvrđivanja cena benzina i dizela - bezobrazan i da su najviše oštećeni građani, iako od predstavnika vlasti uporno stižu poruke o tome da se trudi da građane zaštiti.
„Ovakav način utvrđivanja cena u ovom trenutnku je izuzetno bezobrazan, jer u februaru je ideja bila ograničavanja cene da se zaštite potrošači. U ovom trenutku, potrošači ne da nisu zaštićeni, nego su čak kažnjeni, što je potpuno besmisleno. Zašto je besmisleno – NIS koji je ovde na veleprodajnom tržištu drži sigurno 75-80 posto veleprodajnog tržišta i ima jedino rafineriju, prerađuje sirovu naftu, ne kupuje dizel na tržištu. Time što ste mu dali mogućnost i drugim velikim igračima koji imaju veleprodaju i gde najviše profita zarađuje, jer oni nisu kao maloprodavci, imaju maržu koja je mnogo veća, oni su stavljeni u povlašćen položaj i oni sada zarađuju više“, kaže Goran Radosavljević, profesor ekonomije.
Iz Unije poslodavaca Srbije kažu da zarađuje i država, jer, iako se odrekla 10 odsto akcize, na PDV-u i cenama koje koriguje, zarađuje mnogo više. Poručuju i da su građani najviše oštećeni i da mere ograničenja koje su uvede, nisu donele ništa dobro.
„Propisano je da će sedam dinara biti razlika između nabavne cene, a nabavna cena se otprilike gleda samo prema velikoprodajnom cenovniku NIS-a, tako da imamo jedan apsurd – da je velikoprodajna cena NIS-a prošle nedelje, pre petka, bila pet dinara i četiri dinara niža nego što je to sada. Kako se poveća cena, tako oni odmah koriguju i razlika između onog što može benzinska pumpa da nabavi i ono za koliko može da proda je uvek sedam dinara što je prouzrokovalo da veliki broj malih privatnih pumpi više i ne prodaje goriva“, navodi Nebojša Atanacković iz Unije poslodavaca Srbije.
Opširnije čitajte na N1.
BONUS VIDEO – Cene goriva: Neće biti ruske nafte, ali će biti novog poskupljenja…