Beogradska autobuska stanica (BAS) mesecima nije isplatila dugovanja, tvrde autobuski prevoznici, a jedan od njih je za Danas potvrdio da mu BAS duguje oko sedam miliona dinara.
Problem je postao vidljiv pre desetak dana kada se nekoliko autobuskih prevoznika oglasilo preko društvenih mreža apelujući na putnike da karte ne kupuju na autobuskoj stanici, već u autobusu, piše Danas.rs.
Jedan od njih je autobuski prevoznik „Joe travel“ iz Kosovske Mitrovice koji je na svom Instagram nalogu napisao: „Poštovani putnici, kupite kartu u autobusu, a ne na autobuskoj stanici u Beogradu. Razlog je višemesečno neisplaćivanje novca od prodatih karata.“
Molbu putnicima zbog istog problema uputio je i autobuski prevoznik „Europa bas“ iz Valjeva, navodeći na Fejsbuku: „Poštovani putnici, od ponedeljka, 24. novembra, karte za prevoz se više neće moći kupiti na BAS-u u Beogradu. Molimo vas da kupite peronsku kartu za izlazak na peron, a u autobusu kupite kartu za prevoz. Zbog problema sa naplatom od BAS-a Beograd, karte će se prodavati isključivo u autobusu i na šalteru autobuske stanice u Valjevu.“
Bortravel je takođe objavio obaveštenje da zbog poteškoća sa naplatom kod BAS Beograd i drugih autobuskih stanica, mole putnike da karte kupuju samo u vozilima.
„Kupovinom karte direktno u autobusu podržavate naše poslovanje i rad svih zaposlenih“, navodi se u objavi Bortravela.
Još jedan prevoznik se oglasio apelujući na građane da takođe kupuju karte u autobusu, ali za razliku od prethodna tri nije naveo razlog.
Reč je o Severtransu iz Sombora koji je obavestio putnike iz Beograda da je kartu moguće kupiti isključivo u autobusu ili putem onlajn platformi za prodaju karata Flixbus, Polazak.rs, Obilet.
„Prodaja karata na BAS-u je i dalje obustavljena, stoga je za korišćenje naših usluga potrebno kupiti peronsku kartu za izlazak na peron“, navodi se u obaveštenju na Instagram profilu ovog autobuskog prevoznika.
Portal Danas uputio je pitanje BAS-u da potvrdi ili demantuje ove informacije autobuskih prevoznika, ali odgovor do objave ovog teksta nismo dobili.
Predsednik Udruženja za zaštitu potrošača „Efektiva“ Dejan Gavrilović potvrdio je za Danas da ima informaciju da BAS zadržava novac, da ga ne isplaćuje autobuskim prevoznicima redovno i da oni sada imaju finansijskih poteškoća.
„Autobuski prevoznici za prevoz koji su obavili još uvek nisu dobili novac od BAS-a, pa sve više apeluje na putnike da karte ne kupuju na autobuskoj stanici nego direktno u autobusu. Na taj način oni mogu da rade nesmetano, likvidni su i mogu dalje taj novac da ulažu u gorivo, plaćanje radnika…“, ističe Gavrilović čija je organizacija na svojim društvenim mrežama podelila apele pojedinih autobuskih prevoznika.
Direktor autobuskog prevoza „Joe Travel“ iz Kosovske Mitrovice Goran Antić potvrdio je za Danas da već mesecima vodi borbu sa BAS-om koja ga, kako kaže, polako gura ka ivici opstanka.
Prema njegovim rečima, dug BAS-a prema njegovoj firmi dostigao je oko sedam miliona dinara.
„Pre nekih petnaestak dana prebacili su nam oko 600.000 dinara, ali pre toga tri i po, skoro četiri meseca ništa nisu uplatili. Mi mesečno napravimo promet od 800.000 do milion dinara, a oni nam to isplaćuju posle dva, tri, pa i četiri meseca čekanja. I nikad ne isplate ceo iznos“, objašnjava Antić.
Ističe da se dug BAS-a prema njegovoj firmi gomila, dodajući da firma bez novca ne može da funkcioniše, odnosno ne može da kupuje gorivo, popravlja vozila, isplaćuje radnike, registruje autobuse…
Antić kaže da se trenutno njegova firma suočava i sa još jednim pritiskom, od Poreske uprave, koja je nedavno sprovela vanrednu kontrolu zbog, kako kaže, „politički motivisanih razloga“.
„Mi smo ove godine gratis vozili studente iz Kosovske Mitrovice na proteste u Niš, Beograd i Kragujevac. Poslali su inspekciju i odmah su našli neke nepravilnosti. Znam da je to politički motivisano. A mi sada zbog situacije sa BAS-om nemamo ni para na računu da platimo tu kaznu“, dodaje Antić.
Postavlja pitanje zašto BAS zadržava taj novac i još važnije, gde ga i za koje namene preusmerava, dok prevoznici ostaju bez onoga što su zaradili.
„Gorivo skupo, putnika sve manje, troškovi veliki, BAS ne isplaćuje novac, ispada da vozimo putnike za džabe“, ogorčen je Antić.
Zbog svega, odlučio je da ograniči prodaju karata na BAS-u na samo pet po polasku.
„Mi putnicima možemo samo da preporučimo da karte kupuju kod nas u autobusu, ali ne možemo da ih nateramo. A kad BAS proda tih pet karata, onda je do njihove dobre volje šta će putniku reći – ima li mesta ili nema mesta u našim autobusima, ili će preusmeravati putnike kod drugih prevoznika“, kaže Antić.
Sagovornik Danas.rs otkriva da je pre nekoliko meseci tužio BAS zbog neisplaćenih obaveza. Portal N1 takođe je nedavno objavio da je prema dostupnim podacima iz javnih registara i Severtrans tužio BAS, kao i Europa bas Valjevo.
Antić tvrdi da je odnos BAS-a prema prevoznicima neravnomeran i da velike firme prolaze bolje. Prema njegovim saznanjima, BAS Lasti i Nišekspresu češće prebacuje novac.
„Veći prevoznici su u ljubavi sa njima, naročito oni koje vlast angažuje kada treba da se prevoze njihove pristalice. Mi privatnici koji nismo ničiji, ili smo protiv njih, mi smo u problemu. Ostale moje kolege neće da se zameraju, plaše se odmazde, inspekcija, kazni. Uvek će naći neku nepravilnost ako žele“, kaže Antić.
Situaciju dodatno otežava i politička situacija na Kosovu i Metohiji. Ukazuje da su sedište firme morali da izmeste iz Kosovske Mitrovice u Novi Pazar, zbog, kako ironično navodi, „mudre politike naših političara“.
„Nama su ukinuli tablice i mi smo morali da svoje utočište nađemo negde u okolini“, ističe Antić.
Ukazuje i na ostale poteškoće po njegov posao, a to je da broj putnika sa Kosova i Metohije opada, jer se ljudi iseljavaju.
Takođe ukazuje i na to da „svaki odlazak u banku, poštu ili po lekove znači satima putovanja i prolaska kroz administrativni prelaz“.
„Mi dole nemamo nijednu instituciju koja funkcioniše – ni poštu, ni banku. Moram jednom nedeljno da idem do banke, a za to izgubim ceo dan. Mi smo kao neki zamorčići. Prva institucija koja radi je u Raškoj, na 65 kilometara od nas, ili Novom Pazaru na oko 80 kilometra“, priča Antić.
Na kraju, Antić priznaje da je pred odlukom da se povuče iz posla.
„Ne mogu više da izdržim. Ako ovako potraje, ostaće putnicima sa Kosova i Metohije samo jedan ‘ćaci prevoznik’ da pokrije liniju“, zaključuje Antić.
Prema podacima objavljenim na Agenciji za privredne registre (APR), BAS je prošlu godinu završio sa neto dobitkom u iznosu od oko 4,2 miliona dinara, dok je u 2023. godini neto dobit iznosila 4,8 miliona dinara.
Poslovni prihodi BAS-a prošle godine iznosili su oko 1,17 milijardi dinara, a poslovni rashodi 1,14 milijardi dinara.
Portal N1 nedavno je pisao da je prema poslednjim dostupnim podacima, iz finansijskog izveštaja preduzeća BAS a.d. za prvu polovinu 2025. godine, obaveze prema dobavljačima-prevoznicima na kraju juna 2025. iznosile više od pola milijarde dinara, tačnije – 583.368.000 dinara.