sudar
Ilustracija; Foto: Matej Kastelic / Alamy / Alamy / Profimedia

Na šta treba obavezno paziti?

Svake godine na putevima Srbije život nažalost izgubi mnogo ljudi, dok mnogi budu povređeni. Zato je važno čuvati i sebe i druge, a posebno dobro je znati koji položaj tela dok sedimo u kolima može da smanji rizik od povreda u slučaju sudara.

Tomas Hartka, docent i doktor hitne pomoći na Univerzitetu Virdžinija koji proučava saobraćajne nesreće, smatra da rizik od povrede zavisi od godina, opšteg zdravlja i vrste sudara. Hartka kaže da su najčešće povrede prelomi rebara, povrede glave, krvarenje u mozgu, prelomi kostiju, oštećenje organa (creva, jetre i bubrega).

On posebno ističe da treba paziti na vazdušne jastuke. Koliko god da mogu da spasu život, mogu da budu opasni.

„Ljudi se mogu povrediti vazdušnim jastucima ili zadobiti ogrebotine, ali takođe mogu i prolete kroz njega i udare u volan. I često nije lako razlikovati da li je povreda nastala od vazdušnog jastuka ili od volana.“

Zato iz američkog Instituta za bezbednost na putevima (IIHS) navode da u slučaju sudara treba imati kontrolu, ali biti podalje od volana, oko 25 cm, što je otprilike udaljenost između ručnog zgloba i lakta. Sve manje od toga može povećati rizik od povreda gornjeg dela tela.

Kičma i lopatice uz naslon sedišta

I nekadašnji predsednik ove institucije Adrijen Lund, biohevioralni naučnik, kaže da je vrlo važno kako sedite u autu u slučaju udesa.

„Koji god auto da vozite, maksimalna zaštita od trzajne povrede je pravilno postavljen naslon za glavu. On treba da seže najmanje do vrha vaših ušiju, po mogućstvu do vrha glave, i da bude relativno blizu — manje od 10 centimetara od potiljka. Mnogi ljudi to ne čine, što povećava rizik od ozbiljnih povreda.“

Korisne savete imaju i lekari iz Centra za kičmu i rehabilitaciju iz Severne Alabame.

„Obratite pažnju na svoje držanje jer sve te prednosti automobila o kojima se priča korisne su samo ako sedite u dobrom položaju. To znači da su obe noge ravne na podu, sedište je pravilno podešeno, a kičma u dobrom prirodnom položaju.“

To znači da se ne treba naginjati na jednu stranu, savijati, ne treba prekrštati noge ili jednu nogu podići – već uspravno sedeti leđima oslonjenim na sedište. To dobro držanje može značiti razliku između i smrti ili doživotnog invaliditeta.

Pročitajte još:

Sedište treba da bude potpuna podrška vašim leđima i kičmi, što je važno za smanjenje povreda u slučaju nesreće. Podesite sedište tako da u potpunosti podupire kičmu (u uspravnom, nepognutom položaju) i da se možete udobno nasloniti na njega tokom vožnje. Na kraju, ne zaboravite da naslon za glavu podesite na sredinu potiljka da biste sprečili trzajnu povredu kosti koja može biti fatalna.

Zadnje srednje sedište najbezbednije mesto

Što se mesta u kolima tiče koje je najmanje rizično, o tome govore lekari sa Klinike Premier Injury Dallas. Oni su kiropraktičari specijalizovani za povrede od sudara.

„Zadnje sedište je bezbednije kod čeonih sudara nego prednja sedišta. Ali zadnja sedišta su i dalje podložna bočnim udarima. Zato je srednje sedište pozadi najsigurnije mesto, pošto je zapravo centar automobila. Međutim, ono je bezbedno samo kada je putnik vezan pojasom preko krila i ramena. U suprotnom rizik od povrede i smrti raste.

BONUS VIDEO:

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

TikTok

Pinterest

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar