trafika
Foto: Filip Krajinčanić/Nova.rs/Ilustracija

Eto gde idu u WC i šta kad ih neko pljačka.

Svakodnevno se srećemo s ljudima koji rade u trafici, a neki detalji njihovog posla i dalje su za mnoge misterija, između ostalog i zato što neka pitanja nije baš pristojno postaviti u toj kratkoj i površnoj komunikaciji. Zato je jedan reditor rešio da potpuno iskreno podeli svoja iskustva.

„Radim malo jače od pola godine na trafici u Beogradu, pitajte šta vas zanima“, pozvao je.

Ljude je, očekivano, najviše interesovala ona neprijatna strana posla, a prvo pitanje koje je dobio bilo je…

Kako ideš u toalet?

„Sve zavisi od trafike, čujem da neki imaju WC unutra, ja nisam nikad to video. Dogovoriš se s nekim od komšija da ti pričuva trafiku dok odeš u najbliži kafić ili kancelariju. Ja kad sam došao na posao već je bila žena koja je imala dogovor sa koleginicom da nam čuva trafiku i donosi vodu kad treba, a išao sam ili u kafić tu preko puta ili u jednu kancelariju gde smo imali dogovor sa čuvarom da nas pušta u WC ako mu damo da pozajmi novine. Fora je što zvanično ti ne daju da odeš do WC-a ako privremeno ne zatvoriš trafiku skroz znači moraš navučeš sve ono na frižidere, zaključaš itd. što je procedura pogotovo kad ti se kenja. Ja sam radio u kraju gde živim tako da sam nekad zvao ortake ili ribu da mi čuvaju trafiku, nije bitno ko to radi, al ako ti nešto maznu, ti snosiš trošak za određenu robu.“

Koliko je toplo u kabini zimi?

„Blejiš u jakni, nije klimatizovano ni leti ni zimi. Sami donosimo od kuće grejalice i ventilatore itd. Najgore je što je mali prostor, a puno robe pa može grejalica da ti se padne i sjebe, ali eto bar se brzo zagreje. Novije trafike u centru imaju klimu, ali ova moja nema tako da se snalazimo.“

Koliko je lako zaposliti se/dati otkaz?

„Lako je zaposliti se relativno, jedino ti treba potvrda sa suda da se ne vodi krivični postupak protiv tebe. Traže i da nisi prethodno osuđivan ali ja nisam dostavio. Otkazni rok ti je dve nedelje. Imaš obuku 4 dana neplaćeno, ali mene nisu isplatili za prvih 6 dana. Nije prijava od baš bukvalno prvog dana kao što kažu u oglasima, ali tu je negde. U drugim firmama je možda drugačije, ali sve je to slično koliko znam.“

Da li možeš da preživiš sa platom, da li je suma zadovoljavajuća, da li ti pokriva račune?

„Ne prelazi 45k plata tako da ne možeš da sam sebe izdržavaš, ok je kao dodatni prihod što nije retko da tako ljudi rade. U Beogradu s tom platom ne možeš da platiš kiriju.“

Da li si imao situaciju da je neko hteo da te opljačka? Da li u tom slučaju postoji opcija nekako da se zatvori onaj prozorčić kroz koji se daju pare ili…?

„Opljačkao me je lik jednom nožem, a koleginicu na prvom poslu pištoljem. Taj prozorčić možeš da zatvoriš ali lako bi mogao neko da ga otvori samo što se nama nije to desilo nego je lik u oba slučaja ušao kroz ona vrata iza trafike jer ih leti držiš otključanim iako ne bi trebalo jer svako malo izlaziš zbog vrućine. Ti što kradu ispred uglavnom kradu robu i za to policija najčešće ni ne dolazi.“

Pročitajte još:

Je l’ stvarno postoje ljudi koji dolaze da proveravaju da li nudite svakom, na primer dve kutije žvaka za 100 dinara, baterije i slične stvari koje su na akciji?

„Stvarno postoje, mada se ne dešava često. Javi ti šef taj dan da znaš unapred.“

Koliko ti često trebaju kovanice da vraćaš kusur?

„Često je jebada s kovanicama, jednom mi je neka žena dala preko 800 kinti u kovanicama da joj razbijem i onda sam imao da vraćam kusur, mada mi je jednom palo na pod pa sam ih pola sata kupio i slagao. Ljudi obično kažu zadrži mada ima i onih koji će da pridikuju i za dinar-dva.“

Kako ti niko ništa ne ukrade, ako je sve na otvoreno, a ti stojiš unutra?

„Pa ukrade, šta sad.“

Ko nadoknađuje te sitne krađe?

„To malo što kradu, tipa sladolede, kokakolu itd. može da vrati osiguranje i to kad pred tobom ukradu se lako reši, uradiš dokument na terminalu povrat-krađa i upišeš u knjige da toliko para odbiju od pazara. Policija ne dolazi za ništa ispod 100 jura u šta spada većina robe na trafici, a prodavac nema nikakav način, a ni razlog da to sprečava tako da to i nije toliki problem. Gore je da te neko zajebe kad vraćaš kusur, a ne primetiš, što nije toliko nerealno u gužvi mada se meni nije desilo da znam, tipa poture ti lažnu ili manju novčanicu ili daju manje pa samo odu jer to što kucaš moraš odma da vraćaš iz džepa da uplatiš pazar i da ostaviš kolegi sutra ostatak para da bi mogao da radi.

Pročitajte još:

Ako kradu, a ne primetiš to se vidi na popisu pa ti se to odbije od plate, a pred popis sam sve proveravaš i gledaš da saniraš šta fali da bi ti manje uzeli od plate. Svaki dan ćeš vraćati nešto, da l’ od malog viška koji dobiješ, od sitnine koje ne vraćaš ili bakšiša koji ljude mogu da ostave ako oće al uglavnom ne rade. Sitne krađe u suštini ti nadoknađuješ, a znaju i da se nakupe, a firma gleda da te zajebe i da ti nabaci da sam snosiš te troškove. Lik iz kraja koji je radio na jednoj drugoj trafici mi je pričao kako su ga terali da im plati preko 80 soma jer nije kako treba overio dokument o povratu remitende na terminalu iako je svaki dan vraćao neprodatu štampu. Mene su hteli da iscimaju da im platim preko 500 evra kad me je čovek opljačkao s nožem jer nisam skroz zaključao vrata, mada im je naravno platilo osiguranje.“

Ukratko – plata je mala, uslovi su takvi da ni u WC ne možeš da odeš kao čovek, ljudi te smaraju za razne gluposti, a pritom je i opasno.
Logično se nameće potanje: Zašto trafika, a ne neki drugi posao?

„Prvi su me pozvali, a i sediš, sam si u smeni pa nema neko da te kontroliše i to. Nije neki odličan posao, ali ima gorih, a ne planiram da ga zauvek radim“, odgovorio je.

***

Bonus video: Sara Botić nam je otkrila ono što drugi meteorolozi prećutkuju

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar