Oglas
Dodelom nagrada za tri najbolja rada juče je završen 60. Oktobarski salon.
Nakon šest nedelja svečanom ceremonijom dodeljivanja priznanja u Galeriji Fakulteta likovnih umetnosti završen je Oktobarski salon.
Nagrađene za tri najbolja rada Oktobarca obnarodovao je žiri, kojeg su činili Darka Radosavljević i Simona Ognjanović, ove istoričarke umetnosti, i umetnica Ana Adamović.
Specijalnom nagradom, kako je navela Radosavljević, žiri je želeo simbolički da ravnopravno istakne i podrži dva važna primera umetničkih inicijativa i praksi, koje su na različite načine doprinele vidljivosti nekih od ključnih tema ovogodišnjeg Oktobarskog salona.
– S jedne strane, rad Milice Dukić omogućio je stvaranje privremenih prostora intenzivne razmene posredovane zajedničkom umetničkom proizvodnjom, a u kojem su na ovom Salonu učestvovali pripadnici različitih umetničkih i neumetničkih zajednica, uključujući i posetioce izložbe. S druge strane, autorski tim kojeg čine Lidija Delić, Marija Šević, Nemanja Nikolić i Nina Ivanović je svojom umetničkom inicijativom i intervencijom u javnom prostoru pod nazivom „Prostori za rad“ ponovo usmerio pažnju na višedecenijski problem lokalne umetničke zajednice, a to je nedostatak uređenog radnog prostora, koji je samo jedan od mnogobrojnih indikatora odsustva sistemske pomoći u rešavanju strukturalnih problema sa kojima se uočavaju umetnici i umetnička udruženja – istakla je Radosavljević.
Žiri je drugu nagradu dodelio kubanskom umetniku Adrijanu Melis Sosi za zvučno-performativnu akciju dokumentovanu kao video rad pod nazivom „Priče sa planinskog vrha“.
– Mimo ovog, na Salonu su prikazana još dva rada istog autora, koji svedoče o kontinuitetu umetnikovog interesovanja u kojem granice između umetnosti i svakodnevnih praksi često postaju sasvim porozne. Melis precizno prepoznaje neuralgične tačke savremenog društva i koristi ih kao polazišta za jasne i jednostavne inicijative kojima svedočimo u video radovima predstavljenim na ovogodišnjoj izložbi. Skoro na granici etičnosti, akcije koje umetnik pokreće kroz svoje radove ubedljivo postavljaju pitanja o značenju i smislu rada u kapitalističkom sistemu, o granicama solidarnosti i mogućnosti pobune u našem duboko nefunkcionalnom svetu.
A glavna nagrada pripala je radu Udruženja Karavan, koji se izdvojio kao „izuzetan primer umetničkog angažmana, s primarnim delovanjem usmerenim na neposredno očuvanje bogatog muzičkog nasleđa romskog naselja Bair u Valjevu“.
– Kroz ličan i neposredan rad s lokalnom zajednicom kojoj i sami pripadaju, kao i kroz saradnju s drugim umetnicima i organizacijama u realizaciji zajedničkih aktivnosti, umetnici i inicijatori ove grupe Tijana i Dragan Marić aktivno stvaraju društveno izuzetno ubedljive umetničke forme, među kojima se posebno ističu murali na bairskim kućama, nastali na osnovu porodičnih arhiva onih koji u njima danas žive. Takođe, veliki značaj imaju i redovne radioničarske aktivnosti umetničko-obrazovnog tipa koje se održavaju u porodičnoj kući Marića, a koje su takođe namenjene lokalnoj zajednici. U svetlu aktuelnih zbivanja koja se iz dana u dan radikalizuju, i u kojima je nemoguće predvideti „šta ostaje“, ili pre, „šta će ostati“ od kulturnog, umetničkog i istorijskog nasleđa društva u kojem živimo, a u kojem se ono aktivno i nezakonito uništava i otuđuje, čini se od neprocenjivog značaja ukazati na praksu Udruženja Karavan koje demonstrira ne samo svrsishodan oblik memorizacije prošlosti i nasleđa kao zajedničkog dobra, već to čini afirmišući principe udruženog rada i delovanja u kojem se umetnička i neumetnička zajednica konstruktivno i direktno sustiču – obrazložio je žiri.
Dodeljena je i nagrada Kulturnog centra Beograda, dugogodišnjeg organizatora manifestacije. Žiri, kojeg su činili istoričari umetnosti i kustosi Senka Ristivojević, Svetlana Petrović i Vladimir Bjeličić, proglasio je peruansku umetnicu Danijelu Ortiz laureatkinjom i ona će u 2026. godini realizovati samostalnu izložbu u jednoj od galerija KCB.
Tokom 60. Oktobarskog salona, koji je trajao od 20. oktobra do 1. decembra, izložbe i prateće programe u galerijama Kulturnog Centra Beograda, u Paviljonu na Cvetnom trgu, Galeriji FLU, bivšem klubu Akademija, Galeriji ULUS, Galerija SULUJ, u Salonu Muzeja grada Beograda, u Muzeju afričke umetnosti, i u izlozima Francuskog instituta i u javnim prostorima u gradu, obišlo je više od 6.000 posetilaca, saopšteno je iz KCB-a.
Bonus video: Izložba u U10