Svoje rokenrol preterivanje sam odradio pre četiri godine, kada sam napunio 61. Dugo sam čekao. I preterao sam, ali i naučio svoju lekciju. Stvarno sam malo poludeo pod stare dane. Ali, droga će vam to učiniti, naročito ako imate predispoziciju da "budete u oblacima", kao ja, reči su Vilijama Orbita, jednog od najpoznatijih i najtraženijih muzičkih producenata s kraja 20. veka i početka novog milenjuma.
Madona, Blur, Bet Orton, Pink, U2, Robi Vilijams, Britni Spirs, All Saints samo su neka od imena čije je hitove producirao Vilijam Orbit. Britanski producent, muzičar i instrumentalista potpisao je albume koji su prodati u tiražu od 200 miliona primeraka širom sveta, ovenčan je nagradama poput Gremija ili Ajvor Novelo priznanja. Radio je remikse za pesme umetnika kakvi su Prins, Bek, Kraftverk ili Kvin, a potpisao je i 11 albuma pod svojim imenom. Osim pop i elektronske muzike, za koje se Orbitovo ime najčešće vezuje, uradio je dva albuma klasične muzike, a njegovu simfoniju, sastavljenu od devet stavova „Orchestral Suite“, izvodio je BBC-jev filharmonijski orkestar.
Rođen 15. decembra 1956. godine u predgrađu Londona, počeo je muzičku karijeru osamdesetih u sint-pop bendu Torch Song i ubrzo pokrenuo studio koji je nazvao Gerila, u kome su snimali Geri Njuman, Kabare Volter, Lajbah. U narednoj deceniji okrenuo se haus muzici, a onda i ambijentalnoj, da bi u poslednjoj deceniji 20. veka Orbit postao producent o čije se usluge svi otimaju.
O uspesima koje je nizao sa svetskim zvezdama možda najbolje svedoče ove njegove reči:
– Ako radim s umetnikom, on je za mene bog. A ako ti sam želiš da budeš gazda, onda praviš svoj album. Ovde si u službi istinske pop zvezde. Ako nemaš tu vrstu stava, onda ovo nije igra za tebe!
Uspesi i ogromne količine novca stizale su i u 21. veku. Toliko da je između 2002. i 2005. godine bio rezident di-džej hotela Leonardo kraj londonskog Hajd parka, mestu gde je snimio Bonov vokal za pesmu sastava U2 „Electrical Storm“.
– Imao sam ozbiljan novac i kupio sam velelepnu kuću u centru Londona. Sredio sam je po svom ukusu, ali mrzelo me je da se selim u nju. I onda sam se preselio u hotel u kojem sam voleo da odsedam. Mislio sam – E, ovo je život! Kao da sam poput onih umetnika koji su nekada živeli u Čelsi hotelu u Njujorku, s tim što je ovo bio London.
Iako je bio toliko tražen, superproducent mogao je da postane i muzička zvezda, ali to se nije desilo. No, trebalo je, smatra danas.
I dok je sada posvećen tome da mu telo i um budu u top formi, a sve kako bi objavio prvi solo album još od 2014, do trijumfalnog povratka u život došlo je posle pakla. Producent je, po sopstvenom priznanju, „odlepio“ pod stare dane. I Vilijam Orbit, kome je 65 godina, o svom periodu ludila sasvim otvoreno je govorio u ispovesti „Gardijanu„:
– Svoje rokenrol preterivanje sam odradio pre jedno četiri godine, kada sam napunio 61. Dugo sam čekao. I preterao sam, ali i naučio svoju lekciju. Stvarno sam malo poludeo pod stare dane. Ali, droga će vam to učiniti, naročito ako imate predispoziciju da „budete u oblacima“, kao ja…
Orbit se u međuvremenu spustio na zemlju. Rado priča o druženju sa milijarderima, uz reči: „Oni su u fazonu – da li je tvoj pas istreniran za vožnju helikoptera“. Ili kazuje kako mu trebaju pomagala, jer „mu udovi ne rade, zakazali su potpuno“. Ili govori o američkoj zvezdi Pink koja je „jedna od najmrzovoljnijih pevačica, ali opet jedna od najboljih“.
Mnogo priča i o Madoni, sa kojom je radio tri albuma. Ali, priznaje da je uoči prve saradnje sa pevačicom na izvrsnom i nagrađivanom albumu „Ray of Light“ iz 1998. godine maltene bio „ubijen“:
– Imao sam krizu sa svojom porodicom. Sećam se da sam radio veoma bolestan te zime. Bio sam fizički mrtav – seća se za britanski dnevnik, a deli i anegdote sa snimanja.
Tako se jednom zaputio u toalet njujorškog studija Hit fektori, otvorio vrata, kad ono Madona vrši veliku nuždu. Izvinio joj se, a na to mu je pop zvezda rekla: „Vilijame, odrasla sam u porodici sa šestoro dece, a imali smo samo jedno kupatilo, pa nema razloga da se pravdaš…“
I iz tog užasa u kome je bio kada su počeli da rade na albumu „Ray of Light“ Madona, koja je tada prvi put postala majka, uspela je da ga izvuče.
– Procvetao sam! Ona je fenomenalna, čak je fantastičan producent. Jednako je odgovorna za uspeh albuma, kao i ja.
I posle tog kultnog albuma, svi su počeli da ga traže – od Rikija Martina, preko bivše članice Spice Girls Mel Si, do Krisa Brauna. Ubrzo se posvetio, ne samo producentskom, već i kantautorskom poslu.
I potpisao je nekoliko albuma, ali nisu prošli slavno. Iako je hteo da se potpuno posveti svom, originalnom muzičkom proizvodu, umesto da radi kao producent nekoj pop zvezdi, nije mu išlo:
– Postao sam sve više frustriran i verovao sam da sam potpuno beskoristan i istrošen – priznaje, a njegovom samopouzdanju nije pomoglo ni to što je poslednja saradnja sa Madonom, na albumu „MDNA“ prošla neslavno. Zapravo, bilo je to za njega razočaravajuće, a razloge za to danas vidi u starosnoj diskriminaciji.
Usledilo je ubrzo još jedno razočarenje – album Britni Spirs „Britney Jean“, koji je završio „ispod radara“.
I kada se pre četiri godine vratio iz Los Anđelesa u rodnu Englesku rešio je da se zabavi. Ali, previše!
Počeo je da slika, ali i da se drogira. Uglavnom je konzumirao kokain…
– Umesto da brinem o svojoj karijeri, posvetio sam se hedonizmu. Nikada pre toga nisam uzeo kokain, a bio sam čovek koji je u kratkom vremenskom periodu mogao da uradi najviše. I onda sam počeo da idem po festivalima, da uzimam LSD, ekstazi, kokain, pečurke, kodein, neke hormonske tablete s kojima su svi eksperimentisali. Nisam bio ni svestan šta radim i završio sam sa psihotičnom epizodom i nervnim slomom.
Ali, ni to ga nije zaustavilo i muka mu je danas kad pomisli na taj mračan period.
– Bio sam baš na lošem mestu. Na sve to počeo sam da konzumiram i marihuanu. Došao sam u stadijum kada sam pušio oko osam džointa dnevno. Međutim, nije mi prijalo i postao sam maničan…
I prošlog marta doživeo je „drugi nervni slom“. Ležao je nasred ulice, ubeđen da je tajni operativac koji ima zadatak da spasi kraljevsku porodicu. Smešten je odmah u psihijatrijsku ustanovu, odvojen od svih.
– Na sreću kad su narkotici i tablete isparili iz mog organizma vratio sam se u normalu. I izašao!
Međutim, kako su ga pustili iz psihijatrijske ustanove, tako je u Velikoj Britaniji uveden lokdaun zbog koronavirusa. Mislio je da kraja njegovim tegobama nema. Na sreću, menadžer ga je povezao sa alternativnom pop pevačicom Maev i počeli su da sarađuju onlajn, jer drugačije nije moglo. A muziku prethodno nije radio „sto godina“:
– Malo po malo, počeo sam opet da uživam u tom procesu. I završio sam svoj novi album. To je najbolja stvar koju sam uradio za 20 godina. Ovo je prekretnica za mene. Mislim da u bilo kom životnom dobu možeš da imaš prekretnicu, a ovo sad je moja – tako opisuje EP „Starbeam“ koji će biti objavljen narednog meseca.
Ne brine ga što je starac u svetu mladih. Pun je uzbuđenja i entuzijazma, a kaže da je tek sad „izašao iz adolescentskog doba“:
– Super je kad imaš 65 godina, mnogo lakše nego kad to je 40! Jer, sad si starkelja i ne moraš više ništa da juriš. Pop muzika je igra za mlade. Ali, ima bar jedno mesto za nekoga kakav sam ja. Kad si mlad, ni ne shvataš, ali sve ti je dato. A ja volim izazov. Očajnički želim da se moja muzika čuje. Ništa me neće zaustaviti!
Bonus video:
Merkjuri, jedan od najupečatljivijih muzičara ikad