Novi Sad Zatvaranje Sterijinog pozorja, Sterijino pozorje
Foto: Nenad Mihajlović/Nova.rs

Jedan od naših najuglednijih pozorišnih festivala Sterijino pozorje biće održan po 70. put od 26. maja do 3. juna u Novom Sadu.

Publiku festivala koji će se odvijati s podnaslovom „Stvaranje istorije/menjanje budućnosti“, očekuje devet predstava u takmičarskoj selekciji i tri u međunarodnoj „Krugovi“, u izboru selektorke Ane Tasić.

„Uprkos dubokim društvenim krizama, dramatičnim potresima koji su temeljno uzdrmali i još uvek drmaju našu društvenu pozornicu, ili možda baš zbog njih, ponuda predstava za ovaj festival je, u celini posmatrano, bila umetnički izazovnija, u poređenju s prethodnom godinom“, navela je Tasić.

Dodala je kako je u proteklih godinu dana u ponudi bilo desetak predstava van granica Srbije, izvedenih prema domaćim tekstovima, zbog čega se može potvrditi istinitost ranijih teza da postoji zajednički regionalni prostor kulture, da su tematske odrednice tekstova naših pisaca bliske delima nastalim u državama u regionu, ali i da Sterijino pozorje bitno doprinosi afirmaciji srpskih tekstova izvan Srbije, između ostalog i zato što je pozorištima u regionu važno da na njemu učestvuju.

Foto: Nenad Mihajlović

Takmičarski program 70. Sterijinog pozorja čine četiri predstave sa prostora bivše Jugoslavije – tri praizvedbe dela naših autora i to: „Jezik kopačke“ Filipa Grujića i Ivana Ergića iz Zagrebačkog kazališta mladih, „Naličje autora“ Borisa Liješevića iz Crnogorskog narodnog pozorišta i „Beogradski trio“ Gorana Markovića iz pozorišta u Novom Mestu. Takođe i jedno tumačenje klasika Branislava Nušića – „Narodni poslanik“ Makedonskog nacionalnog teatra u Skoplju.

Osim inostranih produkcija, Takmičarski program donosi pet predstava iz Srbije. U pitanju su praizvedbe iz Sombora („Izuzeti“, tekst Đorđe Petrović, režija Mia Knežević), Lazarevca („Srpskoj omladini“, Dimitrije Tucović, autora i reditelja Zlatka Pakovića), Novog Sada („Iskupljenje“, po romanu Branimira Šćepanovića, u režiji Veljka Mićunovića) i Beograda, odnosno Ateljea 212 (“Niko nije zaboravljen i ničega se ne sećamo”, po romanu Mirjane Drljević, u režiji Bojane Lazić). Tu je i novo tumačenje savremenog klasika Dušana Kovačevića “Sveti Georgije ubiva aždahu” u režiji Milana Neškovića i izvođenju ansambla Jugoslovenskog dramskog pozorišta.

Predstava Sveti Georgije ubiva aždahu Foto:Nebojša Babić

Iz odabranih devet predstava kuljaju, po sudu selektorke, kritička značenja, sa prikazima nepokolebljivih i žestokih borbi aktera za društvenu pravdu, za iskorenjivanje korupcije, dubinske sistemske truleži, za čišćenje kriminogenih struktura iz društva. Zajednička karakteristika je i prisustvo trilerskog sadržaja, jer radnje često razmotavaju istrage, nastojanja likova da otkriju istine o zločinima, da iskopaju dugo skrivane tajne, misterije, ili da odbrane svoju čast i dostojanstvo.

„Pozorište je tako opet išlo korak unapred, anticipiralo stvarnost, predvidelo naše dramatične društveno-političke događaje, buktanje borbi protiv nepravde i korupcije, jer je veći deo predstava nastao neposredno pre tragedije u Novom Sadu i protesta nezapamćenih razmera, širom Srbije, koji su usledili“, navodi Tasić.

Program „Krugova“ čine tri predstave: „Otac, Kći i Duh Sveti“, po tekstu Mate Matišića i režiji Januša Kice, „Drvene ptice“ Lidije Deduš i reditelja Ivana Plazibata i „Boj na požiralniku“, po noveli Prežihova Voranca, i u režiji Jerneja Lorencija.

Foto: Nenad Mihajlović

„Sve tri suptilno otvaraju i pitanja odnosa između prirode i civilizacije, tragajući za mogućnostima očuvanja srži života u brutalnim izazovima društva, u sveprisutnosti ljudskih postupaka motivisanih sujetom, zavišću, pohlepom“, objašnjava Ana Tasić, dodajući kako donose i istinsko estetsko uzbuđenje.

Foto: Nenad Mihajlović

Podsetimo, ranije je objavljeno da su laureati Sterijine nagrade za životno delo Radomir Putnik i Svetozar Cvetković, koje će im biti uručene na zatvaranju festivala.

Bonus video: Sterijino pozorje

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar