Likovna kritika Milene Marjanović

Uobičajeno bi bilo da izložba pod nazivom „Muzej žene – Prve školovane žene Srbije: Ljubica Marić“ bude dokumentarno-informativna, budući da je omaž prvoj osobi koja je diplomirala kompoziciju u Srbiji, na svetskom glasu po ekspresivnom i nadrealnom spoju tradicije (vizantijskog pojanja), klasične srpske muzike (oličene u napevima Stevana Stojanovića Mokranjca) i sopstvenog apstraktnog jezika uobličenog u muzičke impresije. Prvoj ženi koja je držala dirigentsku palicu, akademiku i kompozitorki za koju je Dmitri Šostakovič rekao da „govori iz dubine svoje duše, jasnim i impresivnim jezikom“.

Milena Marjanović, Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

Izložba je, međutim, interdisciplinarna: predstavlja jedanaest savremenih umetnika, većinom mladih, kojima je njena posvećenost muzici bila „pogonsko gorivo“ za vlastite, likovne asocijacije. Oni su: Dragan Ignjatov, Dragan Jovanović, Zorica Jovanović Ignjatov, Teodora Nikolić, Dankica Petrovska, Ljubica Radović, Tomica Radulović, Marija Solujić, Aida Camović, Vanja Čanković i Slavica Šalović Novaković.

Dakle, na ovoj izložbi preovlađuje utisak – utisak spomenutih umetnika i utisak kompozitorke koja je zapisala „ono što mi se čini tačnije je od onoga što znam“. Uistinu, utisci čine naš život a znanje ih samo usmerava. Utisak koji se nameće o izložbi je da je subjektivni doživljaj jedini moguć. Objektivan ne postoji niti ga može biti kad se jednim delom nadahnuje drugo.

#related-news_1

Savremenost i prošlost uzajamno se ne isključuju već zajedno rastu i prerastaju u nešto novo, smatrala je kompozitorka. Ono što važi za muziku, važi i za slikarstvo. Činjenica da se jedna u drugoj ogledaju, pomaže nam da dokučimo puteve nadahnuća, pa i lavirinte baštine koji neke podstiču da zakorače u budućnost a neke spotiču. Nema savršenstva bez mane, zato se ni za jedno izloženo delo ne može reći da nije odgovorilo na zadatu temu, ma koliko ona bila intuitivna i poprilično zadirala u naše arhetipove s kojima se često borimo i u snu i na javi. Ne obara se svako drvo prvim udarcem – kaže stara kineska poslovica – te se za ovakav ambiciozni, organizaciono veoma zahtevan koncept budućeg muzeja žene može reći da postepeno dobija konture respektabilnog autorskog projekta Ljubice Radović i njenih saradnika. Dalo se to videti još na prethodnoj izložbi u čast prve srpske slikarke Katarine Ivanović.

Izložba „Ljubica Marić“ otvorena je uz kratak koncert na kome su mladi muzičari izveli dva dela slavne kompozitorke: „Čarobnica“ i „Pesma za flautu“. Celovečerni koncert pak s kompozicijama „Stihovi iz Gorskog vijenca“ i „Iz tmine pojanje“, između ostalog, zakazan je za 8.12. u Legatu Josipa Slavenskog, i za 12. 12. 2021. u MŠ „Mokranjac“ (onlajn), u 19. sati. Izvođači su: Ružica Gojković (klavir), Jelena Šarenac Španović (flauta), Ana Cvetković-Stojnić i Mina Glikorić (soprani), Martina Koljenšić (mecosopran), Milan Obradović (bariton), Mila Smiljković (violina), Đorđe Milošević (violončelo) i Jasmina Raković (klavir), inače organizatorka muzičkog dela programa.

Bonus video: Autoportret Fride Kalo prodat za rekordnu sumu u njujorškom Sotbiju