Film Stric
Predrag Miki Manojlović u filmu Stric Foto: Eclectica/Promo

Sudeći po reakcijama publike i filmskih autora ovo je bio najbolji festival do sada, čulo se danas na završnoj konferenciji za medije u okviru 29. Festivala evropskog filma Palić, na koji će zavesa biti spuštena večeras.

Medijima se na današnjem susretu prvi obratio Ištvan Borbaš, dobitnik nagrade Underground spirit, koja mu je sinoć uručena, istakavši da mu priznanje na Paliću znači, naročito zbog imena nagrade.

– Bio sam veoma iznenađen činjenicom da još postoje ljudi koji prate moj rad, naročito onaj sa Rojem Andersonom, svojevremeno dobitnikom nagrade Lifka, koji je ovde došao vozom. Videli smo se pre tri nedelje, napustio je Stokholm, ponovo može da radi, i ima silne planove. Čini mi se da smo obojica završili s dugometražnim filmovima, malo smo stari za to. Ali, kratkometražne ćemo sigurno raditi.

Pričajući o radu s Andersonom, Borbaš je ukazao da od 1984. godine rade specifičnim stilom po kojem su postali znani, što je kulminiralo filmom „Golub sedi na grani razmišljajući o postojanju“, za kojeg su dobili Zlatnog lava u Veneciji:

Ištvan Borbaš Foto:Damir Vujkovic;

– Posebno smo se bavili figurativnim slikarstvom, posmatrali likovne umetnike dok rade i biraju svoje motive. Naizgled je to nevažan motiv, koji međutim dobija univerzalno značenje. U mom malom selu se nalazi ceo univerzum, da citiram Tolstoja. Scene su naizgled trivijalne, ali njima smo pokušali da prikažemo ceo svet u kojem živimo. Mladima danas dajem savet da umetnik mora da čita književna dela. Kada bi više čitali time bi u svojim filmovima stvarali jedinstvenije slike – poručio je kultni švedski snimatelj i direktor fotografije.

A ako je za neki film vladalo interesovanje na Paliću, onda je to ostvarenje „Stric“, koje je sinoć prikazano. Toliko je publike želelo da gleda film da su ljudi maltene sedeli na podu tokom projekcije u bioskopu Abazija. Zbog toga su organizatori Palićkog festivala odlučili da večeras publici daju još jednu priliku da vidi „Strica“, koji je nedavno osvojio nagradu Proksima u Karlovim Varima. Komentarišući jagmu publike autorska ekipa hrvatsko-srpskog filma, reditelji Anrija Mardešić i David Kapac, glumac Roko Sikavica, i producent Ivan Kelava priznali su na susretu s medijima da su bili u šoku što su ljudi unosili stolice da bi gledali film, a još im je neverovatniji bio prizor dve gospođe, koje su razmenjivale jednu stolicu kako bi videle „Strica“.

Objašnjavajući šta je iniciralo film, kazali su:

Ekipa filma Stric Foto:Damir Vujkovic;

– Shvatili smo da imamo zajednički problem. Znate, imali smo puno prijatelja u detinjstvu koji su imali rođake u inostranstvu. I svi oni su imali bolje igračke nego mi. Zato smo želeli da ispričamo priču o tim detinjim danima. Iz čiste ljubomore i zloće nastao je dakle film (smeh). Hteli smo uzeti uspomenu, obiteljske odnose koje svi delimo i da ih onda stavimo u više žanrovskih okvira – objasnili su, a na pitanje zašto su izabrali Predraga Mikija Manojlovića za glavnu rolu, odgovorili su:

– Izbor Mikija Manojlovića je bio realan, zato što je on najbolji. Fanovi smo onoga što je snimio od nas, i u inostranstvu. Da nam ponude Toma Kruza radije bismo radili s Mikijem!

Govoreći o specifičnom uglu iz kojeg posmatraju porodicu u filmu, podsetili su i na ovo:

– Porodica je jedna jedinica represivnog sistema, i to se može primeniti i na opšte, na društvo. Bilo kakva vrsta protesta može odvesti u nešto bolje ali svi se plaše i žele da ostane sve status kvo. Porodica koliko god disfunkcionalna želi da opstane. To je možda ugovor s đavolom, ali svako pristaje na to, jer zašto reskirati svog voljenog!

Predstavljeni su i autori filmova „Igrani film o životu“, „Neispričana priča Fatme Kajadži“, a Emre Kajiš, reditelj turskog ostvarenja „Anadolski leopard“, koji je viđen u okviru „Paralela i sudara“, naveo je da se zaljubio u kinematografiju kako bi donosio istinske priče koje diraju publiku, a ne manipulišu, dodavši da je njegov naslov prepun dvostrukih značenja.

Ilija Tatić i Radoslav Zelenović Foto:Damir Vujkovic;

Ilija Tatić, izvršni producent smotre na Paliću istakao je da nikad pre nije bilo ovako dobrih reakcija na festival, koji je po njegovoj oceni bio najsadržajniji do sada, dok je Radoslav Zelenović, direktor festivala kazao na završnoj konferenciji za štampu da su dobili ono što su očekivali od 29. Festivala evropskog filma Palić i podsetio da opstati 30 godina u ovom vremenu nije nimalo lako.

– Vidimo se 15. jula naredne godine!

Bonus video: Miloš Đukelić o Kanskom festivalu

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar