Milan St. Protić Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

Savremeni Srbin ili Srpkinja veruju u laži, vradžbine, predrasude, nadrilekarstvo, robuju praznoverici, samozvanim šamanima, horoskopima i gledanju u kristalnu kuglu, kaže za Nova.rs istoričar i pisac Milan St. Protić.

Piše: Biljana Dimčić

„Junak ove knjige našao se u samom grotlu istorijskih zbivanja, sudbonosnih koliko i tragičnih, što su zadesila evropski komad Zemljine lopte i nas Srbe na njenom jugoistoku u periodu od 1941. do 1954. Redovi koji slede su atipična hronika tih događaja, onog što se odigralo pre i onog što se desilo posle“, reči su kojima Milan St. Protić otvara novi roman „Ime joj je Glorija“, dodajući:

„Svaka priča ima četiri strane: našu stranu, njihovu stranu, istinu i ono što se zaista dogodilo.“

Ime joj je Glorija Foto:https://www.arhipelag.rs/

Nova knjiga akademskog profesora istorije, pisca, bivšeg diplomate i političara Milana St. Protića „Ime joj je Glorija“ izašla je iz štampe u izdavačkoj kući ,,Arhipelag“. Morton Samuilo Smit, junak romana Milana St. Protića, profesionalni je američki istoričar i profesor na Кolumbija univerzitetu u Njujorku. Potraga za tajnim jevanđeljem po Marku odvodi Mortona Smita u grotlo Drugog svetskog rata i građanskog rata u Jugoslaviji, a kasnije i u socijalističku Jugoslaviju, gde sreće ljude kakve pre nije znao i svedoči nesvakidašnjim događajima i sudbinama.

Knjiga je, kako objašnjava Milan St. Protić u razgovoru za Nova.rs, pripremana kao zasebno delo, a ne kao produžetak već objavljenih romana „Sinajsko jevanđelje“ i ,,Roman o poraženima“. Po strukturi kompleksan, vrlo nadahnut, činjenično potkrepljen, neočekivano interpretiran roman sagledava istorijske okolnosti iz sasvim drugačijeg ugla, uzbudljivo pokrivajući i ljubavnu dimenziju. Ovaj višeslojan roman otvara teme poput odnosa crkve i države, zatim istorijske okolnosti tokom Drugog svetskog rata, predistorijske odnose u tadašnjoj Jugoslaviji, nauku koja je često usamljena pred stvarnošću i njenim akterima, kao i ljubavne odnose između glavnog junaka Mortona i Bele, majora Muslina i srpkinje Ivanke …

– Kroz roman se prepliću dve priče koje se, naposletku, stapaju u jednu. Prva se bavi traganjem biblijskog istoričara Mortona Smita, Amerikanca sa Univerziteta Kolumbija u Njujorku, za tajnim jevanđeljem po Marku u čežnji za svetskom slavom. Druga je priča naša, srpska priča, ona s izgubljene strane u građanskom ratu 1941-1945. To je priča o sudbinama onih što su ostali verni „kralju i otadžbini“, onih što su zaslužni za operaciju „Halijard“ i spasavanje više stotina savezničkih avijatičara. Želja mi je bila da verodostojnost, istinitost prohujalih događaja i ljudi zatečenih u njima, predstavim u pripovedačkoj formi. U romanu ima i intimnih, veoma ličnih, omaža mojim omiljenim američkim piscima Emersonu, Dikinsonovoj, O´Nilu… Ima i drugih ličnosti od krvi i mesa sa izmenjenim imenima i prezimenima, ali s onim osobinama koje te ličnosti u stvarnosti poseduju ili su posedovale. Kao i u ranijim pripovedačkim pokušajima, i ovde je autorova imaginacija svedena na minimalnu meru, a i tad u skladu sa zakonom najverovatnijeg scenarija – otkriva Milan S. Protić.

Mortona Samuila Smita, junaka romana, zatičemo u istorijskom razdoblju od početka Drugog svetskog rata u Jugoslaviji 1941. i u poratno doba. Upitan gde je u komunizmu bio Bog, Protić odgovara da je to teško i veliko pitanje.

– Pričom o Markovom jevanđelju hteo sam da čitaocu približim „Sveto pismo“, Hristov životopis i pomognem mu da shvati poruku Hristovu. Otud i onaj dug citat iz Markovog jevanđelja. Čini mi se da je našem prosečnom čitaocu „Novi zavet“ prilično dalek i nepoznat. Dostojevski je pisao o tri evropske pogubnosti, misleći pride na levičarstvo: ateizam, nihilizam i imoralnost. Pod nihilizmom je podrazumevao socijalizam. Mada, trebalo bi reći, evangelističko (protestantsko) tumačenje hrišćanstva, o kojem je u romanu reč, nema mnogo dodirnih tačaka sa pravoslavljem Fjodora Mihailoviča. U jednoj ravni, ovo je knjiga o Americi i Srbiji, Amerikancima i Srbima, nesporazumima i izneverama, pouzdanju i razočaranju… I opet sudbine… Ljudske i narodne… Pojedinačne i kolektivne…

Crkva je postala odveć profana

Za rečenicu iz knjige ,,Da li je hrišćanstvo više nesrećnika izbavilo ili gurnulo u smrt?”, tvrdi da je to dilema.

– Zapitanost. Uznemirenost. Jaz između božanskog i ovozemaljskog. Čovekovu sklonost ka netrpeljivosti, istrebljivanju, zlu… Nema mnogo mene u Mortonu Smitu. Možda mi se ponešto otelo. Nesvesno ili podsvesno. A svakako nenamerno. U romanu će se naći i odlomci iz mojih istorijskih spisa koje sam pripisivao različitim likovima u knjizi, tzv. autocitati. Volim da se poigram ponekad sa samim sobom i da se sa sobom raspravljam. Ali i da sebe opovrgavam. Protivrečnosti postojanja. I mojih junaka i mog.

Milan St. Protić Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

Naš sagovornik već neko vreme primećuje da se vrh Srpske pravoslavne odrodio od svoje hrišćanske suštine i da se primiče nekakvom religioznom kultu.

– U narodu zahvaćenom ateizmom kroz nekoliko naraštaja, nije teško preokrenuti stvari i predstaviti ih na naopak način. Crkva nam je postala odveć profana i odveć ovozemaljska. Nema razumevanja za sve ljude, nema samilosti prema drugom, nema iskupljenja i oprosta. Nema preispitivanja i istinske vere. Nažalost, ponavljam. Vidim sebičnost, egocentričnost, vidim pohlepu i raskoš, podaništvo i idolopoklonstvo kao da su se oni Boga odrekli, ako su u njega ikad iskreno i verovali.

Uočavamo u knjizi momente između sporednih likova u studentskom, kasnije i profesorskom životu glavnog junaka Mortona Smita, kao posve realne.

– To su omaži američkim spisateljima i spisateljicama koje sam pominjao. Smitovo iskustvo sa Srbima u Drugom svetskom ratu mislim da se najbolje vidi u njegovom dijalogu sa Dimitrijem Đorđevićem. U stvarnosti Dimitrije Đorđević je bio moj profesor i mentor, čovek za čijeg naslednika u istoriografiji sebe smatram. Dijalog je posve autentičan. U ovom smislu, vredi i Smitov razgovor sa Ivankom J. ranih pedesetih kad ju je, posle svega, presreo na jednoj beogradskoj ulici na Vračaru u cik zore. To je ta neispričana istina. Istina poraženih. Poniženih i uvređenih – ukazuje naš sagovornik.

Poturaju nam se neistine

Iako u knjizi to deluje kao paradoks, Milan St. Protić objašnjava kako je i život čoveka sami paradoks.

– Ako nije besmislen. I uzaludan. Suviše često nepravedan. Dimitrije i Jelica su u rat uterani, gurnuti, tuđom voljom. Branili su svoje kako su znali i umeli. U najboljoj, najčistijoj pobudi. Morton Smit je sam izabrao rat, videvši u njemu šansu za ostvarenje svog ambicioznog sna. Oni su zaglavili teške robije ostavljeni na cedilu, on je svoju ambiciju ostvario uz pomoć jednog od njih. U tom pokolenju Srba, ogorčenost nikad nije izgubila ljudskost. Individualna prijateljstva su se pokazala jačim od velike politike. Bar donekle.

Na pitanje u šta običan čovek veruje kada je zasipan poluinformacijama ili pre neistinama, a manje dobrim knjigama, Milan St. Protić odgovara:

– To je najgore. Savremeni Srbin ili Srpkinja veruju u laži i obmane, veruju u vradžbine, predrasude, nadrilekarstvo, robuju praznoverici, samozvanim šamanima, opsenarima, horoskopima i gledanju u kristalnu kuglu, karte, pasulj. Lažnim prorocima. Ali ništa od toga nije slučajno. Radi se o manipulaciji, smišljenoj i organizovanoj za ispiranje mozgova narodu. Poturaju mu se neistine, banalnosti i koještarije svake vrste. Iza toga uvek, zakonomerno, stoji vlast, pogotovu ona koja teži apsolutizmu.

Milan St. Protić Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

Pravi lek koji bi otreznio Srbiju jeste dobra škola, jer nema boljeg sredstva za pobedu nad manipulacijom, podseća Milan St. Protić i na kraju dodaje:

– Osvešćenost, produhovljenost, prosvetiteljstvo, istinsko znanje, dokazivo i proverivo. Otvorenost umova. Sloboda medija. Bojim se da je u današnjoj Srbiji namera upravo suprotna. Podvrgnuti smo indoktrinaciji od Broza, preko Miloševića, do dana današnjeg. Mi i ne znamo šta znači sloboda mišljenja. Šta je pravo, a šta krivo, ne znamo više ni šta je dobro, a šta zlo. Nije lako shvatiti Ajnštajnovu teoriju relativnosti, na primer. Mnogo je lakše prihvatiti da žene plavih očiju potiču s Marsa, na primer…

Bonus video: Milan St. Protić

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare