Foto:Dragan Mujan/Nova.rs/Vesna Lalić/Nova.rs/Marija Mladjen/ATAImages/TANJUG/ JADRANKA ILIĆ

Srđan Dragojević, Mladen Đorđević, Ivan Ikić, Nenad Pavlović, samo su neki od autora čiji su projekti podržani od strane Komsije i Upravnog odbora Filmskog centra Srbije. Dragojević, čija dva filma su dobila novac, je i među odbijenima, ali za druge projekte i to čak četiri.

Filmski centar Srbije (FCS) objavio je rešenja o dodeli finansijskih sredstava u različitim kategorijama među kojima su Sufinansiranje proizvodnje domaćih dugometražnih igranih filmova, zatim Sufinansiranje domaćih dugometražnih igranih filmova za decu i omladinu, te Sufinansiranje razvoja projekata domaćih dugometražnih igranih i dokumentarnih filmova.

Kada je reč Sufinansiranje razvoja projekata domaćih dugometražnih igranih i dokumentarnih filmova, FCS usvojio je predlog Komisije da dodeli sredstva sledećim projektima:

“Avijatičari”, režija Boriša Simović – 1.200.000 dinara.

Istorijska melodrama je najbliže žanrovsko određenje ove teme koja svakako ima nacionalni značaj (osnivanje srpske avijacije u osvit tragičnih i herojskih istorijskih događaja pred balkanske ratove i u osvit Prvog svetskog rata). Dakle, jedan istorijski segment koji je ostao potpuno neobrađen, piše između ostalog u obrazloženju FCS.

“Vreli mesec”, režija Nenad Pavlović – 1.200.000 dinara

Nakon velikog uspeha filma “Trag divljači”, ovo je drugi film Nenada Pavlovića. Nagrađivani roman “Luna caliente”, argentinskog pisca Mempa Đerdinelija, poslužio je za film i građenje ove univerzalne priče, koja može da bude adaptirana za bilo koju sredinu u svetu, pa i našu. Glavni junak, mlad i uspešan doktor prava vraća se iz inostranstva u svoj rodni grad u srpskoj provinciji. Poseta familiji, starih porodičnih prijatelja i susret sa njegovom petnaestogodišnjom ćerkom anđeoske lepote, dovodi ga do fatalnog gubitka kontrole i sleda tragičnih događaja…

Nenad Pavlović Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

“Stara majka”, režija Momir Milošević – 1.200.000 dinara,

Scenario je smešten u savremeni kontekst gde ova alegorijska priča od samog početka namerava da impregnira gledaoca egzistencijalnim strahom. Strah od beskućništva, gubitka razuma i konačno – smrti – pokreće glavnog junaka Stribora. Žanrovski ovaj film možemo odrediti kao psihološki horor. Scenario je izuzetno dramaturški kompaktan. Snažno odjekuju hičkokova rešenja koja se prepliću sa surovim realističkim postupkom najboljih filmova Živojina Pavlovića.

“Ženarnik”, režija Ivan Ikić – 1.200.000 dinara.

Distopijska priča o zlu kao ontološkoj sudbi ljudskog bića, utemeljen u prozi i poetici velikog Aleksandra Tišme (scenario je rađen prema istoimenom Tišminom romanu). Ova upotreba čoveka je radikalna i u Ikićevom scenarističkom predlošku je temeljno sprovedena. Scenario, pored vapaja za humanošću, ima i snažan feministički stav koji otvoreno staje na stranu ženskog bića kao potlačenog činioca u socijalnoj strukturi. Scenario je izuzetno precizan, smatra FCS.

Ivan Ikic reditelj
Ivan Ikić, reditelj Foto:Vesna Lalić/Nova.rs

“Trn”, režija Gvozden Ilić – 1.200.000

Film se bavi grupom šesnaestogodišnjaka koji se zavetuju da nikada nemaju seks. Baziran je na drami “Buđenje proleća” Franka Vedekinda. Likovi i određeni punktovi u scenariju su inspirisani dramom, ali je priča rekontekstualizovana u savremeno srpsko društvo, stoji u rediteljskoj eksplikaciji. Komisija ističe da “srpska kinematografija može da očekuje originalan, beskompromisan i nadasve inteligentan film”.

“Pljačka milijardera”, režija Uroš Tomić, 600.000

Fenomen vrlo poznat našoj javnosti – kako su Jugoskandik i Dafiment banka prevarile naše građane koji su preko noći postali milijarderi na početku devedesetih, u vreme hiperinflacije, ratova.. Na veoma zanimljiv i istraživački način, autori osvetljavaju burna dešavanja našeg društva u tom vremenu i kontroverzne likove Dafine Milanović i Jezdimira Vasiljevića.

“78 dana”, režija Ivica Vidanović – 400.000

Dugometražni dokumentarni film zamišljen je kao svedočanstvo o NATO bombardovanju naše zemlje iz vizure proslavljenih sportista i trenera koji su u tom trenutku angažovani u inostranstvu. Učestvuju Vlade Divac, Željko Obradović, Vanja Grbić, Dejan Stanković… Komisija je prepoznala izuzetan značaj filma u smislu potrebe za rasvetljavanje ove teme, koja nas tišti i zauvek će ostati rana našeg entiteta.

Odbijeni su projekti:

Igrani film “Ubice” Milutina Petrovića, čak dva filma Srđana Dragojevića “Balkan (Paša)” i “Zlatno doba”, novi film Matije Gluščevića “Put u utrobu”, Siniše Cvetića “Jeza”…

Za Sufinansiranje proizvodnje domaćih dugometražnih igranih filmova, FCS je usvojio predlog Komisije da dodeli sredstva sledećim projektima:

“Osmi mart (Harmonika)” Srđana Dragojevića – 41.000.000

Vesna je sredovečna profesorka Pedagogije slobodnog vremena. Postala je alkoholičar nakon razvoda. Muž sa kojim je provela dvadeset šest godina ju je ostavio zbog najbolje porodične prijateljice.

Posle njenog pripitog, ali i upečatljivog govora na studentskim demonstracijama, Vesnu pozivaju u ambasadu Sjedinjenih američkih država u okviru projekta Moćne žene. Napivši se, ona u ambasadi izaziva skandal, ali zadobija poverenje svog sina i svoju slobodu da bude ono što želi.

Srđan Dragojević, Srdjan Dragojević Emisija Utisak nedelje
Srđan Dragojević Foto: Ivan Dinić/Nova S

„Osmi mart“ je satira društvenih prilika i okolnosti u Srbiji i svetu, te odlična analiza položaja žene „sa problemom“ u našem društvu. “Osmi mart” je jedan raskošan scenario koji razbija tabu ženskog alkoholizma, otkriva licemerje našeg društva i raskrinkava nikada iščezli imperijalizam velikih sila, piše u obrazloženju FCS.

“Poslednji pirati” Srđana Anđelića – 42.000.000

“Poslednji pirati“ je ljubavno pismo filmu. Meta filmska i meta savremena dekonstrukcija domaćeg ali i evropskog i filma uopšte. Film „Poslednji pirati“ je oštra kritika koja raskrinkava pažljivi svet fondovskih kinematografija, koja nije samo pravi biser beogradskog humora, već zadire dublje dodirujući probleme celokupnog savremenog društva. Srđanu Anđeliću, scenaristi sa prepoznatljivim rukopisom, želimo uspeh u njegovom drugom rediteljskom ostvarenju, sa nestrpljenjem čekajući premijeru ove komedije o prijateljstvu sa pevanjem i plesanjem, poručuju iz FCS.

Srđan Anđelić Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

„Sapun“ Momira Miloševića – 25.000.000

U bliskoj budućnosti u Pirot dolazi Vukašin (31) zadužen da tokom ekonomske krize, kao neka vrsta izvršitelja, zatvara preostala preduzeća i fabrike u državi. Svestan nemoralnosti svog posla trudi se da izbegava konflikte. Usput traži svoju rođaku, Ljubicu, ne bi li je povezao u Beograd gde je očekuju posao i bolja budućnost. Istražujući Ljubičin nestanak, otkriva fabriku sapuna koja je odavno trebalo da prestane sa radom, a koja je izvorište zla koje uništava ljudske živote i prirodu.

Ovaj izazovan, talentovano i beskrajno inteligentno napisan scenario govori o zemlji koji ljudi oduvek osećaju u susretu sa nasiljem i nepoznatim silama. U trenutku kada su svetska ravnoteža i klima poremećani, kada se očekuje nova preraspodela moći, a nikome nije jasno kako će izgledati novi svet i da li će ga biti, ova priča deluje moderno, jasno i zaokruženo.

“Ljubavna soba” Mladena Đorđevića – 42.000.000

„Ljubavna soba“ — novi filmski projekat za našu kinematografiju specifičnog autora – scenariste, reditelja i producenta Mladena Đorđevića koji inspiraciju kao da stalno crpi iz nasleđa „Crnog talasa“ reinterpretirajući ga u novom, savremenom svetlu, u sebi sadrži poetsku snagu Žike Pavlovića i neuobičajenost Makavejeva i doslednost realizma jednog Žilnika. Ta Đorđevićeva „Ljubavna soba“ je ona — zatvorska, i samim tim ispunjena marginalnim likovima, ljudima sa ruba društva zadešenim na jednom veoma ekstremnom mestu.

Foto:Nemanja Jovanović/Nova.rs

„Stanovnicima“ takvog mesta ljubavni odnosi su osujećeni, ugroženi, njihova nadanja izneverena. I sam suštinski pojam ljubavi kao da je gurnut na marginu i stavljen u zatvor poput glavnih aktera. Samim tim u priči neminovno se nameću teme slobode i smisla postojanja, a autor na sebi svojstven način postavlja i razrešava ova pitanja samo prividno u kontekstu telesnosti i seksa, dok se suština krije u odbrani ljudi sa margine i njihovog prava na minimum dostojanstva i ljudskosti. Sa univerzalne tačke gledišta tema ovog filma je ljubav u savremenom svetu, a on tome pristupa sa stavom da ljubav kao da je napadnuta i ugrožena sa svih strana…

Odbijaju se: Goran Matić za “U međuvremenu”, Vladimir Tagić za “Zlatnu kacigu”, ali i ponovo Srđan Dragojević ovoga puta za “Bilo jednom na istoku” i “Škartovi”, zatim “Mala noćna muzika” u režiji Dejana Zečevića, kao i Andrej Šepetkovski za “Nagradu”. Odbijen je i Predrag Ličina za film “Virus patološke dobrote” i Miloš Avramović za “Sobu za dečake”, te Ognjen Sviličić za “Nivo tolerancije”…

U kategoriji Sufinansiranje domaćih dugometražnih igranih filmova za decu i omladinu podržan je drugi projekat Srđana Dragojevića “Mliječni zubi” sa 31.600.000, kao i film “Hunsko leto” Kristine Đuković i Nedeljka Kovačića sa 28.400.000.

“Hunsko leto”, dramskom radnjom, likovima i osnovnom temom, pripada žanru avanturističkog dečjeg filma. U osnovi priče je, vešto utkana, poznata legenda o grobu čuvenog hunskog osvajača Atile, sa kojim je, navodno, zakopano i njegovo blago. Mesto groba je nepoznato, ali se pretpostavlja da se nalazi negde u Panonskoj niziji. Glavni junak je dečja družina koju čini petoro dece, uzrasta od jedanaest godina – Senka, Teo, Srboljub, Laslo i Kenan. Oni slučajno dolaze u posed bitnog artefakta koji ukazuje da je na mestu njihovog idiličnog vojvođanskog sela, sa simboličnim nazivom – Zlatna dolina, bilo negdašnje hunsko stanište. Tu počinje njihova zajednička potraga za blagom, ali i za pravdom i istinom.

Duhovitost dijaloga, pored napetosti radnje, obećava dobru recepciju od strane ciljne grupe – pre svega dece do ranijeg tinejdžerskog uzrasta, ali i kod odraslih željnih ovakvih filmova iz svoje mladosti.

“Mliječni zubi” su arthaus omnibus za mlade, adaptacija šest priča iz istoimene zbirke popularne regionalne spisateljice Lane Bastašić. Različiti junaci, uzrasta od 6 do 14 godina, od kojih je svaki nosilac svoje priče, suočavaju se sa autoritetima i strahovima raznih vrsta, preispitujući ih i najzad ih pobeđujući na sebi svojstven način. Nekada je to preispitivanje crkve i pokušaj da se pojmi spiritualno, nekada suočavanje sa smrću i prolaznošću, a nekad dugo odlagano sukobljavanje sa preterano ambicioznim roditeljima ili pak surovim školskim nastavnicima. Rediteljski pristup je jasno i upečatljivo ocrtan, ton i atmosfera filma su jasno definisani.
Raznovrsnost filmskog jezika koji se motivisano menja iz priče u priču neprestano donosi nova vizuelna uzbuđenja. Takav pristup obećava da će držati pažnju omladinskoj publici naviknutoj na kraće forme i naglu promenu žanrova kroz konzumiranje kratkih sadržaja preko socijanih mreža.

Srdjan Dragojevic reditelj
Srđan Dragojević Foto:Dragan Mujan/Nova.rs

Vešto napisan scenario u kome je atmosfera mračna i napeta, a fantastični elementi, kojih ima u pojedinim pričama, na ivici horora, prikazuju detinjstvo na krajnje nesentimentalan način. Zbog ovog autentičnog pristupa, u kome nema mesta ulepšavanju stvarnosti, projekat je poziv za ciljnu grupu (omladinu) i njihove roditelje da stupe u dijalog na teme koje zadiru u samu srž odrastanja, smatra komisija FCS.

Odbijeni su filmovi „Tajna starog hotela“ u režiji Milene Grujić i „Samo ne ti“ Sretena Jovanovića.

Bonus video: Počasna bioskopska sedišta rediteljima – 60 godina DKC-a

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar