U novembru planiramo da počnemo probe za nove predstave za decembar. Mada, skeptičan sam da će tada pozorišta raditi, bićemo srećni ako izguramo novembar a onda će nam verovatno slediti period bez publike. Bar da radimo probe i da se spremimo kada bude bolja situacija da premijerno prikažemo nove predstave, zabrinuto priča za Nova.rs upravnik Ateljea 212 Novica Antić.
Protiv novog naleta koronavirusa beogradska pozorišta se bore optimizmom. Radi se punom parom, održavaju se probe i pripremaju premijere nakon najduže pauze u radu teatara nakon Drugog svetskog rata, izazvane pandemijom.
Upravnici glavnih beogradskih pozorišta, u razgovoru za Nova.rs, napominju da se ponašaju tako kao da Kovid-19 neće opet zatvoriti vrata Talijinih hramova.
Stvaralački zalet uhvatili su jos 4. septembra kad je održana prva predstava posle karantina. Reč je o komadu „Trpele“, u režiji Bobana Skerlića odigranom u “BDP areni”, novoj, letnjoj sceni Beogradskog dramskog pozorišta. Pet dana kasnije, održana je premijera drame Maksima Gorkog “Vasa Železnova i drugi” u režiji hrvatskog reditelja Zlatka Svibena u
Narodnom pozorištu.
Atelje: Još jedna premijera u oktobru
Novica Antić, upravnik Ateljea 212, podsetio je da su septembarskom odlukom Vlade pozorište i bioskopi izuzeti od opštih mera zaštite.
– Znači, mi imamo one posebne mere, do 500 ljudi, trećina sale, pridržavanje sanitarnih mera, merenje temperature, a to nije ukinuto. Mi ćemo i dalje raditi osim ako se ne ograniči kretanje kao u Parizu, odnosno ako se ne pogorša situacija pa se ta odluka o izuzeću ukine. U ovom trenutku se ponašamo kao da je normalna situacija, planirali smo predstave, ali videćemo na koordinaciji kako će dalje biti – kaže Antić i naglašava da su vodili računa da predstave imaju manji broj izvođača.
Veli da će 24. oktobra imati premijeru komada “Jedan Pikaso“, u kom igraju Tihomir Stanić i Sofija Juričan. Od septembra su premijerno izvedene predstave “Dabogda te majka rodila” Vedrane Rudan u režiji Tanje Mandić Rigonat, “Ruska smrt” Irine Vaskovske u režiji Ade Lazić i “Pred svitanje” Filipa Grujića u režiji Anđelke Nikolić.
– Bolje išta nego ništa. Posebno mi je drago zbog glumaca koji su imali užasan period tokom proleća i nisu igrali. Evo opet su probe u pozorištu, opet se radi, igra se, i publika dolazi, iako je to 110 ljudi po predstavi, sakupi se značajan broj posetilaca na kraju meseca. I to je nekakva dobit u odnosu na Brodvej, kao i druge velike umetničke kuće u svetu koje ne rade – zaključio je Novica Antić.
Terazije, JDP: Čeka se odluka
Njegov kolega Aleksandar Đaja, upravnik Pozorišta na Terazijama koje obeležava 70. godina postojanja, potvrdio je da se i kod njih oktobarski repertoar odvija normalno a novembarski će objaviti nakon koordinacije pozorišta koje je zakazano za danas i sutra.
– Igramo mjuzikl “S druge strane jastuka“ inspirisan Bajaginim pesmama u režiji Juga Radivojevića do kraja meseca. Za sada nemamo nikakve preporuke da nešto menjamo, osim onih koje su već na snazi i koje poštujemo. Mi se ne bavimo analizama odluka Kriznog štaba nego se rukovodimo onim što dobijemo od Sekretarijata za kulturu – rekao nam je Đaja.
Prva predstava nakon šestomesečne u Jugoslovenskom dramskom pozorištu bila je „Lorencačo“ Alfreda de Misea, u režiji Borisa Liješevića. Kako nam je nezvanično rečeno iz ovog teatra, o aktivnostima tokom narednih meseci ne žele da se izjašnjavaju dok pre sastanka svih pozorišta. Ali, ono što se zna, jeste da u novembru očekuju premijeru Nušićeve “Pučine“ u režiji Egona Savina.
Beogradsko dramsko: Dve premijere u novembru
Beogradsko dramsko pozorište je novembarski repertoar objavilo još pre deset dana, u tom periodu planiraju put na tri festivala.
– Takođe, imamo dve premijere tokom narednog meseca a to su “Jugojugoslavija“ po tekstu i u režiji Bona Parka koja je zakazana za 20. novembar i osam dana kasnije Fasbinderove “Kišne kapi na vrelom kamenju“ u režiji Juga Đorđevića – kaže upravnik BDP Jug Radivojević, i dodaje da je briga zbog virusa korona konstantna.
– Ali nam je s druge strane pojačana radna aktivnost da bismo to iz dana u dan prevazilazili. Imamo tešku situaciju ali borimo se, kao i svi.
On podseća da su od otvaranja sezone imali nekoliko premijera. To su “Ružni, prljavi, zli”, prema tekstu Slobodana Obradovića, zasnovanom na čuvenom filmu Etorea Skole, rediteljke Lenke Udovički.
Zatim, projekat Tomija Janežiča “Nije to – to; Studija Fausta”, po tekstu Simone Semenič, nastao u saradnji sa sarajevskim SARTR-om, Zetskim domom sa Cetinja i Međunarodnim teatarskim festivalom MESS. A u subotu bi trebalo da bude održana premijera komada “Čitač“, po romanu Bernarda Šlinka, u dramatizaciji Fedora Šilija i u režiji Borisa Liješevića.
Getsbi odložen, sledi Gavran fest u Madlenijanumu
I pozorište “Boško Buha” nastavilo je sa radom a premijerom “Snežana i sedam patuljaka” u režiji Snežane Trišić obeležilo je svoju 70. sezonu.
Teatar Vuk u Ustanovi kulture “Vuk Karadžić” u režiji Miška Milojevića izveo je predstavu “Tica”, rađenu po romanu “Birdy” Vilijema Vortona i pozorišnom komadu Naomi Volas.
Opera i teatar Madlenianum je svoju 23. sezonu otvorila 3. oktobra sa mjuziklom “Jadnici” u režiji Nebojše Bradića. Najavljen je povratak predstave “Veliki Getsbi”, po romanu Frensisa Skota Ficdžeralda koju je u u pozorišnu formu pretočio Hristo Bojčev, u režiji Ane Radivojević Zdravković ali je iz tehničkih razloga otkazana.
Poseban događaj u biće biti Gavran fest od 22. do 25. oktobra, festival najizvođenijeg i najprevođenijeg hrvatskog dramskog pisca Mira Gavrana kada će biti prikazane četiri predstave nastale po njegovim delima.
Posle šestomesečne pauze i Zvezdara teatar je nastavio sa radom a prva predstava koja će otvoriti vrata pozorišta bila je „Voz“ Komraka Makartija, u režiji Voje Brajovića. Za novembar se očekuje premijera komada „Berači snova“ po tekstu Vladimira Đurđevića, a u režiji Božidara Đurovića.
Narodno pozorište: Očekujemo premijeru “Orlanda”
Upravnica Narodnog pozorišta Ivana Vujić podseća da je danas redovna koordinacija pozorišta, na kojoj će se usaglasiti prvenstveno oko predstojećih premijera zbog umetničkih stvaralaca koji rade u više kuća.
– Za sada ne postoji nikakav problem što se tiče koronavirusa. Mi se trudimo da uz sve mere opreza izvodimo planirani repertoar. Publika je veoma pažljiva, ponaša se odgovorno, sve je na visokom nivou. Ja sam na svim događajima, pre svega zbog zaštite naše publike i izvođača. Pored osnovnih mera mi smo, između ostalog, napravili pleksiglas barijere za svirače, duvače. Sve kako treba, trudimo se, struka zna da nas pouči, a mi nastavljamo da razvijamo svoje ideje, videćemo kakve će bti okolnosti. Iskreno se nadam da ćemo svi biti disciplinovani i stati ovoj pošasti na put – u dahu nam je rekla Vujić.
Ona naglašava da nacionalni teatar ima neku vrstu kriznog štaba koji svaki dan zaseda.
– Mi smo velika kuća i svakodnevno pratimo razvoj situacije. Imamo čak i redare koji kontrolišu po zgradi da li se svi pridržavaju propisanih pravila. Sada naravno pravimo repertoar za novembar koji će odgovarati broju publike koji je dozovljen. Očekujemo premijeru drame Virdžinije Vulf “Orlando” u dramatizaciji Tanje Šljivar, u režiji Bojana Đorđeva, u koju uvodimo neke mlade glumce u Narodno pozorište i radujemo se tome – priča Ivana Vujić i dodaje da spremno idu u susret obeležavanju desetogodišnjice Muzeja i dana Narodnog pozorišta 22. novembra.
Ne odustaju ni od internacionalnih projekata koja su planirali, kao što je dolazak Izabel Iper u martu.
– Moram vas podsetiti da su svi nemački stručnjaci rekli da je najbolja i najdisciplinovanija publika pozorišta, opere i baleta. I mi sve radimo kako treba i naša publika je takva, nada je tu.
Da je nada tu, govori i to da su održani brojni pozorišni festivali. Umesto u martu, 65. Sterijino pozorje otvoreno je u septembru. Održani su Šekspir festival, Pozorišno proleće u Šapcu, pa Joakim fest u Kragujevcu, Pozorišni dani Jovana Đorđevića u Senti… Trenutno su Dani Zorana Radmilovića u Zaječaru a za koji dan počinje “Vršačka pozorišna jesen“.