Predstava "Dabogda te majka rodila", Foto:Boško Đorđević

Mnogo je čudno videti publiku sa maskama, u proređenom gledalištu u kome je samo 110 ljudi. Vidiš upkakane oči u publici, čuješ smeh, ali ne vidiš lica. Stvarno je specifična situacija i novo iskustvo. Predstava je ista, samo je naš osećaj drugačiji, kaže za Nova.rs rediteljka Tatjana Mandić Rigonat nakon pretpremijere predstave “Dabogda te majka rodila” prema romanu Vedrane Rudan. Predstava je završena još u martu, a nakon generalne probe 11. marta u Ateljeu 212 pozorišta su prestala sa radom zbog izbijanja pandemije. Nakon šest meseci predstava je obnovljena i premijera je zakazana za večeras u 20 sati na sceni “Mira Trailović” pod otvorenim krovom sa razmakom u publici, uz obavezne maske i dezinfekciju na ulazima - kapacitet ograničen na 110 gledalaca.

Književnica Vedrana Rudan neće prisustvovati premijeri, kao što je ranije za Nova.rs najavio direktor Ateljea 212 Novica Antić, a razlog je korona.

– Vedrana Rudan nažalost ne dolazi na premijeru zbog korone, ali mi smo sa ovom predstavom pozvani na međunarodni festival u Rijeci u novembru tako da će tada videti predstavu – navodi Tatjana Mandić Rigonat.

Tanja Mandić Rigonat/ Foto: Dalibor Danilović

Dramatizacija njenog romana, na scenu donosi priču o odnosu žene u zrelim godinama i njene majke koju je smestila u starački dom. Odnos majke i ćerke je slojevito protkan najrazličitijim emocijama, pitanjima i osećanjima krivice i kajanja, a opet željom da se oslobodi tereta, ćerka se sve vreme pita šta je taj odnos i gde su granice ljubavi i tolernacije.

Svetlana Bojković, Marta Bereš, Jovana Stojiljković, Dara Džokić, Isidora Minić, Dragana Đukić, Sofija Juričan, Ljiljana Stjepanović, Branka Šelić, Feđa Stojanović igrali su preksinoć pred publikom na otvorenoj generalnoj probi i sinoć pretpremijeru.

– Čudno se osećam s obzirom da je predstava bila gotova još u martu i onda je prošlo pola godine. Ja nemam takvu pauzu u svom iskustvu, kao što je nemaju ni glumci, da šest meseci nisu stali na scenu. Mnogo je čudno sada videti publiku sa maskama, kao neke nindže, u proređenom gledalištu u kome je samo 110 ljudi. Nove su okolnosti, zaista je poseben osećaj, ali predstava dođe do publike bez obzira da li je gleda 50 ili 350 ljudi – ističe Mandić Rigonat u razgovoru za portal Nova.rs i dodaje da je otvoreni krov Ateljea 212 blagodet jer je svima prijatno u sali.

Foto:Privatna arhiva Tanje Mandić Rigonat

Prve reakcije su odlične, a rediteljka ima utisak da se publika uželela pozorišta.

– Ja sam ovog leta radila predstavu “Gospođa ministarka” u Rijeci i sve je bilo odlično organizovano. Nije bilo te medijske kovid psihoze. Videla sam još letos da pozorište može da funkcioniše sasvim dobro u ovoj novoj stvarnosti, odnosno abnormalnosti. Videćemo kako će biti u Beogradu. Mislim da će publika želeti da se vrati u pozorište – ističe Mandić Rigonat.

Na pitanje kako se šestomesečna pauza odrazila na  predstavu i glumce koji u njoj učestvuju, rediteljka zapaža da je period iza nas na svima ostavio trag.

– Mi smo se promenili, ali ono što je važno je da predstava tokom svake pauze prodiše u organizmu glumca. Vi znate da ste nešto uradili, da je to živelo u vama, da se pojavilo na sceni, da je odigrano (igrali smo tri večeri pred publikom pre prekida rada pozorišta u martu) i svako od nas je sada došao sa novim životnim iskustvom. Mnoge stvari tokom ovih šest meseci su se u nama intimno dogodile, mnogo se toga dogodilo oko nas i sada je pozorište kao neka vrsta utočišta – primećuje Tanja Mandić Rigonat.

Marta Bereš u predstavi „Dabogda te majka rodila“, Foto:Privatna arhiva Tanje Mandić Rigonat

Pozorište, naglašava, dobija na ekstremnoj ozbiljnosti.

– Mi smo sada pred izborom da našu umetnost pozicioniramo u novom vremenu, da se borimo za nju, za njen smisao. Ovo je za sve ljude period propitivanja šta su naši životni prioriteti, šta je smisao našeg života, profesije. Posle šest meseci sa radošću smo se vratili probama, obnovili predstavu, ali je susret sa publikom drugačiji nego što je bio 11. marta. Ljudi tada nisu imali maske na licima, mogli su otvoreno da se smeju, da slobodno reaguju. Sada vidiš upkakane oči u publici, čuješ smeh, ali ne vidiš lica. Stvarno je specifična situacija i novo iskustvo, iako je predstava ista – konstatuje Rigonat i dodaje:

– U martu je to bila još jedna predstava u mom životu i premijera kojoj sam se radovala. Postojalo je veliko uzbuđenje. Sada imam drugu vrstu uzbuđenja. To više nije samo predstava, to je oživljavanje pozorišta, ponovno postavljanje nekih osnova za budućnost pozorišta kao zajednice, susreta glumaca i publike, naše zajedničke stvarnosti, zajedničkog trenutka provedenog u stvarnosti koji je dragocen – ističe rediteljka.

Na molbu da uporedi rad pozorišta u Rijeci i Beogradu u uslovima pandemije, Mandić Rigonat kaže da to nije moguće.

– U Rijeci je bilo leto i Rijeka je ove godine evropska prestonica kulture. Sve je bilo upregnuto da kulturni život bude bogat. Dok sam bila u Rijeci bile su premijere tri dramske predstave, baleta i opere. Izvodili su i svoj tekući repertoar. Pozorišni život je bio bogat. Organizacija je bila fantastična – merenje temperature, publika je dobijala maske u pozorištu, između loža pleksiglasi, u parteru su bila povađena sedišta, ali kada dođe par ili porodica mogli su zajedno da sede. U Beogradu se poštuju drugačije mere predostrožnosti tako da svako sedi sam. Čak i ako dođete sa nekim ipak ćete sedeti odvojeno. Pre i posle svake predstave dezinfikuje se prostor što se isto primenjuje i u Beogradu. Mere su i ovde rigorozne što je dobro, jer to uliva osećaj sigurnosti onima koji dolaze u pozorište i onima koji u njemu rade. Evo sada se korona smirila i ovde tek treba da oživi ono što je u Rijeci još letos bilo živo – ističe Tatjana Mandić Rigonat i dodaje da je Rijeka letos bila „pozorišni svetionik, svetlo u mraku u Hrvatskoj i regionu“.

Ponovo ide u Rijeku 15. septembra na obnovu “Gospođe ministarke” koja će tokom ovog meseca imati pet izvođenja, a planirana je i velika proslava povodom 40 godina rada glumice Olivere Baljak koja igra ministarku.

– Čudno je. Mi smo navikli na puno gledalište. Kada imaš malo ljudi u publici, to znači da ih predstava ne zanima. Sada kada ih ima malo, znači da ih mnogo interesuje. Potpuno je obrnuta logiika. U nama je puno gledalište potvrda kvaliteta, a sada je 110 ljudi potvrda da ljudi žele da gledaju predstavu. Posle predstave nema okupljanja u pozorištu, nema koktela, druženja, paralelnog društvenog događaja. Umetnost je u centru pažnje. Ovo je borba za smisao naše umetnosti, za opstanak pozorišta i za uzajamno poverenje – naglašava Tatjana Mandić Rigonat.

Sutra je prva repriza predstave “Dabogda te majka rodila”, a sledeće izvođenje je u oktorbu.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar