Foto: Shutterstock

Ako se dičimo time da je Festival profesionalnih pozorišta Vojvodine najstariji u zemlji i regionu, a njegovu vrednost nisu prepoznali oni koji se bave preraspodelom sredstava, onda je on bitan samo nama i publici, kaže za Nova.rs Bojana Kovačević, predsednica Zajednice profesionalnih pozorišta Vojvodine, koje je juče izdalo saopštenje u kojem apeluju na nadležne da obrate pažnju na kulturni značaj ove manifestacije koju u kontinuitetu organizuju već 72 godine.

U saopštenju se ističe da je Festival profesionalnih pozorišta Vojvodine osnovan 1947. godine, što ga čini najstarijim pozorišnim festivalom u regionu, ali „odsustvo adekvatne podrške od strane – pre svega Pokrajinskog sekretarijata za kulturu, javno informisanje i odnose sa verskim zajednicama a zatim i Ministarstva kulture Republike Srbije – dovelo je organizatore Festivala do ključnog pitanja – Kome je on potreban?“.

Bojana Kovačević Foto: Narodno pozorište Sombor

– Preispitivanje značaja i važnosti ovog festivala traje već jako dugo jer je on poslednjih godina u izuzetno teškoj situaciji što se tiče budžeta. Po završetku ovogodišnjeg 71. Festivala, negde krajem aprila, sumirani su rezultati i svi u Predsedništvu smo se složli da više nismo u stanju da ga sa toliko malim sredstvima održavamo na nivou na kom on treba da bude posle punih sedam decenija postojanja. A složićemo se da entuzijazam i dobra volja često budu presudni da nešto uspe, ali nikada nisu dovoljni, pogotovo kada je reč o profesionalnom bavljenju bilo kojim poslom – objašnjava Kovačević, direktorka Narodnog pozorišta Sombor.

Podseća da je poslednje četiri godine domaćin festivala Narodno pozorište „Toša Jovanović“ iz Zrenjanina, koje je najviše puta bilo u toj ulozi jer se pokazalo kao izuzetan organizator.

– Od Grada Zrenjanina, festival svake godine dobije 1.000.000 dinara i to su jedina sigurna sredstva na koja možemo da računamo. Kod Pokrajinskog sekretarijata za kulturu i Ministarstva kulture apliciramo na konkursima. Ove godine smo dobili ukupno 950.000 dinara. Ta sredstva nisu dovoljna za održavanje pozorišnog festivala na kome se prikaže šest večernjih i pet predstava za decu, koje predstavljaju ono najbolje iz vojvođanske pozorišne produkcije.

Iz predstave „Semper idem“ Gorčina Stojanovića, Foto: Nenad Lazić/Nova.rs

Ova sredstva, pojašnjava Kovačević, uspeju da pokriju izuzetno male honorare selektora I žirija, nagrade, i eventualno troškove boravka i puta gostiju i novinara.

– Očekivano, sva ta plaćanja kasne po nekoliko meseci dok se konkursi ne okončaju a sredstva ne budu prebačena Zajednici profesionalnih pozorišta Vojvodine. Učesnici su stoga prinuđeni da sami snose troškove svog učešća, što nije slučaj ni sa jednim i mnogo manje ozbiljnim festivalom. Kada bih govorila iz ugla direktorke pozorišta, sećam se slučaja kada je naša predstava „Semper idem“ bila selektovana. Sa jedne strane je velika radost i čast, ali vrlo brzo to pređe u gorak ukus kada shvatite da vam bi vam za odlazak i izvođenje predstave u Zrenjaninu bilo potrebno 800.000 dinara.

„Kus petlić“ Narodno pozorište Subotica Foto:promo

Iz svih tih razloga, dodaje, nezadovoljstvo među pozorištima je veliko, neki teatri su se isključili iz mogućnosti da uopšte uđu u selekciju jer nemaju sredstva za učešće.

– Shodno tome, Predsedništvo Zajednice profesionalnih pozorišta Vojvodine je odlučilo da zauzme stav da je bolje da Festivala ne bude ako će on posle punih 70 godina održavanja biti u ovakvoj situaciji, a smatramo da dugujemo i sebi i publici i stručnoj javnosti da budu upoznati o čemu je reč – zaključila je Bojana Kovačević.

Podsećamo, 72. izdanje Festivala profesionalnih pozorišta Vojvodine trebalo bi da se održi na proleće. Da li će ga biti, zavisi od konkretne podrške Pokrajinskog sekretarijata za kulturu i Ministarstva kulture Srbije.

Bonus video: Marko Marković i Branislav Jerković kumovi u Šekspirovom košmaru

Komentari

Svi komentari (0)