50 godina kontroverznog spektakla: Priča o mjuziklu „Jesus Christ Superstar“

Kultura 17. okt. 202115:01
Podeli:
Jesus Christ Superstar
Foto: Jane Hobson / Shutterstock Editorial / Profimedia

Čuveni brodvejski mjuzikl "Isus Hristos Superstar" premijerno je izveden 12. oktobra 1971. godine, što znači da je ova priča o jednom od najvažnijih pogubljenja u istoriji čovečanstva pretvorena u kontroverzni scenski spektakl, navršila tačno 50 godina. Njenim prikazivanjem počela je britanska invazija na Brodvej i zauvek ga promenila otvorivši vrata za mjuzikle poput "Jadnika" i "Fantoma u operi", 70-tih i 80-tih godina prošlog veka.

Priča počinje u proleće 1970. godine kada je 18-godišnja Ivon Eliman, pevačica i gitaristkinja sa Havaja, završila nastup u jednom londonskom noćnom klubu. U tom trenutku uzbuđeni mladić bez daha izleteo je na binu uzviknuvši:

„Ti si moja Marija Magdalena!“

Bio je to Endrju Lojd Veber, uz Tima Rajsa tvorac ove neverovatne predstave.

„Mislila sam da ima na umu Bogorodicu Mariju“, priseća se Eliman, sada 69 -godišnjakinja, objašnjavajući da joj nije bila poznata biblijska priča.

„Ne, ne, ne, ne, to nije majka, to je prostitutka“, pojasnio joj je Veber.

Prvo se pojavio 90-minutni konceptualni album 1970. godine, jer nijedan producent nije želeo da na scenu postavi „najgoru ideju u istoriji“.

Iako je album doživeo krah u Engleskoj, rok opera sa velikim orkestrom i gospel horom postigla je neverovatan uspeh u Americi, popevši se na prvo mesto Billbordove top-liste do februara 1971. Godinu dana nakon objavljivanja, album je prodat u 2,5 miliona primeraka širom Sjedinjenih Američkih Država.

„Bili smo zapanjeni uspehom“, rekao je 76-godišnji Rajs, autor teksta za ovaj mjuzikl. „Izdavačka kuća Em Si Ej (MCA) nam je omogućila da napravimo singl, iako smo bili dva anonimusa, sa ogromnim orkestrom i rok sekcijom i prilično kontroverznim naslovom. I uspelo je“, seća se Rajs za „Njujork tajms“.

Usledila je velika koncertna turneja 1971. godine, a publika je punila stadione slušajući Ivet Eliman kao Mariju Magdalenu, Karla Andersona u ulozi Jude i Džefa Fenholta kao Isusa.

„Bilo je potpuno ludo“, kaže Eliman. „U jednom trenutku bila sam zamoljena da odem u bolnicu i spustim ruke na devojku koja je doživela saobraćajnu nesreću. Nisam znala šta da kažem na to. Sela sam pored nje i držale smo se za ruke. Nekoliko nedelja kasnije, njeni roditelji su mi poslali pismo u kojem su rekli da joj je nedugo nakon susreta sa mnom postalo bolje“, nastavlja Eliman.

Najzad je stiglo i zeleno svetlo s Brodveja. Za reditelja mjuzikla postavljen je Tom O’Horgan („Kosa“) iako je Veber silno želeo da u toj ulozi vidi Hala Prinsa.

„Jedina osoba koju mogu da zamislim u ulozi reditelja mjuzikla „Isus Hristos Superstar“ je Hal Prins. Da li bi onda sve bilo drugačije? Da li bi bilo dobro? Ne znam“, kaže Veber.

Endru Lojd Veber Andrew Lloyd Webber Jesus Christ Superstar
Endru Lojd Veber Foto: Stephen Lovekin / Shutterstock Editorial / Profimedia

Grandiozni scenski spektakl u kojem se pripoveda o poslednjih sedam dana Isusovog života iz perspektive njegovog sledbenika i učenika, Jude Iskariotskog, premijerno je prikazan u Pozorištu Mark Helinger u 51. ulici na Brodveju. Nakon što se prisustvovali premijeri i Veber i Rajs su se ogradili od onoga što je reditelj O’Horgan uradio s predstavom.

„Recimo samo da mislimo da ovo nije konačna verzija predstave“, rekao je tom prilikom Veber i dodao da je to bila „verovatno najgora noć u njegovom životu“.

Kritike su bile podeljene. Dik Brukenfild iz časopisa „Vilidž vojs“ pohvalio je „energičnu muziku“ Lojda Vebera, ali mu je zasmetala glomazna šljašteća scenografija koja je odvlačila pažnju s priče.

Kritičar „Njujork tajmsa“ Klajv Barns uporedio je mjuzikl sa zgradom Impajer stejt:

„Nije potpuno nezanimljivo, ali je pomalo iznenađujuće. Umetničke vrednosti gotovo da nema“.

Premijera je privukla gomilu hrišćanskih i jevrejskih demonstranata s protestnim natpisima, a mjuzikl su nazvali „pozorišnim svetogrđem“.

„Bogohuljenje! Bogohuljenje!“, mogli su se čuti uzvici ispred pozorišta.

Karte za ovu predstavu su prodate unapred za prvih šest nedelja prikazivanja i tom prilikom je inkasirano 1,2 miliona dolara. Hajp oko mjuzikla „Isus Hristos Superstar“ je brzo splasnuo i iako je prikazan 711 puta, nikada nije uspeo da osvoji nagradu Toni.

Ipak, predstava je uspela da opstane na Brodvejskom repertoaru, doživevši tri reinkarnacije (1977, 2000 i 2012), kao i televizijski takmičarski šou 2012. koji je producirao Veber. 2018. godine urađena je televizijska adaptacija mjuzikla sa Džonom Ledžendom u ulozi Isusa koja je nagrađena Emijem. Pandemija je prekinula turneju mjuzikla po Americi povodom 50-godišnjice, ali je ona krajem septembra nastavljena u Sijetlu.

„Sve što sam ikad radio u životu bilo je instiktivno. Nikad nismo imali ustupke u profesionalnom pozorištu i dobre uslove za rad. Ne znam kako bi sve ovo što je iza nas izgledalo da je bilo drugačije i ne znam da li bi to dobro ili loše uticalo na nas“, zaključuje Veber sećajući se dobrih, starih vremena.

Bonus video:

Glas, dirka, bas

Komentari

Vaš komentar