Foto:shutterstock Paceman

Prođe li predlog koji je Evropska komisija predstavila u četvrtak, stari, dotrajali automobili ne bi se više mogli prodavati van EU i doprinositi nebezbednosti na putevima i zagađenju okoline u trećim zemljama, a umesto toga trebalo bi ih reciklirati.

„Sledećih godina na tržište će doći sve više automobila s nultim emisijama i potreba za određenim, osnovnim materijalima. Današnjim predlogom osiguraće se recikliranje i ponovna upotreba što većeg broja tih materijala, čime će se omogućiti novi život sastavnim delovima naših automobila i znatno smanjiti ekološki otisak putničkog saobraćaja“, izjavio je izvršni potpredsednik Komisije Frans Timermans, nadležan za evropski Zeleni plan, piše N1.

Komisija je predložila uredbu koja bi zamenila postojeće direktive o otpadnim vozilima i o mogućnosti ponovne upotrebe i recikliranja. Komisija tvrdi da bi novi propisi doveli do godišnjeg smanjenja emisija CO2 za 12,3 miliona tona do 2035, bolju valorizaciju 5,4 miliona tona materijala i povećanu ponovnu upotrebu ključnih sirovina.

„Sprovođenje uredbe dovešće do dugoročne uštede energije u fazi proizvodnje, smanjenja zavisnosti o uvoznim sirovinama i promovisanja održivih i kružnih poslovnih modela“, navodi Komisija.

Osim privrednih, ekoloških i socijalnih koristi za EU, uredba bi doprinela većoj sigurnost na putevima u trećim zemljama jer bi sprečila izvoz dotrajalih automobila i smanjila zagađenja u zemljama koje uvoze takve automobile. Svake godine više od šest miliona vozila u Evropi dostigne kraj svog životnog veka.

Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Automobilska industrija postaće najveći potrošač ključnih sirovina koje se upotrebljavaju u trajnim magnetima e-motora u Evropi. Stoga je jačanje otpornosti EU na poremećaje u lancu snabdevanja i smanjenje njegove zavisnosti od uvoza tih sirovina ključno za prelazak na vozila s nultim emisijama štetnih gasova.

Prema predlogu nove uredbe, proizvođači automobila moraće osigurati jasna i detaljna uputstva za rastavljanje vozila i o tome kako zameniti i ukloniti delove i komponente tokom upotrebe i na kraju životnog veka vozila. Najmanje 25 posto plastike u novim automobilima dobijaće se od recikliranja, a od toga najmanje 25 posto mora biti reciklirano iz vozila na kraju životnog veka.

Područje primene tih mera postepeno će se proširiti na nove kategorije kao što su motocikli, kamioni i autobusi, čime će se osigurati sveobuhvatnija pokrivenost. O predlogu Komisije sada odlučuju Veće EU i Evropski parlament.

Bonus video: Vozili smo Renault Clio hibrid