Foto:Euro NCAP

Kako tvrde iz organizacije Euro NCAP, pravila i procedure testiranja su doživeli toliko promena, da ocene neće moći više da se porede sa onim iz prethodnih godina.

Mnogi kupci automobila zabrinuti su za bezbednost, a Euro NCAP već dugi niz godina preuzima odgovornost za testiranje novih automobila. Kroz detaljne procedure, koje uključuju i programirane sudare pod različitim uglovima i brzinama, utvrđuje se rezultat. Tu su i posebne lutke sa senzorima, koje simuliraju ljudska tela, procena bezbednosti pešaka i biciklista u sudaru sa vozilom, ocenjivanje sistema aktivne bezbednosti…

Foto:Euro NCAP

Dakle, šta je novo? Pre svega, instrukcije za spasavanje u slučaju nesreća, koji su prethodno bili potrebni na četiri jezika, sada se moraju dostaviti na svim evropskim jezicima – oni objašnjavaju vatrogascima gde je najprikladnije seći vozila. Dodatni kriterijumi za oštećenje mozga takođe su dodati testu frontalnog sudara.

Foto:Euro NCAP

Prošireno je i ocenjivanje tehnologije nakon sudara. Sada se sprovodi procena otpornosti vozila nakon sletanja u vodenu površinu (reke, jezera, mora…), mereći koliko dugo kritične funkcije ostaju operativne (npr. električno otvaranje prozora). Što se tiče zaštite dece, sada je uključena procena prepoznavanja prisustva deteta (CPD) – tehnologije koje mogu detektovati kada je dete ostavljeno samo u zaključanom automobilu. Zaštita ranjivih učesnika u saobraćaju sada uključuje i kreš testove na delovima vozila u koje bi biciklista mogao da udari glavom, a realnije se procenjuje zaštita butne kosti i potkolenice. Osim toga, razmatraju se i mere protiv tzv. dooringa, gde se vrata automobila otvaraju na putu biciklista.

Foto:Euro NCAP

Novi scenariji uključeni su u procenu načina na koji sistemi automatski reaguju na pešake i bicikliste. Predstavljena je i reakcija AEB (Autonomno kočenje u nuždi) sistema automobila na motocikliste. Što se tiče sigurnosnih asistencija, nadzor umora vozača razmatra se mnogo detaljnije nego pre, kao i kako reaguju informacioni sistemi ograničenja brzine u složenim scenarijima. Konačno, stroža pravila znače da automobili ne mogu da dobiju pet zvezdica ako ne pružaju zaštitu svim kritičnim delovima karoserije u svim testovima sudara.

Kako prenosi Revija HAK, automobili završavaju s ocenama koje idu u rasponu od jedne do pet zvezdica, kao i pojedinačnim ocenama, datim u procentima, za zaštitu odraslih (na prednjem sedištu), dece (na zadnjem sedištu), ranjivih učesnika u saobraćaju, odnosno sistema aktivne bezbednosti.

Električna limuzina Nio ET5 (na slici) i SUV Nio EL7 prvi su dobili pet zvezdica u novom sistemu testiranja.

Bonus video: Vozači oprez – Ovo su ključne crne tačke na srpskim putevima