Foto: Škoda/PETR HOMOLKA

Škoda Fabia WRC je bilo drugo i poslednje vozilo brenda posle modela Octavia WRC koje se takmičilo u najboljoj rally kategoriji WRC. Ovaj kompaktni trkački automobil imao je pogon na sve točkove i tri aktivna diferencijala, a ukupno je napravljeno 2.500 primeraka modela Fabia RS za Fabia WRC homologaciju.

Nakon što je prva generacija modela Fabia debitovala 1999. godine, mali automobil je brzo postao jedan od osnovnih stubova brenda posle modela Octavia. Kao reli derivat, takođe je proslavio međunarodni uspeh i nastavio da niže impresivne rezultate posle modela Octavia WRC na Svetskom prvenstvu u reliju (WRC).

U prvoj polovini 2002. godine, kružile su glasine da Škoda Motorsport tim radi na novom modelu – Škoda Fabia WRC. Tadašnji izvršni direktor Škode Vratislav Kulhánek konačno je prokomentarisao ova nagađanja na Cyprus reliju. Pitanje više nije bilo hoće li, nego kada će i gde debitovati novo reli vozilo.

Foto: Škoda/PETR HOMOLKA

Škoda Fabia WRC je predstavljena u Ženevi početkom marta 2003. godine. Ovaj model temelji se na prvoj generaciji modela Škoda Fabia RS, hatchback modela s petoro vrata i TDI motorom od 130 KS. Za homologaciju trkačkog automobila, češki proizvođač automobila prvo je morao da izradi 2.500 jedinica modela FABIA RS. Nakon trodnevne inspekcije predstavnika FIA-e u Mlada Boleslav, konačno je homologovan 1. jula 2003. godine – sada ništa nije stajalo na putu njegovom prvom takmičarskom nastupu.

Za razliku od serijskog modela Fabiu WRC pokretao je četvorocilindarski benzinski motor sa turbopunjačem i vodenim hlađenjem, zapremine od dva litra. Imao je izlaznu snagu od 221 kW (300 KS), uz maksimalni obrtni moment od 600 Nm. Snaga se prenosila na sva četiri točka putem sekvencijalnog šestostepenog menjača i tri aktivna diferencijala. Zbog propisa, Škoda je takođe ugradila modifikovan prednji branik u serijskoj proizvodnji modela FABIA RS za potrebe homologacije, čime je ukupna dužina vozila prelazila granicu od četiri metra.

Foto: Škoda/PETR HOMOLKA

Debitovala je na Svetskom prvenstvu u reliju u Nemačkoj 2003. godine, nakon čega je ubrzo usledio zahtevan  reli u Finskoj. U početku su neki problemi s vozilom, kao i loša sreća na nekoliko specijalnih staza, rezultirali razočaravajućim startom modela Fabia. Ipak, automobil je nastavio da niže uspehe pred kraj svoje debitantske sezone. Vozači su bili Didier Auriol, Toni Gardemeister, Armin Schwarz, Jani Paasonen, Roman Kresta i Colin McRae. Škotska legenda relija namerila se na drugo mesto na Australijskom reliju 2005. pre nego što je diskvalifikovan i to ne svojom krivicom.

Početkom novembra 2005. godine, Škoda je objavila da se više neće takmičiti u WRC. Fabrički tim su zamenila dva privatna tima koji su i dalje dobijali podršku brenda i u skladu s tim bili opskrbljeni vozilima. U četvrtom kolu serije, mladi Jan Kopecký postigao je najbolji rezultat na svetskom prvenstvu ikada za Škoda Fabia WRC, zauzevši spektakularnu petu poziciju na Rally Catalunya – uspeh koji će kasnije nadograđivati u Nemačkoj.

Tokom sezone, Kopecký je stekao iskustvo u ukupno deset WRC rundi, koje je dobro iskoristio za volanom ostalih ŠKODA rally automobila u sledećim sezonama. 2006. godine u tri navrata je postigao najbrže vreme u specijalnoj fazi Svetskog prvenstva. Kopecký je takođe pomogao građenju imidža modela Škoda Fabia WRC na međunarodnom nivou, a vozač Formule 1 i vozač relija Robert Kubica takođe je vozio automobil na brojnim testovima. Dvostruki svetski prvak u reliju Carlos Sainz pozajmio je Fabia za poslednju rundu španskog prvenstva i ostavio konkurenciju daleko iza sebe.

Ukupno su proizvedena 24 vozila Škoda Fabia WRC. Njegova karijera završila se predstavljanjem druge generacije modela Fabia, koja je napisala još jedno uspešno poglavlje u istoriji motosporta češkog proizvođača.

Bonus video: Umiru li migavci, gde su pametni semafori i valja li ovaj Renault?

Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar