Foto: Shutterstock

Pred nama je sezona godišnjih odmora i češćih putovanja. Kako malo ko od nas može da se pohvali finansijskim stanjem, uštede i preračunavanje oko svega čine značajan deo planova pred put. Tim povodom valja se podsetiti na koji način možemo da eknomišemo i sa gorivom koje nije mala stavka. U daljem tekstu navodimo 10 saveta koji mogu da vam pomognu da uštedite gorivo.

Vrlo je mali broj srećnika koji ne moraju da misle na potrošnju goriva, dok većina vozača u Srbiji i te kako brine o svom novčaniku i trudi se da izbegne nepotrebna davanja.

Najveći „neprijatelji“ potrošnji goriva su klima-uređaj, „potapanje“ gasa i gužve u saobraćaju. Međutim postoji i mnogo drugih stvari koje utiču na povećanje potrošnje, ali i mnogo načina koji nam mogu pomoći da uštedimo. Ovde je 10 najosnovnijih pravila koja možete primeniti ne samo pre i tokom putovanja, već i u svakodnevnoj vožnji.

Manje kvarova – niža potrošnja

Skoro svaki kvar na vozilu može da utiče na povećanje potrošnje, bilo da su to svećice, termostat, trap koji nije centriran ili nešto drugo. Isključivo ispravno vozilo troši optimalnu količinu goriva. Kada je agregat održavan redovnom zamenom motornog ulja i svih filtera, potrošnja može biti niža i do pet odsto.

Pravilan pritisak u gumama štedi gorivo

Kada je u pneumaticima pritisak ispod propisanog, otpor kotrljanju je veći, što znači da je potrebno više energije da se vozilo pokrene, a to direktno utiče na povećanje potrošnje. Pratite uputstva za vaše vozilo i na svakih 15 dana podešavajte propisani pritisak.

Foto: Shutterstock

Osim uštede goriva, sa pravilnim pritiskom štedite i gume. Kada je blago izduvana, troši se po obodima, a kada je pritisak prevelik, troši se po sredini gazećeg sloja. Ovakva stanja gume loše utiču i na kočenje i stabilnost vozila.

Izbacite sav višak i skinite krovni kofer po završetku putovanja

Što je vozilo lakše, to manje goriva troši. Ako u prtljažniku prevozite mnogo nepotrebnih stvari, izbacite taj višak. Sada vam lanci za sneg ili nešto od zimske opreme nisu potrebni. Takođe, krovni kofer, krovni nosači ili oni za bicikle, narušavaju aerodinamiku vozila i povećavaju masu, pa odmah po završetku putovanja demontirajte ove delove.

Lakše sa gasom

Naglo dodavanje gasa, naglo kočenje, kao i brza vožnja na auto-putu, najviše povećavaju potrošnju goriva. Ko želi da uštedi, treba da vozi ravnomerno, odnosno da lagano dodaje gas, da održava tempo i da lagano koči.

Važno: Predviđajte situacije tokom vožnje

Da biste izbegli nagla ubrzavanja i kočenja, sve što je potrebno da uradite jeste da budete više fokusirani na situacije oko vas. Tokom vožnje lako možete da vidite da li se kolona ispred vas zaustavlja i shodno tome da pustite gas na vreme, kako bi vozilo samo usporilo, a potom lagano ubrzavate.

U “kreni-stani” situacijama potrošnja je najveća, pa je izbegavanje gužvi idealno za uštedu goriva. Zato je dobro koristiti navigaciju ili neki drugi vid pomagala gde možete da saznate gde su gužve u saobraćaju i kako da ih izbegnete. Ako ste već u zastoju, a vaše vozilo nema “start-stop” sistem, slobodno ugasite motor na dužem stajanju.

(De)aktivacija pojedinih sistema

Ako vaše vozilo ima „eko“ sistem rada, aktivirajte ga – tada je ubrzanje optimizovano tako da se u motor ubrizgava manja količina goriva, korigovanjem rada tempomata, klima-uređaja i drugih potrošača.

Foto: Shutterstock

Ako je vozilo opremljeno pametnim 4×4 pogonom, tamo gde vam nije neophodan pogon na svim točkovima, poput vožnje po gradu i auto-putu, prebacite pogon samo na jednu osovinu. Na ravnom, otvorenom putu aktivirajte tempomat, jer je tada tempo vožnje ravnomeran, a potrošnja minimalna (ukoliko brzina nije prevelika).

Pazite i kako „šaltate“

I vreme promene brzina utiče na potrošnju goriva – ako “šaltate” prekasno, motor je duže vremena u visokim obrtajima, što povećava potrošnju. Međutim, ako u viši stepen prenosa prebacujete prerano i motor se muči da održi brzinu, takođe značajno povećavate potrošnju.

Foto: Shutterstock

Zato menjanje brzina treba da se odvija u pravom trenutku, primera radi, kod benzinskih motora ne preko 2.500 o/min, a kod dizelaša menjate brzine pre 2.000 o/min. Novija vozila imaju i indikatore stepena prenosa, koji se aktiviraju u najoptimalnijem trenutku, pa slobodno možete da ih slušate i uštedećete gorivo.

Manje kvačila

Nije potrebno dugo držati nogu na kvačilu prilikom sporog kretanja – jer tako, osim što štetite lameli, ujedno negujete stil vožnje koji povećava potrošnju goriva. Dovoljno je da kvačilo pritisnete samo prilikom promene stepena prenosa, pa ukoliko je vozilo u optimalnoj brzini, čak i pri sporom kretanju, motor se neće ugasiti.

Pametno koristite klima-uređaj i prozore

Što manje klima-uređaj radi, to je vožnja ekonomičnija jer je opterećenje motora manje. Koliko klima može da optereti motor najbolje znaju vlasnici vozila sa agregatima male zapremine. Takođe, klimu često uključujemo i po navici kada rashlađivanje čak nije potrebno, pa o tome povedite računa ako želite da uštedite gorivo.

Foto: Shutterstock

Recimo, ugasite je tokom delova dana kada nije previše vruće, ali i tokom laganih vožnji kroz grad ili otvorenim putem, kada je dovoljno otvoriti prozore. Ipak, pri vožnji iznad 60, 70 km/h zatvorite prozore jer takvo strujanje vazduha pri bržoj vožnji narušava aerodinamiku vozila, što povećava potrošnju, a i možete i da se ukočite.

Putni-kompjuter kao packa

Ako ste shvatili da niste neki štediša u vožnji, proverite koja je prosečna potrošnja na vašem bord-kompjuteru, potom krenite da primenjujete savete za nižu potrošnju goriva i za nekoliko dana proverite opet. Saznanje da ste uspeli da snizite potrošnju, motivisaće vas da tako i nastavite.

Dobra opomena je i da vam redovno na instrument-tabli bude prikazana trenutna potrošnja, koja može da vas opominje u realnom vremenu, kada tokom brze vožnje ili naglog pritiskanja gasa skoči na maksimalnu vrednost, pa ispiše da je trenutna potrošnja 25+ litara.

Kratke relacije povećavaju potrošnju i štete motoru

Ako želite da uštedite gorivo, slobodno sve one kratke relacije koje obavljate, zamenite šetnjom. Osim što je za vas zdravije, ujedno je i jeftinije, a čini dobro i vašem automobilu. Česte kratke relacije mogu da ugroze vitalne delove motora, jer se vožnja završava pre nego što je postignuta optimalna temperatura i pravilno podmazivanje.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram