Brojke kažu da Srbija nije najgora po procentu automobila sa vraćenom kilometražom. Platforma za proveru istorije vozila, carVertical, nedavno je pokušala da otkrije kako prevare sa kilometražom variraju od zemlje do zemlje. Kompanija je sprovela istraživanje na osnovu 900.000 istorija vozila urađenih tokom 2021. Rezultati su zanimljivi.
Prevara sa kilometražom je jedna od najčešćih prevara na tržištu polovnih vozila, a koja nezakonito povećava cenu vozila i uništava iskustvo posedovanja automobila. Vraćanje kilometraže unazad je relativno jeftin i jednostavan proces koji daje dodatni novčani prihod nepoštenim prodavcima automobila.
Sada imamo rezultate velikog istraživanja koje je obuhvatilo 23 evropske zemlje i koji otkrivaju gde se ove prevare najčešće dešavaju i kako se na ovoj neslavnoj listi kotira Srbija.
Vraćena kilometraža je najčešća u centralnoj i istočnoj Evropi, a na osnovu podataka, ove prevare se najčešće dešavaju u Letoniji.
Više od 24% vozila iz ove zemlje proverenih putem carVerticala pokazuju promene u kilometraži. Ovaj veliki procenat pokazuje da svaki četvrti kupac polovnog auta u Letoniji vozi auto koji je ukaljan od strane kriminalaca.
Na drugom mestu prema broju prevara vezanih za očitavanje kilometraže je Rumunija. Svaki peti automobil, odnosno skoro 20% vozila proverenih na sajtu carVerticala ima ovaj problem.
Stvari nisu bolje ni u drugim baltičkim zemljama, pa je Estonija na trećem, a Litvanija na četvrtom mestu. Rusija i Ukrajina su takođe u vrhu liste zemalja sa najčešćim prevarama kilometar-sata.
Sa druge strane, situacija u nekim zemljama centralne i južne Evrope izgleda mnogo bolje, ali i najpoštenija tržišta se suočavaju sa ovim problemom. Svako deseto provereno vozilo u Češkoj, Slovačkoj, Sloveniji, Hrvatskoj i Srbiji ima vraćenu kilometražu. Međutim, procenat ovih vozila dostiže 12% u Poljskoj i 14% u Mađarskoj.
Kako vidimo, procenat automobila iz Srbije, koji su provereni putem ove platforme i imaju vraćenu kilometražu iznosi 10,3%.
Kolateralna šteta za evropsku ekonomiju
Šef komunikacija u carVerticalu, gospodin Matas Buzelis, napominje da ova netransparentnost u Evropi košta milijarde evra svake godine. Kupovinom jeftinijih vozila ljudi misle da odlično prolaze, ali zapravo će ih popravke izaći skuplje u slučaju kada vozilo ima mutnu istoriju korišćenja.
„Glavni izvori polovnih vozila za istočnu Evropu su Nemačka, Francuska, Belgija, Holandija i Italija. Međudržavna kupovina vozila je najrizičnija, jer u ovim slučajevima dolazi do najvećeg broja prevara kada pričamo o kilometraži. Vraćanje kilometraže je takozvani ,,nevidljivi zločin“.
Prema nekim istraživanjima, to proizvodi ekonomsku štetu od više od 9 milijardi evra na godišnjem nivou, i to samo u Evropi“ – objašnjava Buzelis.
Problem je što vlasti ne mogu efektivno da prate kriminalce koji se bave ovim vidom prevare, a tu je i pitanje kazne u slučaju kada se ovakva prevara ustanovi. Dok su zemlje zapadne Evrope poznate po tome da izriču velike finansijske kazne ili čak i zatvorske kazne za ovaj zločin, često nema dovoljno resursa za rešavanje ovakvih slučajeva u okviru slabijih tržišta, gde su auto placevi u proseku stariji.
Vozila sa lažnom kilometražom je mnogo teže prodati
Prošla godina je bila izazovna godina za automobilsku industriju zbog krize sa nestašicom poluprovodnika, kako se čini, usled situacije u Ukrajini, nastaviće se.
Tokom prošle godine niko nije želeo da se proda svoj automobil jer nije bilo vozila kojim bi ga zamenili.
Prema carVertical-u, u 2022. će nastaviti da nas muči isti problemi do kraja godine. Buzelis ističe koliko je važno da se proveri istorija automobila svaki put kada kupujete polovno vozilo. „Istina je da uz sve poremećaje u lancu snabdevanja u poslednjih nekoliko godina, besprekorni polovnjaci su, nažalost, malobrojni. To, međutim, nije dobar razlog da kupite bilo šta. Provera istorije može otkloniti mnoge uobičajene prevare na koje ćete naići na tržištu, a prevara sa kilometražom je među najčešćim.”
Ne samo da su vozila sa prevarama na kilometraži teža i skuplja za održavanje, već ih je i veoma teško prodati po originalnoj ceni ili čak jeftinije. Prema rečima stručnjaka za automobile, kupci često na kraju preplate automobile sa netačnim brojkama na kilometar-satu i do 25%. A kako transparentnost na tržištu bude rasla, prodaja takvih automobila će biti sve teža.
Na kojim modelima automobila se najčešće vraća kilometraža, pročitajte ovde.
Bonus video: Kako rešiti gužve u gradu, valja li Peugeot 308 i šta naši ljudi misle o BMW-u iX
Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare