Svedoci smo velikih promena koje se dešavaju u auto-moto industriji sa ciljem smanjenja emisija štetnih gasova. Te promene očigledno ne mimoilaze ni MotoGP šampionat u kom će od 2027. godine sve kategorije preći na nefosilna goriva.
DORNA (organizator MotoGP šampionata) donela je odluku da će od 2027. godine u potpunosti preći na nefosilna goriva. Pre toga, već od 2024. godine Moto3, Moto2 i MotoGP motocikli biće pokretani gorivom koje će sadržati 40% nefosilnog goriva.
Prelazak na potpuno nefosilna goriva biće veliki korak napred u tehnološkom smislu i možda bitan korak u odupiranju prelaska na električnu energiju.
Kada se spomene termin “nefosilna goriva” dobar deo ljudi odmah pomisli na prelazak na električne motocikle. Tačno je da i električna energija spada u nefosilna goriva, ali su zapravo prava nefosilna goriva ona goriva dobijena iz obnovljivih materija. Nefosilna goriva se uglavnom prave iz etanola izvučenih iz šećera kukuruza i šećerne trke, uljane repice, itd.
Postoje i sintetička goriva koja se dobijaju u laboratoriji na drugačiji način nego što je to slučaj sa fosilnim gorivima. Sintetičko gorivo je tečno gorivo ili ponekad gasovito gorivo, dobijeno od sintetičkog gasa, mešavine ugljen-monoksida i vodonika ili mešavine ugljen-dioksida i vodonika.
Sintetički gas se može dobiti gasifikacijom čvrstih sirovina kao što su ugalj ili biomasa ili reformisanjem prirodnog gasa. U nefosilna goriva se takođe ubraja i vodonik koji je davno otkriven kao alternativno gorivo, ali je njegova primena ograničena, uglavnom zbog problema sa transportom i kompresovanjem.
Najavljeni prelazak na nefosilna goriva je velika stvar za MotoGP šampionat.
Naime, MotoGP je za sad jedino veće svetsko auto-moto takmičenje koje je najavilo potpuni prelazak na nefosilna goriva, čineći tako trkanje “čistim”. Formula 1 trenutno koristi neki manji procenat nefosilnih goriva, ali ako izuzmemo trke električnim vozilima, još niko nije prešao na 100% nefosilna goriva u SUS agregatima.
To će biti veliki plus za MotoGP šampionat, a za nas koji obožavamo SUS motore, ovo je još jedno svetlo na kraju tunela i nada da ćemo i u daljoj budućnosti uživati u zvuku divljih motocikala.
Ako se pitate zašto MotoGP prelazi na nefosilna goriva tek od 2027, pročitajte detalje ovde.
Bonus video: Ko su vozači koji „spavaju“ u levoj traci, kako se vozi novi električni BMW iX i koliko košta, pogledajte u 3. epizodi automobilske emisije Vožnja sa Tinom i Nebojšom
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: