Potražnja za baterijama ubrzano skače i očekuje se da će do 2030. porasti 14 puta, pre svega zbog ekspanzije električnih automobila. Tačnije, Evropska komisija želi da u Evropi do 2030. bude 30 miliona električnih vozila.
Zato je predložena modernizacija evropskih propisa o baterijama kojom žele da osiguraju da sve baterije koje se plasiraju na tržište EU budu održive, visokokvalitetne i bezbedne. Baterije moraju da budu dugotrajne i sigurne, a na kraju njihovog radnog veka trebalo bi da se obnove ili recikliraju, kako bi se izbeglo rasipanje vrednih materijala, objašnjavaju iz Evropske komisije.
To znači da se baterije proizvode sa najmanjim mogućim uticajem na okolinu i da se za njihovu proizvodnju koriste materijali dobijeni uz potpuno poštovanje ekoloških standarda. Zahtevi se odnose na sve baterije (industrijske, automobilske, baterije za električne automobile i prenosne baterije) koje se stavljaju u promet na tržište EU.
Komisija predlaže novi regulatorni okvir za baterije prilagođen budućim izazovima kako bi se osiguralo da na tržište EU-a dođu samo najzelenije, najefikasnije i najsigurnije baterije, istakao je potpredsednik Komisije Maroš Šefčovič.
Predlaže se zadržavanje postojećih ograničenja u pogledu upotrebe opasnih elemenata u svim vrstama baterija, posebno žive.
Po predlozima, od 2024. sve industrijske baterije i baterije električnih vozila koje se stavljaju na tržište EU moraće da imaju izjavu o ugljeničnom otisku.
Od 2026. moraće da imaju oznaku klase efikasnosti, a od 2027. moraće poštovati granice najvećeg dozvoljenog niova ugljeničnog otiska.
Kako prenosi zimo.dnevnik.hr, od 2027. za industrijske baterije i baterije električnih vozila moraće da se prijavi sadržaj recikliranog kobalta, olova i nikla koji se u njima nalaze.
Pravila se primenjuju na sve baterije koje ulaze na tržište EU-a, a za one proizvedene van EU uvoznik ili distributer baterija moraće da obezbedi usklađenost baterija sa zahtevima. Kina danas ostvaruje gotovo 80 posto svetske proizvodnje litijum-jonskih baterija.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: