Foto:BMW

Zbog ekoloških standarda, BMW je doneo tešku odluku i posle 35 godina ukinuo proizvodnju V12 motora. Ovaj motor napravljen je u preko 80.000 primeraka, a pamtićemo ga iz top modela bavarskog proizvođača.

Priča u tri nastavka trajala je 35 godina, a njen kraj obeležiće specijalna verzija nove serije 7, 760Li od svega 12 primeraka.

Prvi V12 iz BMW-a predstavljen je daleke 1987. godine. Priča je dobro poznata, a ona kaže da je motor nastao spajanjem dva postojeća šestocilindraša, i to pod uglom od 60 stepeni. Imao je doslovno sve u paru: dve ECU jedinice, dve pumpe goriva, ali i dodatni alternator koji je punio drugu bateriju za napajanje telefona, telefaksa i hladnjaka za piće. Imao je i elektronsku kontrolu gasa, lančani prenos i još puno priča koje su skovali srećni vlasnici.

Foto:BMW

Novonastali 5.0 dragulj s 220 kW i 450 Nm težio je 240 kg, a čast da ga ugoste dobile su tadašnja serija 7 E32 i serija 8 E31.

Foto:BMW

Motor je naknadno modernizovan u nekoliko navrata, a na kraju je bio toliko tehnološki napredan da je zaintrigirao Gordona Murraya koji je odlučio da upravo taj motor ugradi u F1, prvi i po mnogima najbolji hipersportski automobil na svetu, piše Index.hr

Motor je nastavio da se proizvodi nakon što je na tržište stigao novi 5.4 V12 M73 dostupan u nekoliko verzija snage sve do 316 kW koliko je davala Alpinina verzija od 6 litara. Motor se proizvodio sve do 2002. godine, a ugrađivao se čak i u Rolls Royce.

Konačno je stigao i N73, motor dostupan u dve konfiguracije – 6.75-litarska jedinica s 338 kW je ostala rezervisana za Rolls Royce, dok je manji i slabiji 6.0 s 327 KW korišćen na seriji 7. Dovoljno je reći da je to bio prvi V12 motor na svetu s direktnim ubrizgavanjem goriva.

Godine 2008. je predstavljen 6.6 V12 N74 motor, prvo potpomognut turbinama. Radi se o evoluciji N73 motora, a s 465 kW maksimalne snage u najjačem izdanju ostaće upamćen kao jedan od najmoćnijih i najpopularnijih V12 motora. Bio je to i prvi V12 uparen s osmostepenom automatikom.

Kad se sve sračuna, BMW je proizveo preko 80.000 V12 motora.

Bonus video: „Ne želim da izađem iz ovog automobila“ – Test BMW M240i sa 3.0 rednim „šestakom“

Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar